I likhet med Charles Haddon Spurgeon (bildet) forundres jeg over disse ordene til apostelen Paulus:
"... Han som rettferdiggjør den ugudelige, ham blir hans tro tilregnet som rettferdighet" (Rom 4,5)
Her er hva Spurgeon skriver om dette:
"Jeg fester din oppmerksomhet ved disse ordene: "Han som rettferdiggjør den ugudelige". Det forekommer meg å være undefulle ord. Overraskes du ikke ved å finnet et slikt uttrykk i Bibelen: "Som rettferdiggjør den ugudelige?"
Jeg har hørt at mennesker, som hater ordet om korset, anfører det som et klagemål mot Gud: Han frelser ugudelige mennesker og tar imot syndere av verste slag. Se, hvordan dette skrifsted klart hevder dette. Ved sin tjener Paulus' munn og ved Den Hellige Ånds inspirasjon tilegner han seg denne tittelen: "Han som rettferdiggjør den ugudelige." Han gjør dem rettferdige som er urettferdige; tilgir dem som fortjener å straffes og benåder dem som ingen nåde fortjener. Var det ikke slik du tenkte at frelse var for de gode? At Guds nåde var for de rene og hellige som er fri for synd? Du har innbilt deg at dersom du var utmerket ville Gud belønne deg. Du har tenkt at fordi du ikke er verdig, fantes det ikke noen vei for deg til å få nyte Hans velbehag.
Du må bli overrasket ved å lese en slik tekst: "Han som rettferdiggjør den ugudelige." Jeg undres ikke over at du blir overrasket, for til tross for all min erfaring om Guds nåde, kan jeg selv aldri undre meg nok over det.
(Fra C.H. Spurgeon: Alt av nåde. Norsk Litteraturselskap 1959, side 11-12)
"... Han som rettferdiggjør den ugudelige, ham blir hans tro tilregnet som rettferdighet" (Rom 4,5)
SvarSlettDet er jo slik Gud vil frelse, det er jo slik Gud vil komme oss til unnsetning, vi syndige mennesker. Og det er ut fra at vi er syndige mennesker at vi er ugudelige. Så da blir det jo rett og slett at verset sier at Gud rettferdiggjør menneskene ved vår tro på Jesus Kristus. I den grad man kan forundres over dette så blir det å forundres over Guds vesen og rettferdighet, og det er jo i seg selv verdt å forundre seg over, eller rettere sagt glede og fryde seg. Ja, forundringen går over i glede og fryd!
"Hvor er så rosen? Den er utelukket. Ved hvilken lov? Gjerningenes? Nei, ved troens lov" sier Paulus noen vers før i Rom. 3,27.
"For av nåde er dere frelst, ved tro, og det er ikke av dere selv, det er Guds gave, ikke av gjerninger, for at ikke noen skulle rose seg." Ef. 2,8-9. Når vi kommer til tro og blir døpt, har vi helliggjørelsens vei foran oss, en Jesu Kristi skole ved Den Hellige Ånd, som skal gjøre oss lik Kristus, at vi går Kristi likhets vei. "Et nytt bud gir Jeg dere, at dere skal elske hverandre. Slik Jeg har elsket dere, skal dere elske hverandre." sier Jesus i Joh. 13,34. Intet mindre, intet mer. Vi kommer til kort, men vi har målet som vi skal sikte mot.
Hilsen
Thomas i S.