tirsdag, mars 31, 2009

Kjærlighetsmåltidet de første kristne feiret, del 5



Her følger femte og siste del av serien om det kristne kjærlighetsmåltidet, eller Agapemåltidet, skrevet av Edin Løvås. Jeg gjør oppmerksom på at heftet som Sandomstiftelsen har utgitt inneholder mer enn det som er gjengitt på bloggen her. Heftet kan bestilles hos Sandomstiftelsen, 1796 Kornsjø.

Samtalen

Deltagernes holdning, den stemning og atmosfære som rår ved bordet, vil bli preget av den hellighet so, hører sammen med kjærlighetsmåltidet. Nattverdserviset gjør inntrykk. Forsøk å finne inn i en tone som både er enkel, folkelig og samtidig verdig. Prat gjerne om litt løst og fast i noen minutter. Men, gå over til en bibelsamtale. Denne bør ikke være problemorientert, men Kristussentrert.

Sang og spill

De første kristne var glade under kjærlighetsmåltidene. 'I enkel og inderlig glede' er et NT uttrykk. Vi har altså grunn til å være glade. Ettersom den åndelige stemningen ofte er bundet til sang og spill, bør vi 'synge og spille av hjertet for Herren,' slik Paulus oppfordrer oss til.

Ta gjerne med en gitar, en fløyte, en tamburin eller et hvilket som helst instrument som kan brukes ved bordet. Syng både salmer, sanger og åndelige viser. Ta gjerne med, til bordet, både en salmebok og et hefte med viser og kor.

Det bør utpekes ledere for lovsangen. Denne viktige siden ved kjærlighetsmåltidet må ikke overlates til tilfeldigheter. Jesus og disiplene sang lovsanger til og med på kvelden før lidelsen.

Brødet og vinen minner om Kristi korsfestede legeme, og det blod Han utgjøt. Dette vil komme til å fylle sinnene med stille alvor, men også med syndstilgivelse og frigjøring. Luther sier: 'Der hvor det er syndenes forlatelse, er det liv og salighet.'

Selve nattverdhandlingen

Etter sang og spill, når alle er glade og konsentrerte om Jesus, kommer altså selve nattverdhandlingen. Den som skal lede handlingen flytter kalken og nattverdfatet til seg og leser innstiftelsesordene. Brødet brytes slik at det blir et lite stykke til hver. Deretter løftes nattverdfatet. Disse ordene kan brukes: 'Herre, du Guds hellige Ånd, velsign dette brød. Det gir oss del i Kristi legeme.' Deretter løftes kalken. Disse ordene kan brukes: 'Herre, du Guds hellige Ånd, velsign denne kalk. Velsignelsens beger som vi velsigner, gir oss del i Kristi blod.'

Deretter sendes fatet, til den som sitter nærmest, for eksempel på venstre side, og for eksempel med disse ordene: 'Jesu legeme'. Den som tar i mot kan svare 'amen'. Brødet spises etter at fatet er sendt videre. Slik går fatet rundt bordet og kommer tilbake, slik at den som leder handlingen får til slutt. Så sendes kalken, for eksempel med ordene 'Jesu blod'. Svaret er igjen 'amen'. En myk tøyserviett kan sendes med. Handlingen bør være preget av både glede og verdighet.

Dersom noen av deltagerne ønsker særkalker, kan man bruke slike. Men skaff noen som er stilrene og vakre. Sett en særkalk ved hver plass. Vanligvis vil det da være nødvendig med en kalk som har tut, slik at den er lett å helle av. Kanskje kan det være mulig å få låne en mindre kalk og noen særkalker i en kirke.

Når kalken sendes rundt bordet, tømmes vinen i særkalken til den som sitter ved siden av en. Den som mottar vinen bør da holde frem særkalken. De samme, hellige ordene sies: 'Jesu blod', og det svares: 'amen.'

------

En kort kommentar til slutt: Jeg deler ikke alle synspunktene til Edin Løvås, men finner likevel oppsettet så interessant at jeg har gjengitt deler av det. Selv ville jeg nok valgt å bruke ordene Jesus selv bruker i forbindelse med utdelingen av nattverden: 'Dette er mitt legeme.' 'Dette er mitt blod'. Jfr Matt 26,16flg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar