tirsdag, desember 03, 2013

Hanukkah Menorahens mysterium, del 2

Her følger andre del av artikkelen til Asher Intrater og Ron Cantor, begge messianske jøder som bor i Israel. La meg først presentere forfatterne for deg:

Asher Intrater er tilsynsmann for to messianske menigheter i Israel. Han leder også Revival Israel og en internasjonal bønnetjeneste med utgangspunkt i Jerusalem. Han har skrevet to bøker: 'Who ate lunch with Abraham' og 'Covenant relationship'.

Ron Cantor er leder for Messiah's Mandate International, en messiansk tjeneste som har som mål å bringe budskapet om Jesus fra Israel til verdens ende. Cantor reiser mye internasjonal som bibellærer, hvor han underviser om Det nye testamentes røtter. Han er en del av pastorteamet i Tiferet Yeshua, en hebraisk-talende forsamling i Tel-Aviv. Hans nyeste bok er: 'Identity Theft'.

Menorahen
Etter den overraskende jødiske seieren, ble Tempelet, inkludert Mennorahen, gjeninnviet av Makkabeerne i forbindelse med at den nye høytiden: Hanukkah. Ordet betyr nettopp det: innviet. Lysestaken som brukes under Hanukkah kalles på hebraisk: Hanukkiah. Den har ni lys som representerer de åtte dagene Menorahen i Templet forble tent, til tross for at de bare hadde olje til en dag, og et ekstra lys. Dette lyset kalles 'shamash', og er brukt for å tenne de andre lysene.

Et tegn på gjenopprettelse
Det andre stedet som Mennorahen nevnes er hos profeten Sakarja, som ser et syn: en mystisk Mennorah med to oliventrær - et på hver side. Dette symboliserer Herren som gjenreiser Sion og Tempelet gjennom sin nåde og sin Ånd (Sak 4,1-10). Dette synet ble selve grunnlaget for symbolet og seglet til den moderne staten Israel.

Kristi kropp
Det tredje stedet hvor Mennorahen er nevnt er i Åpenbaringen, der hvor Johannes har et overnaturlig syn av Yeshua i sin herliggjorte stilling, hvor Han står midt mellom syv lysestaker. Hver gren av mennorahen representerer syv menigheter eller forsamlinger i Asia. (Åp 1,12 og v.20), hvor alle er symboler på alle de strømmer og grupper som utgjør en internasjonal ekklesia, eller kropp av troende. Og la oss ikke glemme - alt i Tempelet var en jordisk skygge av en himmelsk virkelighet (Hebr 8,5) Mennorahen representerer den verdensvide kroppen av troende.

Som den mosaiske lysestaken fant sitt uttrykk i den jødisk religiøse tradisjonen, fant den profetiske visjonen hos Sakarja sitt uttrykk i den moderne sionismen, og i synet til Johannes om mennesker fra hver stamme, tunge og nasjon som blir herliggjort ved Guds kraft.

(fortsettes)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar