søndag, mars 04, 2012

- Patriark Kirill har tatt kirken som gissel i sin støtte til Putin

I dag går Russland til valg og man trenger ikke være profet for å si at det veldige rikets neste president heter Vladimir Putin. Det er mange ting som er betenkelig med dette valget. Blant annet den uforbeholdne støtten som den russisk-ortodokse kirke gir til Putin. Patriark Kirill kaller de 12 årene Vladimir Putin har sittet ved makten 'et mirakel fra Gud'. Det gjorde han åpenlyst i et møte i Kreml onsdag denne uken, hvor flere religiøse ledere var til stede. Han kritiserer også Putins motstandere. Vel, det er vel heller vanskelig å se at den russisk-ortodokse kirke har hatt gode kår under Putins-regime, og båndene mellom stat og kirke, slik de var under tsartiden, er blitt styrket. Det gir den russisk-ortodokse kirke en særstilling.

Dette er betenkelig av flere årsaker. For det første er det betenkelig med en sammenblanding av stat og kirke i utgangspunktet. En slik sammenblanding har ingen ting med kristen tro å gjøre. Stat og kirke er to størrelser som ikke hører sammen. Kirken kan ikke og skal ikke representere en bestemt politikk, den skal representere Guds rike, og ved å gjøre det vil den komme i konflikt med staten på flere områder. Ikke minst vil kirken måtte stille seg på parti med de fattige og lidende, som kan få sin livssituasjon ytterligere forverret under den til enhver tid sittende regjering. Kirken må være salt og lys i samfunnet, og da kan den ikke gå kompromissets vei.

For det andre er det en voksende folkelig misnøye med Putin, og Den russisk-ortodokse kirke kan komme i en situasjon som den var i før kommunistene tok over da den var et talerrør for tsarregimet. Kirken vil dermed bidra til at folket undertrykkes.

Professor i religionshistorie Boris Falikov, sier i et intervju med NTB at patriark Kirill inngik en avtale med Putin etter at patriarken tiltrådte i 2008. Han overbeviste da Putin om at kirken burde få sine konfiskerte eiendommer tilbake, i bytte mot å sørge for at folk oppfører seg moralsk riktig.

- Putin ser på kirken som en mobiliserende faktor for ham selv, sier Falikov.

Over 70 prosent av russerne regner seg som ortodokse kristne, men det er som i Norge: få av dem går regelmessig i kirken. Og hvor mange av disse 70 prosentene som har en levende tro er det vel ingen som vet. Etter selv å ha besøkt Russland en rekke ganger - både St.Petersburg og landsbygda - er det min oppfatning at mange av de jeg har samtalt med har hatt liten innsikt i hva evangeliet handler om.

Den russisk ortodokse kirke har styrket sin rolle i det veldige russiske riket siden Sovjetunionens sammenbrudd i 1991. Det gjelder også som en kuturell faktor og et historisk samlingspunkt for en nasjon som leter etter sine røtter og en felles arv de kan holde fast ved. Den russiske nasjonalismen er i blomstring.

- Staten har bidratt til å gi kirken en viktigere rolle i samfunnet, men befolkningen er ikke så veldig begeistret for dette. Folk er skeptiske og lever etter sekulære etiske regler, sier Falikov.

Religionshistorikeren mener kirken er blitt en slags ideologisk erstatning for kommunismen i Putins regjeringstid. Da demonstrasjonene begynte i desember vinglet Den russisk-ortodokse kirken, og gav ulike signaler og forsøkte vel også dels å spille en meglerrolle. Men nå fjerner patriarken en hver tvil. Den stiller seg på Putins side. Falikov tror patriark Kirill på lang sikt risikerer å støte fra seg mye ungdom.

- Kirill har tatt kirken som gisell med sin klare støtte til Putin, noe som blir et stort moralsk problem, sier Falikov, som spør om patriarken forstod hva som skjedde da massprotestene brøt ut i Russland i desember ifjor.

På bildet sees patriark Kirill sammen med Vladimir Putin. (Foto: The Daily Star)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar