torsdag, januar 31, 2013

Kunnskapen og ordene må kroppsliggjøres, del 2

Her er andre og siste del av artikkelen til Magnus Nordquist om besøket til biskop Thomas i Sverige. Første del ble publisert i går:

'Nå når St. Ignatios lever i eksil så vil jeg tro at det inngår i en plan. Kanskje er vi faktisk her av en bestemt årsak?', sa biskop Thomas og betonte hvor avgjørende det er hvordan St Ignatios blir formet (Biskop Thomas snakker her om det åndelige akademiet i Sverige, oversetterens bemerkning).

'Gjør dette stedet kristosentrisk - ikke etnosentrisk. Bare da kan vi leve her. Til slutt leder denne prosessen til integrasjon i det svenske samfunnet. Hvordan kan vi gjøre det uten å miste vår identitet? Jeg tror at det er å bli en kristosentrisk kirke, for det betyr at vi fører mennesker sammen. Sammenkomster mellom St.Ignatios  og kirkene er naturligvis viktige. Men slike institusjonelle arrangement kan ikke erstatte behovet for å skape et miljø for læring og utdannelse'.

Biskopen henviser det arbeidet med sosial rettferd som den hellige Basilios utførte, og som han nettopp har lest en bok om.

'Det store er at den hellige Basilios ikke bare talte om sosial rettferd, han skapte også et konkret sted for sosial rettferd og en bevegelse fram mot den. Jeg vil oppmuntre dere til ikke bare å tale om utdannelse, men på samme tid å skape en bevegelse for sosial rettferd'.

Mange initiativ
Han forteller at det i den koptiske kirken nå tas mange initiativ for å gi et løft for utdannelse på mange viktige områder ved å opprette særskilte institutter. Kirkene kan ikke bare se på sine egne behov for å overleve når det gjelder utdannelse, forklarte han, fordi behovene er så mye større. Studiene må ha en universell hensikt og være innrettet på de felles problemene vi har. Nivået på utdannelsen må også være universell.

'Den type av nettverk mellom de ortodokse kirkene og deres utdannelses-institusjoner, som dere bygger opp her er et viktig eksempel for andre. Dette kan sikkert utvides til andre land. Jeg ser at det dere gjør for kristen utdannelse er svært viktig for ortodoksien.

Ungdommenes situasjon
Et spørsmål som kom opp i samtalen med biskopen var ungdommenes situasjon i kirkene i Sverige og den kollisjon som ofte oppstår mellom det liv ungdommene lever og kirkens undervisning.

Biskopen la vekt på å se på de eksempler som finnes hos kirkefedrene og i kirkens tradisjon som en ressurs for ungdommene til å møte sin virkelighet, gjennom studier av de aktuelle emnene. Det handler om ikke å formidle en segererende følelse til dem, men en følelse av ansvar for seg selv og for samfunnet rundt dem.

'Ortodoksi er menneskelighet, humanitet. Å ta ansvar er å omfavne og ikke å støte bort. Kristus selv er vårt forbilde. Han forflyttet hele det jødiske samfunnet fra etnosentrum til den universelle kjærligheten til Gud, som ortodoks må jeg aldri glemme det! Dette finnes hos våre kirkefedre. Vi må legge vekt på ungdommenes eget ansvar'.

---
Med hjelp av en bolle med vann og tre glass vann demonstrerte biskopen betydningen av Kristi ord 'Dere skal være i meg, og jeg i dere' og hva det betyr for relasjonene mellom mennesker. Han sa at våre feiltrinn som kristne er at vi har tillatt splittelsen. Vi må arbeide for enheten mellom de ortodokse kirkene som et eksempel for hele den kristne verden. ”Togetherness is the beauty of humanity

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar