torsdag, juli 12, 2012

Romersk-katolsk teologi i et evangelikalt perspektiv, del 2

Her følger andre del av artikkelen til dr.theol Per-Axel Sverker:

Er paven ufeilbarlig?
Evangelikale kristne har ikke kunnet godta dogmet fra Det første Vatikankonsiliet om at paven, når han taler ex cathedra i spørsmål om tro og moral, er begavet med ufeilbarlighet. Det andre Vatinalkonsiliet har ikke endret på dette. Paven forkroppsliger nemlig fremdeles autoriteten over hele kirkens liv. Paven har full, overlegen og universell makt over kirken og han kan utøve denne makten fritt. Selv når han ikke taler ex cathedra bør man underordne seg paven. Læren betyr slett ikke at paven som person ikke kan feile eller er syndfri, men han ansees å være bevart fra å tenke feil i dogmeutviklingen.

Paveembetet har ført til en lære som ifølge evangelikalt syn motsier Bibelens lære. På dette punktet kreves det ikke bare en minde korrigering. Vi har bare en Herre, hvis lære er gjengitt i Skriften. Sannhet og enhet betjenes best av en erkjennelse av Jesu Kristi unike herrevelde. Pavedømmet står i følge manges bedømmelse i veien for en sann fornyelse av den katolske kirke, samtidig som der utgjør et hinder for kristen enhet.

I neste del ser vi nærmere på spørsmålet om jomfru Maria.

Billedtekst: Pave Benedict XVI besøker Erfurt, under hans besøk til Tyskland. Her samme med lutherske prester.


(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar