søndag, januar 14, 2007

Eukaristin del III


"For Guds brød er det som kommer ned fra himmelen og gir verden liv. Da sa de til ham: Herre, gi oss alltid dette brød! Jesus sa til dem: Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste." (Joh 6,33-35) Den kristne tro handler i bunn og grunn om hunger og om brød. Men det brød som er så sentralt i det kristne livet, er ikke et skuebrød som ligger på alteret, slik det gjorde i den gamle pakt. Det er et brød som bæres fram, løftes opp, brytes i stykker og gis ut til den som hungrer etter det. Derfor er gudstjenesten først og fremst brødets liturgi. Søndag etter søndag brytes brødet og gis ut, slik som det har skjedd i Kirken fra dens første tid. De forsamlingene som har innført brødrasjonering med utdeling en gang i måneden har ikke forstått alvoret og dybden i Jesu undervisning om Livets brød. Jesus lærer oss i Herrens egen bønn å be om vårt daglige brød, og i Fadervår kommer bønnen om brødet før bønnen om syndernes forlatelse!

Eukaristin er en liturgi. Den opprinnelige betydningen av det greske ordet leitourgia betyr en handling, gjennom hvilken en gruppe mennesker blir noe korporativt som de ikke hadde vært bare som en samling individualister. Det er snakk om en helhet som er større enn summen av alle dets deler. Kirken er selv en leitourgia, et embede, et kall om å handle i denne verden på Kristi måte, å bære vitnesbyrd om Ham og Hans rike. Eukaristin er også et sakrament, hvor vi får del i Kristus - i Hans legeme og blod.

Om dette leser vi i 1.Kor 10,16-17 - et vers som Paulus må ha hentet fra den første kirkes gudstjenesteliturgi: "Velsignelsens kalk som vi velsigner, er den ikke samfunn med Kristi blod? Brødet som vi bryter, er det ikke samfunn med Kristi legeme? Fordi det er ett brød, er vi ett legeme, enda vi er mange. For vi har alle del i det ene brød."

2 kommentarer:

  1. Har det noe å si for realpresensen hvem som bryter brødet? Må det være en ordinert prest med apostolisk suksesjon eller holder det med en leder innsatt i et hvilket som helst kirkesamfunn eller en hvilken som helst kristen?

    SvarSlett
  2. Herren har sin egen ordning for sin Kirke. De nytestamentlige forsamlingene ble organisert med et lederskap, og den enkelte forsamlings episkopos/presbyter forvalter det helligste i Kirken: Ordet, brødet og vinen. En kirkeordning fra 300-tallet, bekrefter den tidlige kirkens praksis med at noen ble satt til tjeneste for å forrette nattverden. I denne heter det: "Man skal ikke forrette Eukaristin i hjemmene uten biskoper eller presbyter (eldste)."

    Dette er normalen. Også i forsamlingen i dag finnes det mennesker som er innsatt til å utføre denne tjenesten.

    SvarSlett