torsdag, mars 04, 2010

Barneombudet stigmatiserer barn av kristne foreldre

Barneombudet stigmatiserer de som tilhører bedehuset og "små kristne miljøer" i Norge, når han med brask og bram hevder at de bryter med barnas rettigheter. Han snakker om "de mest isolerte trossamfunnene", men konkretiserer ikke hvem disse er. Med andre ord: alle som tilhører kristne grupper som i antall ikke er så store, er potensielle lovbrytere! Bedehusmiljøene karakterer han på følgende måte: "bedehusmiljøer enkelte steder i Norge og andre isolerte miljøer."

Uttalelsene er ganske oppsiktsvekkende. Brudd på barnas rettigheter handler for Reidar Hjermann om at de ikke får delta i grunnleggende undervisning. Med andre ord: de som ikke går i den offentlige statsstyrte skolen.

Det barneombudet gjør er å gjøre det enda vanskeligere for barn å tilhøre en religiøs minoritet i Norge, og går langt i sine uttalelser om å innføre religiøs kontroll.

Dette føyer seg inn i rekken av flere forhold den siste tiden, hvor blant annet SV ønsker å ta knekken på skoler drevet på kristent og religiøst grunnlag. Som jeg har skrevet tidligere er det et spørsmål om når, ikke om, kristne vil bli forfulgt for sin tro også i Norge.

Du kan lese mer om saken her:

http://www.vl.no/samfunn/article5004840.ece

Foto: Barneombud Reidar Hjarmann. (Foto: Barneombudet)

26 kommentarer:

  1. Anonym2:58 p.m.

    Ja, slik kan man også skape mobbing. Fra barneombudet.

    SvarSlett
  2. Absolutt enig med det du skriver!
    http://www.lekendelett.net/2010/03/03/skal-staten-ha-kontroll/

    SvarSlett
  3. Synes det er flott av Barneombudet, jeg. De fleste kristne foreldre er helt sikkert ok, men det finnes dem som bruker sin tro til å undertrykke og mishandle barna. De finnes til og med innen statskirken.

    SvarSlett
  4. Takk, Kjetil, for støtte. Jeg synes det er trist at barneombudet generaliserer så veldig.

    SvarSlett
  5. Sigrun

    Barneombudet har mye for seg, men akkurat i denne saken generaliserer han på en slik måte at han stigmatiserer store grupper av kristne.

    SvarSlett
  6. Anonym9:51 p.m.

    "Blir tvunget til å gå på dørene"..

    Dette høres mer ut som Jehovas vitner. De er ikke kristne.

    SvarSlett
  7. Enig, jeg har aldri hørt noen tvinge barna sine til å gå på dørene. Det er ikke mange som driver med slike "husbesøk" lenger. Jeg kjenner ingen andre enn Jehovas Vitner.

    SvarSlett
  8. Barneombudet er opptatt av barna. Om enkelte voksne føler seg stigmatisert, så endrer ikke det på det faktum at barnets beste er det viktige her.

    SvarSlett
  9. Og hva er barnets beste, egentlig? Skal de fratas barnetroen?

    SvarSlett
  10. Det siste spørsmålet ditt er bare latterlig.

    SvarSlett
  11. Hvorfor det, egentlig? Det ser ut for meg som om Barneombudet aller helst så at barn ikke fikk anledning til å lære om Jesus.

    SvarSlett
  12. Nå lyver du fælt, Bjørn O. Hansen, barneombudet har ikke med "brask og bram" generalisert hele kristenfolket som barnemishandlere. Dette kalles stråmannsargumentasjon, man gjør noe noen har sagt til noe annet og argumenterer mot det istedet. Det er en uredelig og løgnaktig måte å argumenetere på.

    Barneombudet har satt fingeren på at i kristne miljøer blir barn utsatt for ting de kanskje ikke burde utsettes for, og at man bør se nærmere på det. Hvorfor provoserer det deg? Religioner og ideologier kan gi mye uønskede utlsag, og at barn i disse miljøene nå får mer oppmerksomhet er bare positivt. Så får du heller føle deg fornærmet, barna går foran deg.

    SvarSlett
  13. Om du leser barneombudets uttalelser litt mer nøye, vil du se at han stigmatiserer store deler av kristenfolket i Norge. Det er feil. Dessuten har barn har også rett til å utøve sin tro.

    SvarSlett
  14. Kutt ut offermentaliteten, den kler deg ikke. I stedet for å ta opp kampen og flagge dine ærlige meninger (jeg er sikkert ikke enig i det meste av det du står for, men jeg hadde i hvert fall kunne respektert deg), så sutrer du og snakker om "generalisering" og "stigmatisering". Ta ballen istedet, og slutt å sutre fordi noen sier noe du ikke liker.

    SvarSlett
  15. Hvorfor er du så sinna?

    SvarSlett
  16. Anonym5:06 p.m.

    Jeg er helt enig med deg i at barn må ha rett til å tro. Det er interessant å se hvor ensrettet samfunnet er i ferd med å bli. Ser ut til at det eneste som er akseptert er at barn skal opplæres i statlig ateisme. Slik var det i det gamle Sovjet også. Det er vel en del SV'ere som sitter fast i den ideologien. Og noen Ap'er også.

    SvarSlett
  17. Selvsagt har barn rett til å tro, det er jo nedfelt i Barnekonvensjonen.

    Men det er stor forskjell på rett og plikt. Det er undertrykking Hjermann vil til livs.

    SvarSlett
  18. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  19. Jeg kjenner ingen som tvinger barna sine til å tro. Du vet at baptister døper ikke barna. Våre barn fikk gjøre sitt selvstendige valg, når de ble gamle nok til å forstå hva det valget innebar. Selvsagt ba vi aftenbønn sammen med dem, og leste fra Bibelen, men det hendte titt og ofte at de ikke ville følge med oss til gudstjenester. Da fikk de lov til å være hjemme. En tid gikk de på søndagsskolen. Slik er det nok for mange barn.

    Så finnes det noen unntak. Problemet er når Barneombudet gjør unntakene til hovedregelen. Da stigmatiserer han store deler av kristenfolket. Det er dumt, og han gjør urett.

    SvarSlett
  20. Jeg leser det ikkk slik at han mener dette gjelder flertallet av kristne familier. På ingen måte. Han nevner dem som bryter norsk lov, ved å ikke la barn få undervisning eller undervise dem i ting samfunnet mener er galt. Eksempel: For en del år siden leste jeg om ACE-pedagogikken som ble brukt ved noen friskoler. Der sto det at voksne skulle slå ulydige barn.

    SvarSlett
  21. Sigrun, legg merke til ordlyden til barneombudet. Han snakker om: bedehusmiljøene. Han kaller disse miljøene isolerte. For alle som kjenner dem, vet at det ikke stemmer. Det finnes store bedehusforsamlinger, som f.eks IMI kirken i Stavanger. Normisjon driver et fremragende barne- og ungdomsarbeide mange steder. Hvilke "isolerte trossamfunn" er det han snakker om? Han navngir ingen, men snakker altså om "bedehusmiljøene". Forstår du hva jeg sikter til?

    Barneombudet har sikkert rett i at det finnes eksempler på overtramp, jeg tviler slett ikke på det. Det er bra at det kommer frem i lyset. MEN - det Barneombudet gjør er å stigmatisere et helt miljø. Og han gjør det vanskelig for mange barn i disse miljøene, som slett ikke er en del av hans kritikk, ved å bruke slike ord som kan bli svært belastende for dem.

    SvarSlett
  22. PS. Jeg er ingen tilhenger av at noen skal slå noen. Det har jeg aldri vært.

    SvarSlett
  23. Bjørn olav, jeg er ikke sint men provosert. Provosert fordi du gjemmer deg bak barns rettigheter og bruker falsk retorikk, Men, folk som deg er det ingen vits å diskutere med.

    SvarSlett
  24. Innleggene dine er særdeles usakelige. Det er ikke barneombudets utsagn du er interessert i å debattere, men du er ute i et helt annet ærende. Akkurat det er svært gjennomsiktig. Innleggene dine oser av forakt og fordommer over mennesker som mener noe annet enn deg. Du tillegger meningsmotstanderen din en rekke meninger og deler ut karakteristikker og strør om deg med de riktige moteordene, som du ikke har noe grunnlag for, ganske enkelt fordi du ikke kjenner meg i det hele tatt. Er det hersketeknikk, vi snakker om? Nei, det er det bare jeg som bedriver, ikke sant!

    SvarSlett
  25. Anonym8:24 a.m.

    Om det er noen som gjemmer seg bak noe her, er det tankgirl87,med sin fordomsfullhet mot kristne.Hun klarer ikke å få med seg poenget til bloggeren Hansen.Men slik er det vel når hatet mot kristne gjør at synet blir sløret.

    SvarSlett
  26. Barneombudet bringer på banen et viktig anliggende. La det være klart. Det jeg reagerer på er hans generaliseringer og stigmatisering. Det tjener ingen - og barna minst. Barneombudet bidrar selv til å sette "bedehus"-barn i bås.

    SvarSlett