I dag er jeg blitt veldig oppmuntret av Ulf Ekmans siste bok, som heter "Tag og ät", en bok om nattverden. De siste årene har jeg hatt store problemer med å akseptere det frikirkelige synet, på at nattverden kun er et minne- og samfunnsmåltid. Både min lesning av de bibelske tekstene, samt kirkehistorie har overbevist meg om at nattverden inneholder noe mye, mye mer. Derfor har også feiringen av nattverden fått en mye større betydning for mitt trosliv. Når jeg nå leser Ekmans nye bok, finner jeg igjen svært mye av det jeg selv har konkludert med. Det som gjør Ulf Ekmans nye bok så spennende er både de synspunktene han fremmer og konkluderer med, og det faktum at det er nettopp han som kommer med dem. Det vil kunne være med på å åpne manges øyne, ikke minst i pinsekarismatisk sammenheng, for nattverdens sanne innhold. Etter også å ha vært med på å feire nattverden på Bjärka Säby, som i vesentlig grad er inspirert av Basileiosliturgien fra 300-tallet, ser en virkelig nattverdens rike innhold og den fattigdom som frikirkenes feiring av den innebærer. Jeg ber om at Gud må åpne våre øyne så vi kan se hva Han har gitt oss gjennom nattverden.
La meg få sitere fra Ekmans bok, og jeg velger å sitere den svenske teksten, fordi boken ennå ikke er utgitt på norsk, og jeg skal ikke begi meg ut på noen oversettelse selv. Jeg håper virkelig et norsk forlag vil påta seg å utgi den, fordi denne boken er svært viktig, ikke minst i en frikirkelig kontekst.
I sin bok siterer blant annet Ulf Ekman Justin Martyr (100-165). Fra ham har vi det tidligste vitnesbyrdet som finnes for hvordan en gudstjeneste ble feiret i urkirken: "På den dag som kallas solens dag samles vi alla, från städerna och från landet. Man leser ur apostlarnas hågkomster och profeternas skrifter så länge som tiden räcker. När foreläsaren har slutat håller förestandaren ett anförande, och uppmanar ivrigst till att efterfölja dessa sköna ord. Därefter reser vi oss alla tilsammans och ber, och när vi som förut sagts har avslutat bönen, bärs bröd, vin och vatten fram. Föreståndaren frambär efter förmåga böner och tacksägelser och folket stämmer in med amen. Sedan delas de välsignade gåvorna ut och tas emot av var och en, och åt dem som inte er närvarande sänds de ut av diakonerna." Så skriver Ulf Ekman følgende: " Det mest centrala i nattvarden kan förklaras med ett teologiskt ord, nämligen ordet realpresens. Dette ord innebär kortfattat att man verkligen trodde på Jesu verkliga närvaro i nattvärden. Om detta förekom inga diskussioner eller tvivel i den förste forsamlingen. Ytterligare ett exempel kan ges från Justinus Martyren som säger: "Därfør att detta bröd och vin har blivit eukaristi (tacksägelse) kallar vi denne föda eukaristi, och ingen kan ta del i den såvida han inte tror att det vi undervisar är sant, har tagit emot dopet för syndernas förlåtelse och pånyttfödelse och lever i att hålla det Kristus lärt. För det är inte som vanligt bröd och vanlig dryck vi tar emot detta men som Jesus Kristus vår Frelsäre... Så har vi lärt oss att brödet som är välsignat genom hans Ords bön... är det kött och blod av den Jesus som bleb gjord til kött." Tanken på att Jesus inte skulle vära verkligt närvarande i brödet och vinet kom först senare, dels genom vissa delar av reformationen på 1500-talet, och även under upplysningen på 1700-talet. Upplysningstidens förnuftstro hade svårt att acceptera något övernaturligt. Innad dess var det en fullständing självklarhet igjennom hela den kristna historien och i hela den kristna kyrkan att Jesus var verkligt, reelt, närvarande i brödet och vinet. Det är ingen tvekan om att de allra tidligste texterna vi har efter Nya testamentet entydigt förklarar Nya testamentets texter på detta sätt."
I den reviderte oversettelsen av Det nye testamente, fra Bibelsselskapet, som vi fikk senhøstes i fjor, er det også interessant å legge merke til hvordan 1.Kor 11, 27-30 nå er oversatt: "Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. Enhver må prøve seg selv og så spose av brødet og drikke av begeret. For den som spiser og drikker UTEN Å TENKE PÅ AT DET ER HERRENS KROPP, spiser og drikker seg selv til doms. DERFOR er det mange svake og skrøpelige hos dere, og noen er sovnet inn."
For meg er det ingen tvil lenger: det er Herrens kropp og det er Hans blod jeg får når jeg tar del i eukaristin.
Veldig bra blogg, Bjørn Olav! Jeg venter veldig på at boken til Ekman kommer på norsk.
SvarSlett