På denne Skjærtorsdag vil jeg gjerne dele med bloggens lesere noe fader Lev Gillet har skrevet om brødsbrytelsen. Fader Lev, som nå er hjemme hos Herren var en ortodoks prest, som har fått bety mye for mange. Det han skriver her om brødsbrytelsen kan leses av alle, uansett syn på nattverden. Han har også en meget spennende og utfordrende tanke om brødet og Kristi legeme, som han uttrykker som en bønn til Faderen. Den i seg selv er verd å leses alene og bes:
Brødsbrytelsen er kristenhetens sentrale handling. I nattverden bryter Jesus brødet og deler det ut. Han skjenker i vinen og rekker den til oss. Det er ikke tilstrekkelig å si at Jesus ofrer seg. Han ofrer seg som brødet som er brutt i stykker og som vinen som utgytes. Han gir sitt sønderbrutte legeme og sitt utgydte blod. Guds Lam er slakteoffer for verdens liv og frelse.
Herre Jesus, foren meg med deg i ditt offer. Skap av mitt liv et drikkoffer i dine hender, båret frem for Gud og frem for menneskene. Utgyt meg i din kalk som utgydt vind. Gjør meg til det istykkerbrutte brødet i dine hender, brutt i stykker av dine hender, delt ut av dem. Jeg godtar å være brutt i stukker av deg. Utslett min synder, hele mitt jeg, i ditt blod, så jeg kan dø for å fødes i deg, i dine brødre. Siden jeg også er et lem på ditt legeme, Herre, så bring meg som et offer til Gud - gi meg til de andre sammen med ditt eget legeme og ditt eget blod.
Det var først da Mesteren bryter brødet i Emmaus at disiplenes øyne åpnes, så de kjenner Ham igjen. Jesu nærvær og brødsbrytelsen kan ikke atskilles. Jesus er der brødet brytes. Evangeliet gjør ikke rede for hva handlingen i Emmaus betydde. Var det en fornyelse av nattverdens mysterium eller bare en kjærlig handling fra Jesu side? Men hva det istykkerbrutte brød enn måtte bety - om det dreier seg om Kristi legemes og blods mysterium, meddelt menneskene, om det gjelder hjelp som ytes sultende mennesker eller bare det livsfellesskap som måltidet i seg selv symboliserer - det er dog tegnet som gjør at disiplene gjenkjenner Jesus. Et tegn som selv i sin ubestemmelighet, dog er et dypt betydningsfullt tegn. For der brødet brytes i Jesu Ånd, gir Han seg selv og sitt nærvær til kjenne.
Jesus er 'det levende brød som er kommet ned fra himmelen'. Evangeliet kaller Ham også 'Livets brød'. Det ligger mer i det siste uttrykket enn i det første. At et brød er 'levende', betyr at det har en spesiell egenskap, knyttet til dette brødet. 'Levende brød' uttrykker derimot at denne egenskapen lar seg meddele. Livets Brød er et næringsmiddel som skjenker og frembringer liv.
Fikk lyst til å hilse med en påskesang:
SvarSlettBlant Getsemanes trær, og ved ett der især,
Lå en mann i den dypeste nød.
I den kamp som oppsto ble Hans svette som blod
Da Hans bønn til sin Far ble til ro.
Kor:
Ved det oliventre lå min Frelser på kne,
Helt alene mot helvetes hær.
Tenk at alt var for meg da Han ofrede seg,
Der i hagen blant oliventrær.
På Hans skuldre ble lagt verdens synd og forakt,
For ag Han skulle bære det der.
Skje din vilje Han sa, mens alene Han ba,
Der i hagen blant oliventrær.
Er ditt hjerte blitt kalt, har i synden du falt,
Mistet synet og mot til å be?
I Getsemanes lund falt Hans kjære i blund,
Mens Han ba ved det oliventre.
Ønsker deg og dine en god og av Herren velsignet påske.
Mvh.: Birgir
Tusen takk for at du deler denne sangen med oss, Birgir. Den er en sterk påminnelse om det som skjedde i Getsemane. Det var jo her mye av kampen for våre sjelers frelse sto. Måtte Herren gi deg og dine en velsignet påske.
SvarSlettHei Bjørn Olav!
SvarSlettHadde tidlig i dag en herlig samtale om vår kjære Frelser, og påsken aktuelle budskap, med et eldre troende ektepar.
Men de lurte på om profetien at Jesus skulle være tre dager og tre netter i storfiskens buk, slik Jonas sier (2,1,) ikke stemmer med vår tidsfeiring? - Og Jesus bekrefter Jonas profeti i Matteus 12,40.
Bibelen er jo helt korrekt, og såvidt jeg minnes, hadde Adolf Bjerkheim en forklaring på det, der han nevner skjæronsdag og langtorsdag, og da vil tidsbegrepet stemme?
Nå har jo dette ingen betydning for troen, for "Påskemorgen slukker jo sorgen, ja til evig tid"!
Men en ønsker jo å være bibeltro!
Ha en god og velsignet feiring av den Herre Jesu oppstandelse fra de døde, som også er en garanti for vår oppstandelse!