onsdag, februar 11, 2009

Brorskap med medlemmer preget av jødehat





Nye opplysninger viser at den kontroversielle biskop Richard Williamson slett ikke står alene med sitt jødehat i utbryterbevegelsen SSPX. På sine nettsider skriver den norske katolske pateren, Oddvar Moi, at SSPX nå rydder opp i egne rekker. Det har ført til at pater Floriano Abrahamowicz er blitt utestengt fra dette broderskapet på grunn av hans synspunkter på Holocaust. SSPX har også begynt å rydde opp i nettsider som inneholder synspunkter på blant annet Holocaust som ikke kan aksepteres.

Spørsmålene som melder seg er om hva slags luguber gruppering dette er, som huser så mange antisemitter. Og: ville gruppen ha avsatt personer og ryddet opp på nettsider om det ikke hadde vært for at biskop Williamson ble tatt med buksa nede på svensk TV?

Nå kan svensk TV som viste det skandaløse intervjuet med biskop Richard Williamson fortelle at Williamson har forsøkt å få stanset intervjuet som ligger ute på TV-kanalens web-side. Han har begjært en tysk domstol til å få fjernet intervjuet med seg. Mannen må ha en frekkhetens nådegave som bruker en tysk domstol til dette! I Tyskland er det en kriminell handling å fornekte Holocaust som denne biskopen har gjort. Nå skal han bruke det samme landets domstoler til å få en svensk TV kanal til å slette det famøse intervjuet. Biskop Williamson er vel ikke dummere enn han vet at intervjuet er så skadelig for ham selv, at han må få det fjernet. Men det vil selvsagt ikke skje.

Intervjuet er gitt. Biskopen har beklaget at det han har sagt har skapt problemer for paven. MEN han har ikke beklaget at han mener at Holocaust er en løgn og at jødene ikke ble gasset ihjel. Han har altså fortsatt sine kvalmende og skandaløse synspunkter på dette.

Og det har altså flere i dette broderskapet.

De skal altså ønskes velkommen inn i varmen i Romerkirken igjen. Uten at de tar avstand fra dem? Denne saken er en meget pinlig sak, ikke bare for paven, men for hele Romerkirken. Det viser at den fortsatt huser sterke antisemtittiske strømninger, og at deler av den er preget av jødehat. Så har den da også på dette området en meget mørk historie.

16 kommentarer:

  1. Ca. 1-2 millioner katolikker er tilsluttet SSPX. Av hensyn til dem vil paven ha dem inn i Kirken igjen. De fleste av disse har ingen nazistiske synspunkter. De er bare glad i den tradisjonelle messen.

    Paven må ta et oppgjør med dem som har gale holdninger, særlig lederne. Men han hadde ikke hatt en sjanse til å gjøre det hvis gruppen hadde forblitt ekskommunisert.

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er skremmende at det finnes prester i dette fellesskapet som fornekter Holocaust og er antisemitter. Gjør ikke du?

    Hvorfor stilles det ikke krav om at de må ta et oppgjør med sine forskrudde meninger om jødeutryddelsene og sin antisemittisme, om de skal tas inn i varmen igjen?

    Hvorfor måtte det til en avsløring av biskop Williamson før det ble ryddet opp i brorskapets nettsider? Om det er slik at brorskapet ikke er enig i de antisemittiske uttalelsene og fornektelsen av jødeutryddelsene, hvorfor fikk dette da stå på brorskapets nettsider?

    Spørsmålene er som du ser mange.

    SvarSlett
  3. Anonym1:38 p.m.

    Jeg synes det lukter lang lei av denne saken. Det er interessant å se hvor panisk enkelte katolikker reagerer for å tåkelegge det hele. Jeg har ikke lest et innlegg hvor de tar klar avstand fra denne biskopen. Når man kjenner historien og vet hvordan den romersk katolske kirke har stått for forfølgelse og drap av andre troende, er ikke denne saken så merkelig. Den viser bare hva som denne kirken representerer.

    SvarSlett
  4. Anonym2:29 p.m.

    Så lenge brorskapet levde sitt liv utenfor kirken kunne hva som helst stå på deres nettsider. Det er ikke sikkert disse biskopene noen gang kommer i tjeneste som biskoper i den katolske kirken. Wiliamson er akkurat blitt sparket som leder for et presteseminar. Det er forresten ikke bare hans holdning til jøder som er problematisk, han har skrudde holdninger til det meste. Ikke slakt paven for at han prøver å ordne opp i det.

    Til siste innlegg: Er anti-katolisisme noe bedre enn anti-semittisme? Har ikke protestantiske kirker også noen svin på skogen?

    SvarSlett
  5. Jeg er helt enig med deg i at f.eks Den lutherske og den reformerte kirke også har blod på hendene. De er, sammen med Romerkirken, ansvarlig for drapene på titusener av anabaptister på 1500-tallet.

    Jeg forstår poenget ditt med at paven nå har mulighet til å rydde opp, men samtidig er det skremmende å se de holdningene som tross alt finnes innenfor dette brorskapet. Så vidt jeg kan se dreier det seg om flere prester, og det sier jo en del når antisemittiske holdninger kan bli stående på en nettside uten at noen reagerer før nå.

    Er du ikke bekymret for dette?

    SvarSlett
  6. Anonym4:18 p.m.

    Jo, all rasisme er grunn til bekymring.
    Men jeg vil si at bekymringen burde vært større før, når SSPX drev på for seg selv,
    uten tilsyn fra noen.

    De har utvklet sekteriske tendenser, rekrutterer folk til en organisasjon som gir seg ut for å være "den sanne katolske kirke".

    Men tidligere var det ikke allment kjent hva de holdt på med, så derfor kommer stormen nå, som de kanskje er på bedringens vei.

    SvarSlett
  7. Så Romerkirken har ikke visst hva 1-2 millioner katolikker har bedrevet? I en organisasjon hvor en rekke av Romerkirkens egne prester har deltatt?

    Med en så velutbygget organisasjon som Romerkirken utgjør, høres det helt fantastisk ut. Jeg synes også det er merkelig at paven ikke har hatt kjennskap til biskop Williamsons syn på Holocaust.

    Kan det være at TV intervjuet ødela det hele, og at denne prosessen hadde vært forbigått i stillhet om ikke avsløringen hadde vært offentlig?

    SvarSlett
  8. Anonym5:15 p.m.

    Jeg synes litt synd på paven, jeg. Han ser så godslig ut i cowboyhatten sin.

    SvarSlett
  9. Jo, den katolske kirke har visst om SSPX hele tiden. Men det er alle dere andre som blir så veldig sjokkerte nå. Dere har ikke reagert på SSPX før svensk TV gjorde kjent hva som rørte seg der.

    Kjempebra at dere reagerer mot antisemittisme, men å bruke dette for å angripe den katolske kirken, synes jeg er drøyt. De ønsker jo ikke antisemittisme, men prøver derimot å stoppe det.

    Egentlig var det veldig bra at dette TV-programmet kom nå, for det legger ekstra press på SSPX å rydde opp i egne rekker. Ikke vet jeg hvorfor de ikke har gjort det før, men nå må de ihvertfall gjøre det.

    SvarSlett
  10. Jeg vil tro de færreste av oss visste noe som helst om SSPX før denne biskop Williamson dukket opp med sitt usminkede jødehat.

    Hvorfor er det drøyt å holde Romerkirken ansvarlig for jødehat? Den har tross alt en historie som tydelig viser, at den har huset sterke antisemittiske strømninger. Nå skjer det igjen. Ikke bare med biskop Williamson. Det er flere katolske patere som nå blir avslørt på grunn av sitt jødehat.

    Dessuten savner jeg at paven på en tydelig måte fordømmer biskop Williamson og andre katolske presters jødehat.

    Det er jo flott at du selv tar tydelig avstand fra det.

    SvarSlett
  11. Anonym2:14 p.m.

    Først må en skjønne hva en ekskommunikasjon er for noe: http://aomoi.net/blog/arkiv/1702

    Og så kan en se på hva slags holdning den katolske kirke har til jøder/nazisme/antisemittisme.

    Og så kan en se på hva kirken gjør i forhold til nazistiske uttalelser à la SSPX.

    http://www.katobs.se/

    http://www.catholica.dk/fileadmin/1256/catholica.dk_1256-29.01.2009-Czeslaw_Kozon-Benaadning_af_holocaustbenaegter.pdf

    http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/214086?eng=y

    SvarSlett
  12. Jeg kan ikke se at Romerkirken i noe av dette materiale tar avstand fra antisemitisme og jødehat.

    SvarSlett
  13. Anonym3:02 p.m.

    Jeg synes det virker som du har som utgangpunkt at "Kirken hater jøder". Og fordi du ikke finner sterke nok utallelser mot,
    så tror du at kirken er for antisemittisme. Det er egentlig en ganske aggressiv holdning.

    Selv synes jeg paven har sagt ganske mye i denne saken. De har nå gjenopprettet kontakten med Rabbinatet (som naturlig nok reagerte på SSPX-saken).

    Jeg tror ikke jeg klarer å overbevise deg.
    Men skriv og spør dem selv. Kirkens informasjonstjeneste er der for å svare på spørsmål.

    it@katolsk.no

    SvarSlett
  14. Anonym3:12 p.m.

    Her har du en artikkel til forresten, hvis du orker mer om Williamson...

    http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/214368?eng=y

    SvarSlett
  15. Nå synes jeg Romerkirken selv har hatt mange, og gode muligheter til å tydelig og kraftig ta oppgjør med jødehatet og sin egen historie på dette området. Egentlig er saken unik i såmåte. Men jeg kan ikke se at Romerkirken har gjort dette. Det synes jeg er trist.

    Den har gjort noen grep med hensyn til denne rabbiate biskopen, og noen av hans medsammensvorne. Det måtte den gjøre. Også for å få samtalene med Rabbinatet i Israel på skinner i igjen. Men ikke minst fordi Williamsons uttalelser både er skandaløse og skammelige.

    Men nettopp med dette utgangspunktet burde paven ha sagt i klartekst at han fordømmer antisemitismen og jødehatet. Når dette uteblir så synes jeg det er skuffende.

    Når så mange som 1-2 millioner katolikker er tilsluttet dette brorskapet, så sier det jo noe om dimensjonen på denne saken.

    Tydelighet i sin avstandstagen, er hva jeg etterlyser. Du må ikke glemme din egen kirkes historie når det gjelder dette.

    SvarSlett
  16. Honnør til paven! I dag, i møte med rabbinere, sier han at "all fornekting av Holocaust og forsøk på å bagatellisere jødeforfølgelsene er utålelig."

    Så flott! Tenk om det kunne ha kommet noen dager før! Da kunne både paven og Romerkirken spart seg for mye bry.

    Men bedre sent enn aldri. Tenk om biskop Williamson kunne lære av dette.

    SvarSlett