mandag, juni 02, 2008

Dette finner du ikke belegg for i Bibelen


I forbindelse med artikkelserien om forførelse og vranglære i den siste tid, har jeg laget følgende oversikt over hva vi IKKE finner noe skriftmessig belegg for i Det nye testamente. Oversikten er ikke fullstendig, det finnes så mye merkverdig som skjer, at jeg ikke har fått med meg alt. Dette er derfor bare et lite utvalg:


1. Det finnes ikke noe skrifsted som viser at mennesker falt bakover, når noen la hendene på dem. Derimot finner vi flere skriftsteder som viser at mennesker falt på kne, eller "på sitt ansikt".


2. Det finnes ikke noe skriftsted som sier at vi skal kommandere englene, eller sette dem i arbeid for oss, slik blant annet Jesse Duplantis hevder. Det er kun Gud som kan befale over englene, de falne engler står under djevelens herredømme. "For han (Gud) skal gi sine engler befaling om deg ..." (Salme 91,11)


3. Det finnes intet skrifsted som viser at den nytestamentlige profeten gikk fra person til person og gav personlige profetier om menneskers fremtid, og at det er mulig å bestille en slik profeti på forhånd. Jeg har selv sett dette annonsert av et par kristne menigheter, men det hører hjemme i New Age.


4. Det finnes intet som kalles krigstunger i Det nye testamente.


5. Det finnes intet skriftsted som viser at hele forsamlingen bad i tunger samtidig, tvert i mot undervises vi i at i menighetssamlinger skal vi tale ord som mennesker kan forstå. Se 1.Kor 14,9-25.


6. Det finnes intet skriftmessig belegg for å si at de som ble døpt i Den Hellige Ånd på pinsefestens dag, ravet som fulle. De ble beskyldt for å være drukne, men det er tydelig at de i alle høyeste grad var klare og tydelige. De snakket språk som alle de tilstedeværende i Jerusalem kunne forstå! Når vi i Ef 5,18 blir formant til ikke å drikke oss fulle på vin, men heller bli fylt av Ånden, så betyr ikke det at vi blir "drukne av Ånden" på den måten fulle mennesker blir påvirket av alkohol. I neste vers blir vi nemlig fortalt at når vi blir fylt av Ånden så resulterer det i at vi "taler til hverandre med salmer og lovsanger og åndelige sanger, og synger og spiller for Herren i deres hjerter." Når man i dag står på talerstolen over raver og påstår at man er "drukken i Den Hellige Ånd", så er dette noe utenombibelsk. Det finnes intet belegg for å kunne si at det er Den Hellige Ånd som forårsaker dette.


7. Det finnes intet skriftmessig belegg for å snakke om mange ulike salvelser. I følge Det nye testamente er det kun en salvelse. (1.Joh 2,20 og v.27)


8. Det finnes intet skriftmessig belegg for å omtale Gud uærbødig som "kompis".


9. Det finnes intet skriftmessig belegg for gullstøv, gullplumber etc

20 kommentarer:

  1. AMEN! Det er godt at du setter ord på dette.

    Mvh.: Birgir

    SvarSlett
  2. Endelig er det noen som setter ord på dette.

    Johannes

    SvarSlett
  3. Ja och Amen!
    Detta behöver vi verkligen höra om och om igen!Tack BjornOlav att du delar med dej av de djupdykningar i Guds ord som du fått göra!
    Idag skickade jag kassetten med Stanley Sjöberg till dej.
    I morgon ska jag till samma servicehus och läsa boken "himlaprinsen" för de äldre,och spela sånger.Så då skulle jag vara tacksam om du vill be för mej BjornOlav!Antagligen,så blir det flera gånger som jag är där och spelar och läser Guds ord.
    Hur gick det hos läkaren idag?
    Jag mejla till Daniel,och frågade om han fått ditt brev,och det hade han,och han sa att i nuläget är det inte aktuellt att kalla dej,men han ska ha dej i tankarna.Men BjornOlav vi har en utpost bara en liten bit från Västerås,och jag ska tala med honom han heter Ingvar Arnesson,och jag brukar vara där ofta,och det är så härliga möten vi har där.Nu har dom bara kvällsmöten hela sommaren,men till hösten kanske?
    Skulle du fortfarande vara intresserad att komma BjornOlav,och i så fall till Skultuna? Jag hoppas det verkligen!
    Ha det bra,och Guds Frid!
    Karin

    SvarSlett
  4. Jeg ser det er flere som sier det samme: Det er fint at du skriver dette. Maria-tilbedelse og ikoner tilhører samme klassen. Å prøve ånder, er først og fremst å prøve dem mot Bibelen. Og derfor er det viktig at den leses, grundig.
    Ingen utenombibels hjelp er nødvendig. Den vil ofte prøve og tilsløre , "utvanne" , eller lage tillegg til frelsesgrunnlaget. Som er Jesu blod, en historisk på Golgata i Jerusalem for ca. 2000 år siden. Som skal mottas i tro, og på ingen måte forringer vårt intellekt. En klar hjerne er ikke noe hinder for å motta Guds gaver, tvert i mot.
    Odd

    SvarSlett
  5. Karin

    Er med deg i bønn. Gleder meg til å høre hvordan dette går, og ser frem til å høre Stanley Sjöberg igjen. Det er helt ok at det ikke blir noe i Västerås. Jeg kommer gjerne til Skultuna, om det legger seg slik til rette. Herren vet. Det må nok bli utpå høsten en gang,

    SvarSlett
  6. Anonym8:58 a.m.

    Bra artikkel dette også, Bjørn Olav, men mitt inntrykk når jeg leser Bibelen er likevel at Gud stadig gjør nye ting. Gud kan ikke handle mot sitt eget Ord, men Han kan gjøre ting som ikke er omtalt i Bibelen - mener jeg. Hvis ikke er Gud noe begrenset.

    Eksempler:
    1) Ikoner og andre veggbilder med bibelske/åndelige motiver er ikke omtalt i Bibelen (Et slags unntak: Utsmykningen av templet i den gamle pakt), men jeg tror likevel at slike bilder kan være inspirert av Den Hellige Ånd, og inspirere deg og meg. (Selv om det er et billedforbud blant de 10 bud.)
    2) Jeg tror Gud kan få mennesker til å falle under Den Hellige Ånds kraft, men det er veldig feil når noen dytter dem overende for å "hjelpe" Den Hellige Ånd.

    SvarSlett
  7. Anonym9:32 a.m.

    I TACF-menigheten i Toronto er det streket opp en lang linje framom platformen. Når folk vil frem til forbønn stiller de seg langs denne linjen, mens flere av menighetens medarbeidere stiller seg bak de som blir bedt for. Medarbeidere gjør seg klar for " det store fallet" bakover.

    Jeg synes dette er med den linjen er merkelig. Vi har vel etterlignet noe av dette i ettermøtene er hjemme også. Det er ikke ofte vi ser at noen faller på kne eller "på sitt ansikt."

    Stener

    SvarSlett
  8. Jeg tror gud er sånn at han tillater mennesker å få det deres hjerter begjærer. Om kristne ikke søker gud, men manifestasjoner, ja så får de det de ber om. Dette prinsippet finner vi veldig godt beskrevet i historien om Akab og profeten Mika. Gud sier " hvem skal jeg sende som vil dåre akab slik at han faller i striden? Da stiller en ånd seg opp foran Gud og sier; jeg vil dåre ham." vi kjenner jo alle historien om hvordan gud tillater bedraget og akab faller i striden.

    Jeg tror mye av det samme skjer i toronto og lakeland. Gud overgir mennesker til sin egen sviktende dømmekraft. Han ser at deres hjerter ikke er rettet mot giveren (Gud) men mot gavene/skapningen. Dette blir alltid feil. Kristne er aldri kalt til å søke tegn og under. Allikevel gjør vi det. Det virker som folk mister hodet fullstendig når noen sier..der er Kristus, eller der er Messias.

    Hva med den Gud som bor ihjertet til den troende. Han er jo ikke langt unna noen av oss. Det er i han vi lever og er til. Vi trenger ikke å dra opp til himmelen for å hente ham ned. Hans ord er nært.

    Jesus sier; en ond og vantro slekt søker tegn. Er det slik vi er blitt. Holder det ikke med Kristus og han korsfestet. Tenk at vi ved enkel tro på kristi nåde kan kalle oss sønner og døtre av gud. Hva betyr vel gullstøv og sveveengler da??

    Gud velsigne dere!!

    Morten Tobiaz

    SvarSlett
  9. Morten Tobiaz.

    Takk for at du er kommet som en frisk pust her på bloggen.

    Må Herren velsigne deg!

    Stener

    SvarSlett
  10. Det er jeg helt enig i, Stener! Tobiaz er et friskt pust som vi trenger å lytte til. Måtte Herren rikelig velsigne ham - og deg! Setter veldig stor pris på innslagene dine, og fra mange andre nye som skriver. Responsen rundt disse artiklene om de siste tiders forførelser er stor. Jeg får mange telefoner og eposter i denne sammenhengen.

    Så takk for alle bidragene! Vi trenger å hjelpe hverandre til å se. Tåkehavet er av og til massivt.

    SvarSlett
  11. Leif Erik

    Jeg er enig i at Gud kan gjøre nye ting - Gud er tross alt Skaperen. Men Han handler aldri imot sitt ord - aldri. Derfor er vi på trygg grunn når vi holder oss til det som står der. Står det ikke noe om det der, la oss da heller holde oss unna. Vi går sannsynligvis ikke glipp av så mye likevel. Det er så massevis å ta av som er bibelsk. Dessuten - som Morten Tobiaz understreker - det handler jo ikke om tegn og under, men om Jesus! Om vi rettet fokuset mot Ham, og levde overgitte radikale liv i forsakelse og tro,så ville nok det holde adrenalin-kicket oppe!

    SvarSlett
  12. Takk for gode ord.

    Jeg takker Gud for at jeg kom over denne bloggen, og vil bare si at det har vært en stor velsignelse for meg å være her. Syntes det er så flott at det finnes slike steder hvor kristne kan dele erfaringer og meninger.

    Det gleder meg at Bjørn Olav tør å ta fatt i på dette vanskelige teamet. Jeg vet av erfaring at det kan være tøft å snakke om disse ting. For meg var det forferdig tøft å oppdage bedraget i mitt eget liv, men jeg er evi takknemlig for at det skjedde. Folk vil ta anstøt. Kanksje selv de vi minst ventet det fra, men må herren selv hjelpe oss å holde sannheten frem i kjærlighet. Vi trenger begge deler, nåde og sannhet.


    mvh

    Morten Tobiaz

    SvarSlett
  13. Jeg tillater meg å lime inn den siste kommentar til "Globale forføringer i endetiden, del 4". Dette i tilfelle kommentaren blir oversett av leserne.

    "Vitnesbyrd fra Lakeland.

    (hvor forskjellig fra Einar Ekerhovd)

    I attended the Lakeland meetings last Thursday night. I went to test the spirits whether they be of the Lord Jesus Christ who came in the flesh or of another. Watchinig on television, is one thing. Being there was quite another. I literally began weeping during the service. I saw the crowd as sheep having no shepherd. They were seeking healing, which God desires to give. But they were so bent on getting the healing that they were not seeking God. I noticed that at least three times, we were directed to honor various PEOPLE, including the pastors of the Ignited Church, and Todd Bentley, but there was never really any glory directed to God. At one point I opened my Bible for guidance to a random spot (wanting to start looking in the gospel for the scripture on sheep having no shepherd) and the Lord had my Bible fall open to Mark 13. Verse 5 reads “Watch out that no one deceives you. Many will come in my name, claiming “I am he,” and will deceive many.” I couldn’t have asked the Lord to speak in any clearer way. But that was just one of many things that convinced me that this is an evil deception from the enemy.

    There was nothing fake in the physical reactions of people that were touched by Todd. They were being physically affected. I have no doubt that many of their testimonies of “healing” (at least the disappearance of symptoms) were true. But these acts are being performed by demons. Many of the people who fell, clearly were being demonized. I saw a lady pulled to the side of the stage and left manifesting demons with no one to minister to her after she was touched by Bentley. Another girl fell and lay twitching and then motionless after she fell under his touch. She was quickly removed from the stage before she was physically able to stand, and when she was back down off the platform she still could not stand up. She was bent at the waste. The workers form Bentley’s crew didn’t help her. Someone from the audience came to assist her to her seat. There was not gentleness or love being shown these people. At one point, when Bentley accidently touched or directed a “bam” toward one of the “announcers” that was introducing people as the came on stage (a huge guy that must have weighed 300 lbs.), the man lifted up and off the floor and went backwards through the air. The maniacal laughter that rose up from around the sanctuary when someone manifested demons by their violent shaking after Todd’s touch was a sound of mocking. It was not of the Lord. There was indeed power being manifested. But it was not the power of Jehovah God. Bentley no doubt has encourntered an angel. But it is not an angel of the Lord of Hosts. Another thing that was noticabley absent was any mention or sign of repentence. When God’s presence fills a place, the first thing that happens is repentence (see, e.g., Isaiah). I left the meeting after children from a children’s home for abused kids were brought on stage. It broke my heart that children that had already been victimized by the enemy were being revictimized by the demons working out through Bentley and his crew. As we walked away from the event, I and the two others with me were led to pray warfare prayers against the demonic. We together in the car all three broke down weeping because we felt the heart of God for this deception on His people. Sadly, many of those people that were there will need deliverance ministry from the demonization they’ve suffered at the hands of these so called ministers of God. Before going to the meeting, I would have probably simply told people to be careful and test the spirits etc. Now I will tell anyone who asks to stay away. Run, don’t walk, away from this! I have not fully recovered from seeing that abomination. It feels as if I have witnessed some heinous crime like a murder or rape. It makes me very sad. What is most astounding is that God’s people cannot now discern a wolf who is appearing in a wolf’s clothing."

    9:18 AM

    Stener

    SvarSlett
  14. Tillater meg og lime inn denne også. Meget meget avslørende og god artikkel om Lakeland.

    The Lakeland Outpouring is a winnowing field-a place of separation
    By Bryan Hupperts

    In early 1991 I was listening to a tape by Paul Cain describing how God changed his body chemistry so he would not desire women. Most took this as a call to celibacy. I was disturbed by his phrasing and began to pray over what he said and finally got a definite warning from the Holy Spirit: This man is unclean. Stay away form him.

    With my Foursquare/Vineyard background, you can imagine how well this went over with pastors and saints who wondered why I refused to jump into "the river." I was put out of ministry, given the left foot of fellowship on several occasions for touching God's Anointed. My motives and character were continually attacked. Finally, Paul was outed as an alcoholic and homosexual. God's warning came true.

    In 1999 I was given a vision of a flowing river. Upstream, many prophets were urinating and defecating into this river and the unsuspecting saints down the way were dipping their silver cups of salvation into this river and gagging on the disgusting human waste and impurities.

    The pastor of the inde charismatic church I attended at the time ripped me to shreds, slandered me, and so on. He and his associate had a gift for planting rumors some of which shadow me even today. At the time, I didn't make the connection but this local church had the word River in their title and I think they may have taken it personally. Yes, they were a "river" church, too. Take a hard look at the state of the prostituted prophetic movement. Even their leaders will admit that most of what is called prophetic ministry simply isn't. I believe this word has come true.

    Before the outbreak of the Iraq war, based on things the Holy Spirit had warned me about, I wrote Pres Bush an open letter warning him of the debacle to come. I quoted news headlines 2 and 3 years before they were written and pleaded with him not to take this foolish course of action. You can imagine how the republican saints in my church came unglued. People were screaming at me, calling me a liberal and a traitor. Still, every word came true.

    I write these things because there are many false prophets in the world. Kim Clement is a great example. False word after false word, and the hits just keep coming. Yet, like dogs to their vomit (yes, that's in Proverbs) saints keep running back to him (and others like him) for "words from the Lord." Further, they regularly reviling those of us with accurate prophetic track records. I was grieved over this for years until the Holy Spirit whispered, "It's because they do not love the Truth." If they truly loved the Truth they would love those who share the Truth as well as the God of Truth.

    That was eye-opening.

    I was visited by God powerfully during a Rodney Howard Brown meeting in the 90s. God did a work in me that remains. I saw others in the same meetings get weirder and weirder until they are no longer orthodox Christians. It's all angels and jewels and gold dust. One wind of doctrine after the next. Spiritually seems to be measured in how bizarre you can behave.

    I suspect what is happening is that God is giving people their hearts desire - whatever that desire is. If they seek for God with all of their heart, it is God they get. If it is something else they desire, they are getting that, too. It is a scary reality that God promises to give those who do not love the Truth over to delusion so that they will believe lies! See 2 Thessalonians 2:11

    I believe the Lakeland Outpouring is a winnowing field, a place of separation between wheat and chaff, the sheep and the goats. 2 Timothy 4:3-4, "For the time will come when men will not put up with sound doctrine. Instead, to suit their own desires, they will gather around them a great number of teachers to say what their itching ears want to hear. They will turn their ears away from the truth and turn aside to myths."

    If there is no sound doctrine, there is no love of the Truth. I believe the wheat is being separated to be gathered into the Father's barns while the chaff is being separated and gathered together to be burned in the unquenchable fire.

    Be careful what you love for God will answer you according to all that is truly in your heart. Ezekiel 14:7 "‘When any Israelite or any alien living in Israel separates himself from me and sets up idols in his heart and puts a wicked stumbling-block before his face and then goes to a prophet to enquire of me, I the LORD will answer him myself."

    Unless you love the Truth, God will give you over to the idols of your heart.

    Bryan Hupperts
    http://www.sheeptrax.com/

    SvarSlett
  15. Anonym1:03 p.m.

    Stener:
    Takk for at du limer inn dette! Men jeg lurer litt på det med at du nevner Einar Ekerhovd. Er ikke han leder for Oase? Er det grunn til å holde seg borte fra Oase? Hadde tenkt til å melde meg på sommer-stevne i år...

    SvarSlett
  16. Anonym1:15 p.m.

    Jeg har bare limet inn en kommentar av en anonym der navnet Einar Ekerhovd stod å lese. Det er riktig at Ekerhovd er leder for Oase.

    Stener

    SvarSlett
  17. Anonym1:28 p.m.

    Fast blogg leser:

    Nå har jeg aldri vært på Oase selv, men vil si følgende:

    Spør Gud i bønn, og om du besøker OASE (og hvilket som helst stevne for den saks skyld)så be om beskyttelse og si til Gud at det eneste du vil ta imot og være åpen for er det som Han har å gi!!

    Da tror jeg du trygt kan melde deg på og bli velsignet.

    Selv om mennesker kan ha forksjellige syn på ting så kan vi ikke avskrive dem som vranglærere eller falske profeter, før de faktisk taler eller profeterer falskt selv.

    Det var bare det jeg tenkte på. KAn helt til slutt si at jeg har hørt Einar en gang selv og jeg syntes det var bra det han kom med. :-)

    Men prøv alt og hold fast på det gode.

    Mvh

    Morten Tobiaz

    SvarSlett
  18. Anonym1:35 p.m.

    Takk for raske svar! Ja, du har kloke råde å komme med Morten Tobiaz. Det er nok eneste måten å være sikker på. Det er jo så mange som kommer med råd, og mange man gjerne lytter til. Hvem skal man egentlig kunne stole på? Bare Gud vet. Jeg får søke Ham alene!

    SvarSlett
  19. Anonym1:43 p.m.

    La oss ta med oss ordene fra Apgj 17,11:

    Og disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika. De TOK IMOT Ordet med ALL GODVILJE, OG GRANSKET HVER DAG I SKRIFTENE om det forholdt seg slik som det ble sagt.

    Ole Anders

    SvarSlett
  20. Er det ikke en forskjell på det som er ikke-bibelsk og det som er u-bibelsk?

    U-bibelske ting er slikt som NT advarer mot: Umoral, manipulasjon, avgudsdyrkelse. Dette skal vi opplagt holde oss vekk fra uten at vi trenger å spekulere så mye på saken.

    Ikke-bibelsk er ting som NT ikke sier noe om. F.eks. kristne bokforlag, søndagsskoleturer, pianoer eller ikoner. Eller hvor i NT finner man kristne blogger :)Slike ting kan selvfølgelig være mot Guds vilje, men kan også ofte være godt og positivt.

    Faller ikke en del av disse utslagene i denne kategorien? Altså at å falle bakover er ikke-bibelsk, men ikke dermed nødvendigvis u-bibelsk?

    SvarSlett