tirsdag, september 06, 2011

Nattverden i kirkehistorisk og teologisk lys, del 3

Leser vi evangelietekstene som omhandler nattverden, kan det som skjer på Øvresalen i Jerusalem, sammenfattes i syv momenter:

1) Jesus tar et brød.
2) Han velsigner det
3) Han bryter det
4) Han gir det til de som er samlet
5) Han tar kalken
6) Han velsigner den
7) Han gir kalken til de som er samlet

Ser man så på hvordan nattverdliturgien er utformet i mange kristne tradisjoner, så er den formet rundt disse syv punktene. Og hver av dem taler sitt tydelige språk.

Agapemåltidet

Det fremgår også tydelig av evangeliene at rammen rundt nattverden er et måltid: "Mens de holdt måltid ..." (Matt 26,26) Det er mens de holder dette måltidet at Jesus "tok et brød, takket og brøt det ..."

Går vi til den eldste nattverdberetningen, den fra 1.Kor 11, er det tydelig at de første kristne kom sammen til et måltid, og at de brøt brødet i forbindelse med måltidet. Det er altså snakk om et fellesskapsmåltid hvor velsignelsen av brødet og vinen inntar den sentrale plassen. Dette måltidet er blitt kalt Agapemåltid, eller Kjærlighetsmåltid.

Didache eller Apostlenes lære

Av de oldkirkelige skriftene som kalles Apostlenes lære eller Didache fremgår det også der at nattverden feires innenfor rammen av et måltid. Skildringen av nattverden, slik den fremstilles i Didache, er den eldste vi har, utenom de som finnes i Det nye testamente. Didache dateres til henimot slutten av det første århundre, mellom år 80-100. Da er det viktig å huske at dette er samtidig med f.eks apostelen Johannes.

Her er teksten fra Didache:

Hva eukaristin angår, skal dere fremsi den slik: Først over kalken: 'Vi takker Deg, Du vår Far, for Davids, Din tjeners hellige vintre som du har lært oss kjenne gjennom Din tjener Jesus. Ære være Deg i evighet.' Over brødet: 'Vi takker Deg, Du vår Far, for livet og kunnskapen som Du har lært oss å kjenne gjennom Din tjener Jesus. Ære være Deg i evighet. Som dette brød var spredt på åsene og er blitt samlet til ett, slik må Du la Din kirke samles fra alle jordens ender inn i Ditt rike. For Din er æren og makten gjennom Jesus Kristus i evighet.'

La ingen spise eller drikke av deres eukaristi som ikke er blitt døpt i Herrens navn. For om dette har Herren sagt: 'Gi ikke hundene det hellige'. (Matt 7,6)

Etter at dere er blitt mette, skal dere takke slik: 'Vi takker Deg, hellige Far, for Ditt hellige navn som Du har latt bo i våre hjerter, og for kunnskapen og troen og udødeligheten sin Du har lært oss å kjenne gjennom Din tjener Jesus. Ære være Deg i evighet. Du, Allherskeren, skapte alt for Ditt navns skyld, Du gav mat og drikke til glede for menneskene for at de skal takke Deg. Til oss har Du i nåde gitt en åndelig mat og drikk til evig tid, gjennom Din tjener Jesus. Fremfor alt takker vi Deg fordi Du er mektig, Deg være ære i evighet. Kom Du i hu Din kirke, Herre, så Du frir den fra alt ondt og gjør den fullkommen i Din kjærlighet. Samle den herliggjort fra de fire verdenshjørner inn i Ditt rike som Du har gjort i stand for den. For Din er æren og makten i evighet. La nåden komme og denne verden gå til grunne. Hosianna, Davids Gud, Hvis noen er hellig, la ham da komme; hvis han ikke kan det, la ham omvende seg. Maranata, Amen."

(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar