mandag, august 15, 2022

Viktige spørsmål om ikkevold i en voldelig tid som vår, del 2

Et alternativ til krig

Kristent disippelskap vil bli dømt etter kriteriene til den siste dommen: barmhjertighetens gjerninger som Jesus beskriver i Matteus 25. Som Dorothy Day påpekte, kan krig også bedømmes etter disse kriteriene, for krigsverkene er det stikk motsatte av barmhjertighetsgjerninger. Mate de sultne? Nei, ødelegge avlingene deres! Gi drikke til de tørste? Nei, forgift brønnene deres! Ta tak i de hjemløse? Nei, bomb landsbyen deres! Våpnene til kristen ikkevold inkluderer barmhjertighetens åndelige gjerninger; igjen, krigsverkene er det stikk motsatte. Instruere de uvitende? Nei, lyv for dem! Gi råd de tvilsomme? Nei, fengsle dem! Trøste de etterlatte? Gi dem flere dødsfall å sørge over! Tilgi skader? Ikke på tale! Få dem til å betale, ti ganger!

Autentisk ikkevold må være revolusjonerende fordi den sosiale, politiske, økonomiske ordenen vi lever under krenker mennesket på grunnleggende måter – på kropp, sinn og ånd. Den nåværende rekkefølgen kalles mer nøyaktig uorden. Den dreper og lemlester kroppen ved krig og ved å holde tilbake midlene til liv fra de fattige. Den krenker menneskelig intelligens fordi den trives med løgner - sannheten er alltid krigens første offer. Og det krenker den menneskelige samvittigheten, som instinktivt krymper av skrekk fra å drepe våre egne. Som dokumentert av oberstløytnant Dave Grossman, West Point-psykologiprofessoren som var banebrytende for kondisjoneringsteknikken kjent som killology, er det å overvinne vår naturlige aversjon mot drap en hovedoppgave for militær trening. Kriger kan bare utkjempes ved å dempe samvittighetens stemme.

 Derimot opererer ikkevold i åpenhet, åpenhet og sannhet. Ikkevold anerkjenner motstanderens menneskelighet og appellerer til «Gudsbildet i alle», som kvekerne sa det – det som Skaperen pustet inn i våre første foreldre og som vi alle deler, til og med sjefen, huseieren, rasisten, undertrykkeren, krigsforretteren. I kamp søker den ikke-voldelige aktivisten ikke seier, men forsoning, forløsning av motstanderen, aldri hans ydmykelse eller utslettelse. Derfor tillater den ikke-voldelige aktivisten alltid motstanderen en måte å trekke seg tilbake med verdighet, en hederlig vei ut av enhver konflikt.

Det viktigste våpenet for ikkevold er dialog. Genuin dialog forutsetter partnernes gode tro og unngår grusomt språk og ad hominem argumenter. Dialog kan bli avbrutt i en blindgate, men gjenopptakelse er alltid et mål. Det ikke-voldelige våpenlageret inkluderer protest, offentlig dissens, ikke-samarbeid og aktiv motstand, men alltid med det formål å gjenopprette dialog. Sivil ulydighet er det siste våpenet som skal brukes, ikke det første, og bør utføres etter nøye skjelneevne under åndelig ledelse.

En åndelig disiplin

Kristen ikkevold er en livsstil, ikke en taktikk. De som gjør prinsippene om ikkevold til sine egne finner ut at de endrer sin måte å jobbe på, å gi ordrer og ta dem, å undervise, forkynne og tjene, å forholde seg til ektefeller, barn, eldste, fremmede og venner så vel som motstandere . Å adoptere ikkevold er ofte en del av en konverteringsprosess. Den ikke-voldelige aktivisten er en mann eller kvinne med åndelig disiplin, som har fred i seg selv, for man kan ikke gi det man ikke har.

For å praktisere kristen ikkevold må vi forberede oss gjennom studier – ikkevold kommer ikke naturlig for de fleste av oss. Thomas Merton, den velkjente forfatteren og trappistmunken, pekte på overfladiskheten til mye av det han så komme ut av fredsbevegelsen på 1960-tallet: mangel på klarhet i bruken av begreper, usaklig tenkning og umotiverte påstander. Om noe har årene siden hans død vært verre. Vi kristne trenger å gjenopprette det våre forfedre i troen visste om fredsskaping.

Og vi trenger en revolusjon av hjertet. For å rense våre viljer må vi be. For å temme våre lyster trenger vi selvkontroll, disiplin og faste på en eller annen måte. Først da kan vi komme til studiet av ikkevold med et realistisk håp om å omsette det i nyttig praksis. Man trenger ikke være en helgen, men de intellektuelt sløve og de selvtjenende vil ikke bli effektive ikke-voldelige utøvere. Ikke-voldens vei må fortsette person for person.

fortsettes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar