tirsdag, juli 22, 2008

Hvem faller lyset på?





I boken Åndens folk - En disippelvandring gjennom Apostlenes gjerninger gir Peter Halldorf (bildet) et meget relevant råd når det gjelder det vi kaller åndelig bedømmelse. Jeg tror dette rådet kan anvendes på mye av det som skjer i dag:

"Jo mer Ånden trer fram, desto mer faller lyset på Kristus. 'Han skal herliggjøre meg,' hadde Jesus sagt. Her er et av de sikreste måtene å prøve åndeligheten på: Hvem faller lyset på? Overalt der mennesker dras til Jesus, kan vi med sikkerhet vite at Den Hellige Ånd er i bevegelse. Hvordan viser det seg om Ånden blir bedrøvet og trekker seg bort? Vi blir mer og mer overlatt til menneskelig lyskraft i den kristne menigheten." (Peter Halldorf: Åndens folk. Luther 2006, side 15)

Vi kommer vel ikke bort fra at mange stiller seg selv i lysglansen, eller lar andre opphøye en. I dag dreier det seg veldig mye om enkeltes tjeneste, hvor salvet man er. Døperen Johannes hadde som sin fremste oppgave å peke på Jesus, og selv trekke seg tilbake. "Jeg skal svinne bort", heter det i Erik Gunnes sin oversettelse. Det er kanskje noe å tenke på for en hver av oss. Hvem peker vi på? Hvem ser folk når de ser oss?

Ser de Jesus i deg i dag? Ser de Jesus i meg?

4 kommentarer:

  1. Hei Bjørn!

    Jeg sitter å lurer på en ting som er helt malplassert i denne posten, men jeg vet ikke hvor jeg skal poste den. så jeg poster den her.

    Vel det jeg sitter å tenker på er Israel/jødene i et kristent perspektiv. Det er jo mange som mener at Guds pakt med jødene fremdeles er gjeldende, og at jødene enten vil frelses utifra det lille lys de har fra Torahen eller at de vil frelses når Jesus kommer tilbake. En kollektiv frelse. Kjenner du til dette? Jeg syntes dette høres veldig rart ut. Hvorfor gjelder andre regler for jøder enn for andre? Jesus og Paulus kalte dem jo til omvendelse og tro for 2000 år siden, hva har endret seg?
    Jeg vet om mange kristenledere både i inn og utland som tror på at israel har en spesiell plass i Guds plan. John Hagee er blant dem som mener at Jødene (kun jødene) kan oppnå frelse ved å leve i det lyset som Torahen gir. Mao de trenger ikke å omvende seg til Kristus. Hvordan bergunner han dette?

    En annen norsk forkynner jeg kjenner godt er Finn Arne Lauvås. Jeg har vokst opp i de frie evangeliske og kjenner få bibellærer med en slik kunnskap og kritusfokus. Han forkynner det som kalles blant israelsvenner for "replacement theology". Du kjenner sikkert til dette, men for bloggens lesere betyr dette at det sanne 'Israel' og de sanne 'jøder' er troende kristne. Israel slik vi kjenner det i dag har i følge Finne arne ingen fortrinn for andre.

    Hva er dine tanker om dette Bjørn. Er du sionist/israelsvenn eller har du andre syn på saken?
    Jeg bare lurer jeg. For meg virker det mest logisk at dagens jøder ikke har noe fortrinn foran andre. Gud gjør da ikke forskjell på folk og han forandrer seg heller ikke. Når jødene forkastet ham for 2000 år siden ble de stillet til ansvar. Er det noe annerledes i dag?

    Jeg har en del familie og venner som er isralsvenner. Derfor lurer jeg på dette.

    SvarSlett
  2. Anonym9:07 p.m.

    Dette var bra! Godt skrevet av Halldorf. Jeg er sterkt for det enkle og solide. Denne "testen" som skisseres er enkel OG solid!
    Hilsen
    Thomas i S.

    SvarSlett
  3. Morten:

    I Rom 3 stiller apostelen Paulus følgende spørsmål: "Hvilket fortrinn har da jøden, eller hva gagn er det i omskjærelsen?" (v.1) Til dette svarer han: "Mye, på alle måter! Først og fremst det at Guds ord ble betrodd dem." (v.2)

    Guds utvelgelse av Israel skyldes ene og alene Hans nåde. Det har intet med at dette folket utmerker seg fremfor andre, det måtte i såfall være deres gjenstridighet!

    Guds landløfte er står fast, en rekke skriftsteder viser at løftet ble gitt til evig tid. Dessuten finner vi mange løfter om at jødene skal vende tilbake fra diasporaen, og da må det være noe annet enn fra fangenskapet i Babylon. For de skal komme fra alle fire himmelretninger. I 1.Mos 17,7-8 står det blant annet: "Jeg oppretter en pakt mellom meg og deg og dine etterkommere fra slekt til slekt, en evig pakt. Jeg vil være Gud for deg og for dine ættlinger etter deg. Landet du bor i som innflytter, hele Kanaan-landet, gir jeg deg og din ætt som eiendom til evig tid; og jeg vil være deres Gud."

    Så ut fra dette kan man vel si at jeg er en sionist.

    Men jeg tror samtidig at jødene må frelses på samme måte som oss, gjennom Jesus. I det samme Romerbrevet sier jo apostelen det så klart: "For jeg skammer meg ikke ved evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker." (Rom 1,16)

    Dermed tror jeg at John Hagee tar feil på dette punktet.

    Om Gud skulle ha endret på sine løfter med hensyn til Israels land og folk, så er Han ikke til å stole på. Da har vi ingen garanti for at Han ikke vil endre sine løfter gitt til oss. Hvorfor skulle Han holde dem, om Han ikke vil holde løftene gitt til jødene? Vi er slett ikke bedre enn dem.

    Jeg tror det er viktig å lese Rom 9,10 og 11 i sammeheng, med andre ord samtidig. Da vil vi blant annet se klart at Gud ikke har forkastet sitt folk.

    Finn Arne Løvås er en flott forkynner, men erstatningsteologien holder ikke mål. Den er også farlig, fordi den har vært med på å legitimere blant annet folkemordet på jødene under krigen.

    SvarSlett
  4. Det er riktig at Finn-Arne ikke lenger er dispensasjonsteolog, men det betyr ikke at han automatisk er erstatningsteolog. Det er mulig mer enn to tanker i hodet samtidig. Finn-Arne tar avstand fra erstatningsteologien fordi han er Kristusteolog.

    SvarSlett