onsdag, februar 11, 2009

Pilegrimskommuniteten vil bygge på anabaptismen



Her kommer en liten oppdatering når det gjelder Pilegrimskommuniteten. Gjennom nye samtaler med ulike personer vi har kontakt med, har vi gått bort fra de opprinnelige tankene om at Pilegrimskommuniteten skal være økumenisk. I en utydelig tid som vår, er det behov for å være tydelig i spørsmål med hensyn til hvilket læregrunnlag vi bygger på. Pilegrimskommuniteten vil derfor bygge på den anabaptistiske arven. Vi kjenner at dette er en naturlig utvikling for oss, også fordi vi etter hvert har fått en del kontakter som tenker i samme retning som oss. Det arbeides også med å etablere et nettverk, men dette må vi få komme tilbake til om ikke så lenge. Skulle du ønske å komme i kontakt med oss kan du ta kontakt via: bolahans@online.no

19 kommentarer:

  1. Dette tror jeg er en klok beslutning. Det er tydelig at ikke minst denne bloggens eier, har hentet mye inspirasjon fra disse kildene. Vi trenger et slikt radikalt uttrykk for den kristne tro i Norge i dag.

    SvarSlett
  2. Har et spørsmål til deg som jeg lurte på om du kunne svare på.
    Det gjelder artikkelen som har stått på trykk i dagens vg. Der står det å lese at Tom roger edvardsen og Svein magne pedersen kritiserer snåsamannen for å ikke ta betalt for helberedelser.
    Dette er ikke om snåsamannen. Han er helt uinteressant her. Det jeg lurer på er hvor bibelsk det er av bekjennende kristne predikanter og ta penger for "sine tjenester".
    Jeg vet om en profet på nette, Jeremy Lopez som tar penger for å gi ut profeti.
    For meg er det noe som skurrer her. Tom roger og Svein magne begrunner dette at de må ta inn penger, med at de må ha noe å leve av...men kan ikke Gud ordne dette da?
    Hvis han har kalt noen til noe, vil han ikke forsørge?

    Hva mener du om dette? Ser at det er en økende tendens til å ta betalt for tjenester gjort i Jesu navn. Kan dette være riktig? Hva om det kom en stakkar som ikke hadde penger.

    Jeg syntes det lukter litt vondt, men vil gjerne ha innspill på dette. Kunne du flagge en egen post om dette, og få i gang debatten om hva folk mener her??

    MT

    SvarSlett
  3. Jeg har nok samme resverasjoner og betenkeligheter som deg. For meg er det et godt prinsipp det Jesus selv sier: For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det.

    Apostelen Paulus arbeidet til tider som teltmaker.

    Jeg forstår ikke helt hvordan man kan forsvare at man tar seg betalt for å be for folk. Ei heller for å gi profetier. Det siste er merkelig også av andre årsaker. Jeg finner ikke noe belegg for å kunne bestille profetier.

    Vi ser i den apostoliske undervisningen at en arbeider er sin lønn verd. Ja, men dette må så langt jeg kan se det, sees i sammenheng med at de sto i et menighetsarbeide. Mange av disse tjenestene er ikke knyttet til noen lokal forsamling i det hele tatt.

    Dessuten var det ikke slik at Paulus fikk understøttelse av alle menigheter. Og jeg finner heller ikke noe eksempel på at han tok seg betalt.

    SvarSlett
  4. Anonym1:40 p.m.

    Det gör ont i mej när jag förstår att det tydligen finns kristna som tar betalt för sina tjänster!
    Jesus som har utgivit sej själv för oss,hur kan en del då ta betalt för det de gör för Herren.
    Det är ju presis det du säger här BjornOlav,att vi har fått för intet,så då skall vi och ge för intet!
    Därför att det vi gör för Herren,det är ju inte vi som ska ha äran,utan det är ju Jesus!
    Välsignelser från Karin

    BjornOlav,lyssnade du på sången med Curt och Roland som jag skrev till dej om igår?

    SvarSlett
  5. Anonym2:51 p.m.

    Har snakket med Svein Magne Pedersen om dette pengetemaet. Han sier selve tjenesten er gratis, men det koster å drive et slikt arbeid med utgivelse av bladet, salveduker, støtter arbeide i India og misjonsarbeide i Canada blant indianerne, og flere på lønningslista, etc.etc.

    Og løfter om gi penger til han,og bli velsignet, sammenligner han med kollekten i møtene, der de ber at giverne skal bli velsignet, for det de gav. At "Gud elsker en glad giver", brukes mye i "kollektprekener.

    Jeg synes det er et vanskelig tema, for Svein Magne Pedersen ber jo også for mange til frelse.

    Han var her for noen år siden, og hadde møter, og da ble mange frelst, og flere helbredet.

    Jeg husker en gang Arild Edvardsen, for ca. 30 år siden hadde kampanje i Trondheim i Nidarøhallen. Han bodde på et hotell i byen med badstu. Det kom veldig kritikk mot hans "luksusliv" i "Adressa". Han forsvarte seg med at han likte å ta badstu, etter en kanpanje.

    Dessuten sa han til journalisten i avisa, at kun de kunne kritisere han, som var villig å gjøre mere enn den de kritiserte!

    Var det et godt svar?

    SvarSlett
  6. Karin

    Skal sette meg ned og lytte til den nå når jeg blir alene i huset. Takk skal du ha.

    SvarSlett
  7. Anonym3:15 p.m.

    Bjørn olav,
    Du er en velsignelse!!!
    Dine innlegg på bloggen er en kjempevelsignelse å eie.

    Det du skriver fra tidligere blogg innlegg om angående endetid, denne tidens finanskrise,tegnene som viser at det er "behov" som aldri før for en sterk verdensleder, Antikrist rike, for å få skikk på saker og ting,og at det ikke vil bli lenge til før vi opplever at Johannes åpenbaring trer inn på de sidene i det høyprofetiske...
    TAKK for at du alltid skriver så fyldig og oppklarende.
    Må vi kristne bli vekket opp av alt som skjer.Sann vekkelse innad skjer ved at vi kaster maskene for hverandre. I Ånd og sannhet.

    Gud velsigne deg mektig. Gud elsker deg for den du er. Du er en sjelden skatt...
    Hilsen eli

    SvarSlett
  8. Leins

    Jo, jeg forstår at Svein Mange Pedersen må ha lønn, og at hans virksomhet koster penger. Men jeg synes likevel det er vanskelig når det knyttes for mye opp til selve forbønnstjenesten. Kunne han ikke ta seg betalt for bladet? Finnes det kanskje andre inntektskilder?

    Jeg har ingen problemer med å unne Pedersen en god lønn. Men som sagt: metodene er jeg mer usikker på.

    Aril Edvardsens svar er godt det, fordi vi har altfor lett for å kritisere andre, uten å gjøre noe selv. Når man reiste så mye som han gjorde, og som faktisk også var et forbilde når det gjaldt å leve nøkternt og gi så mye til misjon som han gjorde, unte jeg ham alt godt.

    SvarSlett
  9. Takk for oppmuntringen, Eli! Må Herren rikelig velsigne deg.

    SvarSlett
  10. Anonym3:28 p.m.

    Flott sagt Bjørn Olav. - Etter at Pedersen, for noen år tilbake, ba med et "håpløst" tilfelle innen familien til frelse, fikk jeg respekt for han. Like etter ble vedkommende "forfremmet til "Herligheten". (Forresten fremragende sagt av Armeen).

    Er det ikke noe som heter sak og person?

    SvarSlett
  11. Anonym4:12 p.m.

    Jeg vet ikke så mye om denne stakkars Snåsamannen, annet enn det som har vært skrevet i avisene og det lille jeg har sett på TV. Men det står respekt av det han sier om det å ta betalt for helbredelse. Tom Roger Edvardsen og Svein Magne Pedersen burde lært litt mer av det som står i Guds ord.

    Det står også noe veldig interessant i 1 Kor 9:14

    "Så har også Herren fastsatt for dem som forkynner evangeliet, at de skal leve av evangeliet."

    DETTE er det ingen som sier noe om. Jeg har aldri hørt noen snakke om dette. Heller aldri sett noen som har skrevet noe angående dette. Les gjerne lidt mere i de foregående versene og versene som kommer etter. Veldig lærerikt.

    Mvh.: Birgir

    SvarSlett
  12. Anonym5:17 p.m.

    Kanske mitt inlägg fordrar en liten förklaring.
    Vad jag syftade på var att är det så att det finns de som tar betalt för att utge det profetiska ordet,
    eller betalt för att de ger bön för sjuka, de är det som jag har svårt att förstå.
    Att sedan saker runt omkring kostar resor lokaler o.dy.
    det förstår man ju.
    Förstå mej rätt.
    Guds välsignelse!
    Karin

    SvarSlett
  13. Anonym5:49 p.m.

    Apropos Snåsamannen. - Jeg kjenner ikke noe til han, annet enn det bildet media tegner av han. Der fremstår han som meget sympatisk eldre mann. Men så vidt meg bekjent ber han ikke i Jesu navn. Det sier iallefall ikke media noe om.

    Men som jeg forstår, ber både Tom Roger Edvardsen og Pedersen i Jesu navn. I følge Bibelen er det navnet JESUS som gjør folk friske.

    Det er jo han som bar alle våre sykdommer på korset.

    Går det an å bli frisk uten det navnet som er over alle navn?

    Jeg tør ikke si noe annet enn det Guds Ord sier.

    SvarSlett
  14. Anonym8:31 p.m.

    "Snåsamannen" er kirketjener og en bevisst kristen. Dette har media desverre tonet ned.

    SvarSlett
  15. Når det gjelder Svein Magne Pedersens virksomhet, så synes jeg for min del den er usmakelig. Både når det gjelder penger og selvskryt!

    Bjørn Olav, interessant dette med pilegrimskommuniteten og anabaptismen.

    Nå begynner jeg å like deg!! :)

    Mvh.
    Cato

    SvarSlett
  16. Anonym7:56 a.m.

    Til Anonym! Når det gjelder Snåsamannens (ikke et ondt ord om han) evner /gaver, ble jeg litt betenkt da advokat Cato
    Scjøtt (er ikke sikker etternavnet) skulle teste han.

    På TV tidligere i år fortalte den kjente advokaten om korttrikset, der Snåsamannene skulle avsløre, hva som sto på kortet. Det klarte han. Advokaten ble da imponert.

    Dette minner meg om Hedemarkens "store" "klarsynte", som var tidligere kjent for sine synske gaver/evner.

    Kan kristne avsløre korttriks, med mindre de er tryllekunstere?

    SvarSlett
  17. Anonym7:57 a.m.

    Glemte å si at jeg mente Marselius Haugen fra Hedmark, som forlengst er død.

    SvarSlett
  18. "Har snakket med Svein Magne Pedersen om dette pengetemaet. Han sier selve tjenesten er gratis,"

    Det er beste fall en loddrett løgn. Det koster mange penger å ringe til forbønnstelefonen hans.

    Mvh.: Birgir

    SvarSlett
  19. Når det gjelder Svein Magne Pedersen og Tom Roger Edvardsen, som begge tidligere har vært her, er det mange her som er blitt kristne og frisk gjennom deres virksom. De er nå kommet inn i den kristne familien her på stedet.

    Jeg kan ikke vise til at jeg har fått så mange inn Himmelens rike, gjennom et langt kristenliv.

    Hvor mange har du berget for evigheten? --Det er tros alt disse vi kan få med oss, når vi engang vandrer ut av tiden!

    SvarSlett