For hvert år som går blir ordene fra Johannes 1,14 stadig viktigere for meg:
'Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss'.
Så konkret, så menneskelig, samtidig så fullt av mysteriet. Hvordan kan Gud både være sann Gud og sant menneske?
Jeg har brukt litt tid under årets advent til å grave litt i ulike kilder, som beskriver kanskje det vakreste ordet som Kirken har gitt oss: inkarnasjonen.
Det tredje økumeniske kirkemøtet i Efesos, år 431, har dette å si om Jesu fødsel:
'Vi bekjenner derfor vår Herre Jesu Kristus, Guds enbårne Sønn, fullkommen Gud og fullkomment menneske, av fornuftig sjel og et legeme, født før alle tider av Faderen med hensyn til guddom, for oss og for vår frelses skyld ble den samme i de siste dager født av Jomfru Maria med hensyn til menneskelighet; den ene og samme er av samme vesen som Faderen i guddom, og av samme vesen som oss i menneskelighet. For det fant sted en forening av to naturer. Vi bekjenner derfor èn Kristus, èn Sønn, èn Herre. I henhold til denne begripelsen av den usammenblandede enhet, bekjenner vi den hellige Jomfru som Gudføderske (Theotokos), fordi Gud Ordet tok kjød og ble menneske, og fra unnfangelsen av forenet Han seg selv med det tempel Han tok fra henne. Siden den hellige Jomfru kjødelig bar Gud som på personlig vis forenet seg med kjød, kaller vi henne av denne grunn Gudføderske ...'
Torstein Tollefsen, som er dr.philos og førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Oslo, og selv ortodoks kristen, skriver i sin bok: 'Teologi i farger':
'Den ortodokse kirke understreker Marias betydning i frelseshusholdningen.... Det store med Maria er, etter ortodoks oppfatning, hennes villighet til å føde Gud i kjødet. I følge ortodoks tro er det noe trøstefullt i hennes villighet. I henne, i det minste, var den menneskelige natur ikke fordervet til den grad at den var ute av stand til å samarbeide med Gud'. (Torstein Tollefsen: Teologi i farger. Verbum forlag 2001, side 40)
Det er interessant å sammenligne uttalelsen fra det tredje kirkemøtet i Efesos med Augustana, som er et sentralt bekjennelsesskrift i lutherske kirker. Der heter det:
'Videre lærer de at Ordet, det vil si Guds Sønn, har tatt på seg menneskelig natur i den velsignede jomfru Marias liv, så at to naturer, den guddommelige og den menneskelige, er uatskillelig forenet i personens enhet. Det er altså en Kristus, sann Gud og sant menneske, født av jomfru Maria ...' (Om de viktige trosartiklene, artikkel III, Om Guds Sønn'. (E.Molland: Den augsburgske konfesjon, Oslo 1953, side 22)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar