mandag, oktober 12, 2009
Pastorer som hersker og pastorer som tjener
Sør-afrikanske Stefan arbeider for Operasjon Mobilisering i Odessa i Ukraina, sammen med kona Hensie. I en rapport fra arbeidet som jeg mottok i dag peker ekteparet Van der Merves på et problem som jeg selv har støtt på i vårt arbeid i Russland: dyrkelsen av sterke ledere også i kristen sammenheng.
Ukrainere, som russere, har en hang til å følge sterke ledere. Det er ikke for ingenting at mange ukrainere støtter opp om "Jern-lady'en", Julia Timochenko, som er en slik sterk lederpersonlighet. Denne dyrkelsen av den sterke lederen har også forplantet seg inn i menighetslivet. Pastorene mer eller mindre styrer menighetene med sterk hånd, og livet skvises på den måten ut av menighetene. Pastorene er satt på en pidestall og det er ikke mye nåde eller barmhjertighet å få. Det er med stor sorg jeg konstaterer dette. For slik er det også i noen av de menighetene jeg har hatt med å gjøre i Russland.
Menighetene i Odessa hadde for en tid tilbake besøk av noen pastorer fra Brasil. De kom fra store menigheter i hjemlandet, men var veldig annerledes enn en del av de ukrainske pastorene. Brasilianerne kom i ydmykhet og kom for å tjene forsamlingene de var invitert til. I stedet for å bli utfordret av de brasilianske pastorene, konkluderte de ukrainske pastorene med at brasilianerne var svake og villedet folk fordi de ikke brukte den autoriteten som var gitt dem!
Et annet eksempel ekteparet Van der Merves trekker frem er arbeidet med å plante en ny menighet i en landsby. Stefan og Hensie hadde arbeidet med dette i tre år. De arbeidet ut fra en annen menighet og i det den nye menigheten var i ferd med å ta skrittet til å bli uavhengig av modermenigheten, grep pastoren inn. Han stanset arbeidet med å fullføre løsrivelsen fra modermenigheten, og tvang de nye troende fra landsbyen til å reise inn til byen for å bli en del av forsamlingen der. Da hadde han jo full kontroll.
Ekteparet Van der Merves fortsetter sitt arbeid til tross for motstanden de møter. Det finnes 100 protestantiske menigheter i Odessa. Kun 20 av dem har pastor.
Våre ukrainske og russiske pastorkollegaer har grunn til å studere hva apostelen Peter skriver om hyrdetjenesten i 1.Pet 5,2-4:
"Vokt den Guds hjord som er hos dere, idet dere har tilsyn med den, ikke av tvang, men frivillig, heller ikke for ussel vinnings skyld, men med villig hjerte, heller ikke som herskere over menighetene som er betrodd dere, men slik at dere blir forbilder for hjorden. Når så overhyrden åpenbarer seg, skal dere få ærens uvisnelige krans."
Stefan og Hensie arbeider nå sammen med en baptistpastor. Han arbeider som bygningsarbeider seks dager i uka. I tillegg til dette har han tilsynsansvar for to baptistmenigheter i landsbyene Sofievka og Gulaevka. Disse landsbyene ligger to timers bilkjøring fra Odessa. Her er det gudstjeneste hver søndag. De samarbeider også med en annen pastor som er pastor for en liten menighet i Odessa, og som har plantet en ny menighet i landsbyen Nikolaevka. I sommer deltok 31 barn på sommerleir her, og uken etterpå deltok 35 barn på søndagsskole. Patorene Stefan og Hensie samarbeider med nå er annerledes. De er tjenende pastorer og har forstått hva kallet deres går ut på. La oss be for dem og Stefan og Hensie.
Jeg jobbet en stund som direktør for et ganske stort selskap. Dette hadde et salgskontor i Moskva, og en gang jeg var på besøk der hadde jeg med kona. Hun måtte nesten le da hun så med hvilken ekstrem respekt man behandlet Sjefen og Hans Kone på!
SvarSlettDette forplanter seg som du sier dessverre ofte inn i menighetene. Det verste er jo at man bygger opp om en sterk leder ved hjelp av bibelvers. Men også her i Norge har vi aspekter ved menighetslivet som vi nok antar at er bibelsk fundert, men som kanskje kan vise seg å være vel så mye grunnet på norsk kultur.