torsdag, april 17, 2008

Det største behovet: Hyrder som lærer i tråd med den overleverte tro





Forleden dag gikk det et program på NRK1 om en sauegjeter. Jeg så dette programmet av to årsaker: det ene fordi jeg er veldig glad i naturprogrammer, og fordi jeg var veldig interessert i hvordan livet til en gjeter arter seg. Og det var nesten som å bli dratt inn i bibelhistorien. Gjeterens oppgave var å lede saueflokken til gode beitemarker, vokte dem og lete etter de sauene som rotet seg bort! Ikke ulikt oppgaven til den som er kalt til å være hyrde for den Kristi kirke.

Det er to ting som jeg har tenkt mye på i lang tid nå, - i forbindelse med den åndelige armoden vi opplever her i vest. Det er mangelen på gode beitemarker og mangelen på hyrder til å gå vokte flokken. I sin avskjedstale til de eldste i Efesos, beskriver apostelen Paulus noe av det han ved Den Hellige Ånds profetiske gaver ser vil skje etter apostelens død: "For jeg vet at når jeg har dratt bort, vil glupske ulver trenge inn blant dere, og de skåner ikke flokken. Ja, blant deres egne skal det stå frem menn som farer med falsk lære for å få dratt disiplene med seg." (Apgj 20,29-30. NTR 05)

Hvor sann er ikke denne profetien! På bakgrunn av dette dystre fremtidsperspektivet er det at apostelen sier: "Ta vare på dere selv og på hele den flokken som Den hellige ånd har satt dere til å være tilsynsmenn for! Vær hyrder for Guds menighet, som han vant ved sitt eget blod." (Apgj 20,28. NTR 05)

Ikke siden aposteltiden har det vært et større behov for rettelig kalte hyrder for Kristi kirke. Menn som, utrustet av Den Hellige Ånd, kan vokte flokken mot de glupske ulvene og som kan lede til de grønne gressgangene hvor flokken kan få mat og hvile. Det er her det svikter i dag. Det er veldig beskrivende det som vi kan lese i den store Messias-profetien i Jesaja 53. "Vi fòr alle vill som sauer, vi vendte oss hver sin vei." (Jes 53,6 Bibelselskapet 78/85) Når Jesus gikk ut til Oljeberget etter at de hadde feiret nattverden på Øvresalen, sier Han til sine etterfølgere: "I natt kommer dere alle til å vende dere bort fra meg, for det står skrevet: Jeg vil slå hyrden, og saueflokken skal bli spredt." (Matt 26,31. NTR 05) Legg merke til at når hyrden blir slått - når angrepene settes inn mot han som skal være hyrde - da blir saueflokken spredt.

I dag er problemet at hyrdene ikke taler som Guds ord. En sier noe, en annen noe annet. Og saueflokken vet ikke hvor den skal gå. Derfor går noen hit, andre dit. Vi trenger desperat tydelige hyrder som lærer i tråd med det Kristi kirke alltid har lært. Vi formanes i Guds ord til "å stride for den tro som èn gang for alle er blitt overgitt de hellige." (Jud v.3. Norsk Bibel 88/07) Dette er hyrdens oppgave: lære i tråd med den overleverte apostoliske tro. En tro som ikke forandres med tiden. Den er "overgitt", overlevert, fastsatt.

Når noen hyrder ikke lærer i tråd med den overlevete tro, må vi kalle dem det de rettelig er: falske hyrder. Apostelen advarte mot dem, når han talte til de eldste fra Efesos. Han sa at de ville komme fra deres egne sammenhenger - legg merke til det - og de vil ikke skåne flokken. De vil få flokken til å følge etter seg.

I en tid som vår er det viktig at vi husker de ordene som Jesus sa i en sådan situasjon:

"Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som ikke går inn i fårekveen gjennom døren, men stiger over et annet sted, han er en tyv og en røver. Men den som går inn gjennom døren, han er fårenes hyrde. For ham lukker dørvokteren opp. Fårene hører hans røst, og han kaller sine får ved navn og fører dem ut. Når han har fått alle sine får ut, går han foran dem, og fårene følger ham, fordi de kjenner hans røst. Men en fremmed vil de ikke følge. De vil flykte fra ham, for de kjenner ikke de fremmedes røst." (Joh 10,1-5. Norsk Bibel 88/07)

Ikonet viser Ignatios, biskop av Antiokia.

10 kommentarer:

  1. BjornOlav:
    Jag ber att på det varmaste tacka
    för bönböckerna!Vilken stor gåva!
    Herren skall välsigna dej underbart!Med stor glädje skall jag läsa dessa böcker!
    Vet du BjornOlav du har fått en så underbar gåva av Herren,genom det du skriver i dina bloggar!Det är både radikalt och varmt skrivet!Man tar in till sitt hjärta det du skriver,och det kan bara vara så att det är Den Helige Ande som har lagt orden i din mun!Ja Amen!
    Du och din kära familj är buren på mina bönearmar BjornOlav!
    Jag har fått ett ord till dej!
    Läs Jes: 45:3 samt Psaltaren: 121 Psalmen.
    "Herren vare med dej,du tappre stridsman"
    Karin

    SvarSlett
  2. Anonym3:06 p.m.

    "De vil slå hyrden og saueflokken skal bli spredt" Har vel aldri "sett" det ordet så klart som nå. En kan føle seg forvirret, hvor skal en stakkar sau gå for å være sikker på å få mat?? Jo, Bibelen gir føde, men vi trenger gode hyrde som kan lede oss så vi ikke går feil. Det er så mange idag som roper med høy røst at vi skal komme hit eller dit, vi har det rette. Men i min ånd har jeg fått erfare en mild advarsel når jeg har villet prøve noe annet.
    Håper du har en bedre dag idag enn det du har hatt en tid nå.
    Hilsen Karin

    SvarSlett
  3. Anonym4:41 p.m.

    Karin stiller et usedvanlig godt spørsmål "hvor skal en stakkar sau gå for å være sikker på å få mat??"

    Hvilket svar finnes på det spørsmålet?

    Johannes

    SvarSlett
  4. Anonym6:15 p.m.

    Jesus säger ju,att den som törstar skall komma till Honom och dricka.Likaså att Han är brödet som kom ner från himlen.Vi ska gå till Honom och få den mat som Han ger.Bara Han kan tillfredställa vår hunger.
    Fridsh.Karin

    SvarSlett
  5. Anonym6:42 p.m.

    Jeg er helt enig med deg, Karin. Du svarer helt korrekt, og du svarer godt. Det er bare hos Jesus vi kan finne den mat som metter og tilfredstiller. Men din norske navnesøsters spørsmål oppfatter jeg litt dobbelt, og jeg er også opptatt av denne siden, nemlig det som dreier seg om menighetstilhørighet. Hvor skal vi gå i den krisen som vi opplever i så mange menighetssammenhenger i Norge i dag? Eller for spørre ut fra det Bjørn Olav Hansen skriver: Hvilke menigheter, eller kanskje rettere: hvilken kirke representerer det han skriver om den overleverte apostoliske troen?

    Er det noen som har synspunkter på dette?

    Johannes

    SvarSlett
  6. Anonym9:22 p.m.

    Ja, Johannes, du tolket meg rett. Det er sant som Karin fra Sverige sier, at vi skal komme til Jesus når vi tørster osv. Men vi trenger også en menighetstilhørighet. Det er mange som er på leting, mange som er skuffet og sår over at de ikke finner et sted å være sammen med andre troende. De som bor uti periferien har ikke så mange tilbud. Men, takk og pris, der er en som lever for å gå i forbønn for oss.
    Hilsen Karin

    SvarSlett
  7. KJære Johannes (og norske og svenske Karin... ;) )
    Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "overlevert apostolisk tro". Men jeg våger meg til å kommentere lell... ;)
    Er det egentlig noen samling med troende som har den fulle og hele sannhet? Vil ikke mange samlinger/menigheter ha noe sannhet i seg, så sant den er preget av de som er født på nytt i der? Men det er klart, noen lyser sterkere enn andre, de holder seg nærmere Kongen, hodet for samlingen (eller kirke om du vil. Det som oversettes kirke er vel det greske ekklesia, som vel ganske enkelt betyr samling), og blir preget av HAN! (Rom 13:14)

    Så: Hvordan kan vi påvirke den kirke/menighet/samling vi tilhører mest mulig til å være som Gud har tenkt? Jo, ved å gjøre slik du Karin fra sverige sier. Holde oss selv nær til Kongen og "ikle oss Kristus" eller "etterlign Gud" (ef. 5:1).

    Men når dette er sagt, jeg er enig i at det ikke er enkelt å finne en samling å finne seg til rette i. Vi (jeg og fam.) lengter virkelig etter det, og ber Gud inderlig om dette. En samling som er preget av Guds ånd, Guds hjerte, Guds vesen.

    Som sikkert mange andre, har jeg sett denne DVD'en Korset, Jesus i Kina. Den portretterer hvordan de kinesiske troende etterfølger Jesus. På tross av at de er forfulgt, har de en frimodighet, styrke, vitalitet og renhet som jeg virkelig blir begeistret av.

    Hvorfor sprer ikke det vidunderlige glade budskapet seg så mye her i vesten lengre?
    Kan årsaken være at vi ikke har så klar/god kjennskap til Guds fantastiske kjærlighet, omsorg, velbehag (eller nåde som det ofte står på norsk)? Jeg merker meg at Paulus skriver i Kol 1:3-6 om dette glade budskapet som sprer seg over hele verden. Det gjør det også blant Kolosserne, etter at de forsto Guds velbehag/nåde!. Jeg tror mange av oss mangler noe. Hvis vi virkelig har sett Guds kongerike og hans kjærlighet, ville vi vel automatisk være mer evangeliserende?("det hjerte er fylt av, flyter munnen over med" ordsp.), ganske enkelt fordi vi gikk omkring med jubel og fred forankret i det dypeste i oss, nemlig hjerte.

    Vel dette ble vel litt rotete. Håper noen kan få noe ut av det.

    SvarSlett
  8. Det finnes mange eksempler i vårt Nye testamente på hva som er den "overleverte tro".1.Kor 15, 1 flg er et eksempel:

    "Jeg kunngjør dere, brødre, det evangelium som jeg forkynte for dere, som dere også tok imot, som dere også står fast i. Ved det blir dere også frelst dersom dere holder fast ved det ordet jeg forkynte dere - om dere da ikke forgjeves er kommet til troen. FOR JEG OVERGA dere blant de første ting DET SOM JEG SELV TOK IMOT. At Kristus døde for våre synder etter Skriftene, at han ble begravet, og at han ble reist opp på den tredje dag etter Skriftene, og at han ble sett av kefas, deretter av de tolv..." (1.Kor 15,1-5. Norsk Bibel 88/07)

    Vi ser her at den overleverte apostoliske tro blant annet handler om:

    Forkynnelsen av Jesu soningsdød
    Hans oppstandelse

    Dette går igjen i mye av den undervisningen vi har fra apostlene i Apostlenes gjerninger og i brevene.

    I Gal 4,4 finner vi et annet eksempel: "Men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne, født under loven." (Norsk Bibel 88/07)

    Til den apostoliske overleverte troen fører jomfrufødselen og understrekingen av våre jødiske røtter.

    Enda et eksempel finner vi i 1.Tim 3,16: "Samstemt bekjenner vi at gudsfryktens mysterium er stort. Han ble åpenbart i kjøtt og blod, rettferdiggjort i Ånden, sett av engler, forkynt for folkeslag, trodd i verden, tatt opp i herlighet." (NTR 05)

    Mange av de læremessige punktene som er nevnt i disse versene står det strid om i dag. Kun en kirke og dens hyrder som bekjenner seg til disse kan i sannhet kalles en apostolisk kirke.

    Jeg tror også at våre tre oldkirkelige bekjennelser: den apostolisk, nikenske og athanasianske gir uttrykk for sann apostolisk tro. En kirke eller en hyrde som ikke bekjenner seg til disse kan ikke være en kirke eller en hyrde i tråd med den overleverte apostoliske tro.

    Så er det ikke like enkelt lenger å finne en kirke med en hyrde som lærer i tråd med dette jeg nå har nevnt. Det er mangelvare i dag. Da gjelder det å følge våre to Karin'ers gode råd, om å holde seg til Jesus og ikke kaste seg på den ene trenden etter den andre. Men være tro mot Kirkens gamle lære.

    SvarSlett
  9. Hei Bjørn Olav!

    Tusen takk! Det var oppklarende. Jeg burde vel ha skjønt at det var slik du mente det. 1. Kor 15 har forøvrig vært et avsnitt jeg har vært veldig glad i lenge.

    Ellers var det altså min hensikt å kommentere noe Johannes sa, ikke å være negativ til noe du skrev, selv om jeg ikke forsto alt.
    Men gode hyrder er det ikke for mange av det er sikkert.
    Så en gang en artikkel i DagenMagasiet om at det begynner å komme inn endel ledere i kristne sammenhenger som har Narsisistiske trekk, de elsker seg selv og de elsker å fremheve seg selv.

    SvarSlett
  10. Anonym3:40 p.m.

    Ut fra det vi leser her, er det riktig oppfattet at du har en dragning mot Den ortodokse kirke?

    Johannes

    SvarSlett