torsdag, desember 17, 2009

Den bibelske Maria het Miryam, del 1

I advent- og juletider fokuseres det mye på Maria, Jesu mor. Hvem var hun - egentlig? Stemmer bildet av henne, slik det fremstilles både i religiøs og profan sammenheng, med Det nye testamente? I den forrige artikkelserien tok jeg for meg Romerkirkens syn på henne, som på en rekke punkter må avvises som vranglære. I denne serien skal vi se nærmere på Marias jødiske bakgrunn - eller Miryam, som er hennes hebraiske navn.

Vi skal ikke lese mye i evangeliene før vi oppdager at Miryam er en ung jødisk jente, som kan lange avsnitt av de hebraiske skriftene utenat. Hun tilber Jahve, og setter helt og fullt lit til Herrens trofasthet og de evige løfter som ble gitt til Abraham og hans etterkommere. Hun lever helt i tråd med Loven.

I Lukasevangeliet, som portretterer henne aller best, beskrives hun som en jødinne med bakgrunn som tzaddikim, og som lærer opp sin sønn blant tzaddikim, det vil si blant lojale rettferdige jøder.

La oss se litt nærmere på det miljøet Miryam befant seg i. To av de som er nært knyttet til henne er Sakarja og Elisabeth, eller Zecharyah og Elisheva, på hebraisk. Om dem heter det i Lukas 1,6: "Og de var begge rettferdige for Gud, og de vandret ulastelig etter alle Herrens bud og forskrifter." Ordet rettferdig på hebraisk er "tsjaddik". Dette ordet er både et substantiv og et adjektiv. Som adjektiv betyr det "rettferdig" eller "rettvis". Å bli "tsjaddik" betyr da at man erklæres rettferdig, man blir rettferdiggjort eller godkjent av Gud. Som substantiv er "tsjaddik" et menenske som lever rettferdig. Det er et menneske som trofast følger og lever etter Guds ord og lov.

Disse to, Zecharyah og Elisheva, er ingen hvemsomhelst.

Zecharyah var prest av Levi stamme. Hans hustru, Elisheva, kom fra Arons døtre. Disse to lever altså helt i pakt med sine hebraiske røtter. De er rettferdige mennesker, slik som Noah var det i sin generasjon. Om ham heter det i 1.Mos 6,8-9: "Men Noah fant nåde for Herrens øyne... Noah var en rettferdig mann, han var ulastelig blant sine samtidige. Noah vandret med Gud.2

Zecharyah og Elisheva hørte med blant dem Bibelen beskriver som "en rest", de som hadde skilt seg ut, og levde med og for Gud, i en nasjon som vendte seg vekk fra Gud. Disse to er det som blir far og mor til døperen Johannes, mannen som skal kalle Israel som nasjon tilbake til Gud. Døperen Johannes ble fostret opp blant tsadikker, han fikk møte Gud gjennom Skriftene og gjennom ensomheten, stillheten og bønnen Judeas ødemarker. Det er i dette miljøet at også Miryam befinner seg, og som Jesus senere vokser opp i.

Du kan ikke skille Miryam fra hennes jødiske bakgrunn. Det er de som gjør det, og da kan man lett ende opp med en Maria, som har lite eller ingenting til felles med den virkelige Miryam, Jesu mor.

Tegningen er en kunstners fremstilling av Jesus og Hans mor, Miryam.

(fortsettes)

2 kommentarer:

  1. Anonym9:01 p.m.

    Ja det er farlig å ha bestemte meninger om bibelen uten å kjenne kilden til ordene.
    Man kan bare se på ordet Nasareer som mang kristene trodde var ett nyt navn ved Jesus.
    Ordet er brukt med annen utale i Gt som beskriver dem som gir sitt liv til Herren fulstendig som motar navnet nasireerne som betyr det samme.
    Som selvfølgelig ike har med byen Nasaret som mang tror.Tydelig at det var viktig for dem første kristene å dekke over dette for å gjøre Jesus enda mere unik med å være den eneste nasareer.
    Nå bryter Jesus reglene for Nasareerene med å drikke vin noe som Johannes sender sine folk for å fortelle Jesus at han ikke kan.
    Men nå er det slik at dem som er kristus trenger vinen for å styrke nervesystemet da vin inneholder stoffer som virker på blodet.
    Blodet er der ånden virker ut i kroppen fra hjertet.
    Jesus bar en kraft som krevde at blodet kune formidle uforstålige mengder av Guds kraft i sitt sanne legeme.

    Broderlig

    SvarSlett
  2. Anonym2:48 p.m.

    Gode kommentarer du gir om Maryam, en intresann opplysling angående tidspunktet for besøket hun fikk fra engelen Gavri`el, står i Lukas 1.25. Det var i den 6 måned. Når på året er det? Da må man gå til den gjeldende kallender i Israel på den tid for å finne svaret. Den 6 mned er måneden Elul. Den inntreffer i tidsrommet: Siste del av av juli til første del av september, regnet etter den Gregorianske kallender. Jormødre og de fleste kvinner vet at en graviditet varer ca 40 uker. Dette skulle tilsi at Yeshua ble født under Shavout. Hvilket vil si sen vår eller forsommer. Asher.

    SvarSlett