20. august i år var det ganske nøyaktig 140 år siden den evangeliske baptistbevegelsen startet i Russland. På denne dagen i 1867, ble N.I Voronin, som skulle bli kjent som en av Russlands mest brennende og ivrige evangelieforkynnere, døpt i elven Kura i Tbilisi. Men evangelisk kristendom kom fra vesten til Russland allerede i midten av 1800-tallet. I 1855 fantes det baptister i Finland, dem år senere i Latvia. I 1860 og 1870 årene spredte budskapet seg om den nytestamentlige dåpsforståelsen seg blant den russiske og ukrainske befolkningen, hovedsaklig blant bøndene, i Ukraina, Kaukasus og langs Volga-elven. Unionen av russiske baptister ble stiftet i 1884. 28 år senere, i 1912 fantes det 115.000 baptister og 31.000 evangeliske kristne i det russiske imperiet. Det ble gjort flere forsøk på å slå disse to bevegelsene sammen, uten å lykkes. Den russisk ortodokse kirken støttet av den russiske stat gjorde det som kunne gjøres for å forsøke å stanse baptistene og de evangeliske kristne. Rett etter den russiske revolusjonen var det frihet og vekst, og baptistene hadde nå vokst til hele 500.000, i 1927. Men så satte forfølgelsene inn. Det skjedde alt i 1928, og pågikk i ulike bølger fram til Sovjetunionens fall. Bildene av de to skjeggprydede herremennene viser til venstre: Vasilij Gurevich Pavlov (1854-1924) og Ivan Stepanovich Prokhanov (1869-1935, to av lederne blant baptistene i denne begynnerfasen. Pavlov var en uredd forkynner som forkynte evangeliet i Kaukasus, Ukraina, sentrale Russland, Sibir og Den fjerne Østen. Han hadde studert 25 språk, og var en svært flittig skribent både når det gjaldt teologi og kirkehistorie. Prokhanov var også en ivrig forkynner og forfatter. Han har oversatt og skrevet selv over 1000 hymner, og utgitt flere sangbøker, og var en flittig bidragsyter til ulike oppbyggelige blader. Prokhanov var opptatt av læremessige spørsmål, og kom i 1910 med en uttalelse vedrørende viktige teologiske spørsmål.
Det er viktig å understreke at det har vært baptister i Russland lenge før 1867. Blant annet har det vært ulike anabaptistiske retninger representert her på 1600-1700 tallet. Men dette jubileet gjelder altså ikke dem.
SvarSlett