Det hører med til sjeldenhetene at vi på denne bloggen anbefaler møter, seminarer og festivaler. Denne gangen gjør vi et unntak, og anbefaler bloggens lesere å dra til Seljord i sommer. Der arrangerer Korsveibevegelsen "Skandinavisk sommerfestival" i tiden 14.-19. juli. Går alt etter planen reiser vi dit selv.
Korsveifestivalen er en helt annerledes sommerfest. Årets tema: "Hvor går du? Hva vil det si å være Jesu disippel i vår tid?", vil bli belyst på ulike måter. Hovedtalerne er Ylva Eggehorn, svensk forfatter og forkynner. Hun skal ha bibeltimene tre formiddager. Ylva Eggehorn har i årevis arbeidet med å formidle klassisk kristen tro inn i vår tid. En av hennes mest leste bøker heter: "Språk for en voksen tro." Hun har også oversatt Dietrich Bonhoeffers bok: "Etterfølgelse" til svensk. Den andre hovedtaleren er Shane Claiborne, som jeg har skrevet om flere ganger på bloggen her. Claiborne er en unge amerikansk motkulturell aktivist og forkynner. Det er tydelig at anabaptismen har vært en av hans inspirasjonskilder. Han skal ha en av bibeltimene og skal også holde et seminar.
I brosjyren for dette sommerstevnet heter det at "Korsveifestivalen er sol, dans, fordypning, engasjement, hvile, leirliv, dugnad, fellesskap, marked, samtaler, musikk, lek, spill, gudstjenester, gjemte skatter, hellige dårer, langbord, brødsbrytelse, grønne og blå timer, bønn og sang, kunst, konserter og mer til."
Her er liturgi og sanger fra Iona-fellesskapet i Skottland, her er gudstjenster i sirkustelt. her er verksteder og seminarer, her er Taize-bønn og kveldsmesser.
Jeg vil tro noe for enhver smak. Ikke minst er dette et sted hvor man treffer mennesker med en radikal tro og en lengsel etter genuin Jesusetterfølgelse anno 2009.
Kanskje vi sees i Seljord denne sommeren?
For flere opplysninger se:
For meg er det utrolig at du som en bibeltro kristen kan anbefale dette, Bjørn Olav!
SvarSlettHar vært inne og tatt en kikk på Korsveis hjemmeside, og det jeg møtte der var for meg en babelsk forvirring!
Var på temadag i Alingsås på lørdag med temaet "Nyandlighet och mystik"! Det ble i sannhet interessant og opplysende om den åndelige situasjonen vi befinner oss i.
Mvh-
Cato.
Du må nok være litt mer konkret, Cato. Hva er det på nettsiden til Korsvei som er "babelsk forvirring"?
SvarSlettDet er vanskelig å forstå hva denne Cato mener med innlegget sitt. Denne sommerkonferansen handler jo nettopp om en radikal etterfølgelse av Jesus. Forstår ikke helt hvordan det temaet kan bli til "babelsk forvirring"?
SvarSlettKorsveifestivalen har ingenting med nyåndeligheten å gjøre. Anbefaler Cato til å ta en tur!
Bjørn Olav,
SvarSlettslik jeg ser det fra en frikirkelig vekkelsesbakgrunn, så forekommer Korsvei seg som et (ekumenisk?)pluralistisk folkekirkeprosjekt. Slikt har jeg ingen tro på når det gjelder åndelig virksomhet, vekkelse og vekst! Dette er det som slår meg ved å ta en titt på deres hjemmeside, uten at jeg kan si at jeg har fordyppet meg så veldig.
Dette blir etter mitt syn langt fra den enkle bibelske vei, men en blanding av mange typer åndelighet (bl.a meditasjon og mystikk), forskjellige prosjekter innen sosial/miljø/rettferd, samt konserter, dans og underholdning!
Er ikke dette en gjenspeiling av den vekkelsesfattige tiden vi lever i?
Slikt vil ikke jeg være med på, Bjørn Olav, og jeg synes dette rimer dårlig med mye av den gode åndlige oppbyggelsen du forøvrig har å komme med på bloggen din.
I all vennlighet!
Mvh.
Cato
Anonym skriver:
SvarSlett"Korsveifestivalen har ingenting med nyåndeligheten å gjøre."
Se da under lenkene, Taize, retreatbevegelsen, ignatiansk åndelighet som eksempel.
Mvh.
Cato.
Du er nok kanskje litt vel raskt ute, Cato. Som du kanskje vet har jeg bakgrunn fra den såkalte Jesusvekkelsen på 1970-tallet. Bakgrunnen for denne vekkelsen kom fra hippiemiljøet i USA, fra protestbevegelsene mot Vietnamkrigen m.m. Vekkelsen brakte med seg en radikal utfordring til disippelskap og Jesus etterfølgelse. Dette er de åndelige røttene til Korsveibevegelsen. Her møtes evangelisk kristendom, radikal Jesus ettefølgelse og en sosial bevissthet om verdens fattige. Dette er langt fra noe "pluralistisk folkekirkeprosjekt". Du finner neppe noen slike her, dertil er den radikale forkynnelsen av ettefølgelsen for konkret og sterk.
SvarSlettNå er det vel nettopp ENKELHETEN som preger denne bevegelsen. Både den enkle troen på Jesus, og det faktum at man ønsker å leve enkle liv. I stedet for å arrangere en konferanse med hotelfasciliteter, så overnatter de fleste her i telt!
Jeg ser vel heller ikke det helt store problemet med dans. Våre røtter er også jødiske, og der finner du da virkelig dansen og gleden. Vi snakker ikke her om sensuell og utsvevende dans.
Og litt underholdning for barna på kvelden før de kryper til køys, hva er problemet, Cato? Har du aldri fortalt eventyr og lekt med barna dine du da? Det har du nok, og jeg regner da med at i den bevegelsen du tilhører så har dere da også litt uskyldig moro for barna når dere er på leir?
Og hva mystikk angår: Om det å lese Det nye testamente og leve seg inn i teksten, og be alene eller i grupper er mystikk, ja takk, mer enn gjerne!
I stedet for å konstruere en forståelse av hvordan dette er, Cato, synes jeg du skulle ta deg en tur til Seljord og se med egne øyne.
Nå må du ikke blande nyåndeligheten (New Age) med Taize og norske retreater, Cato.
SvarSlettHadde jeg hatt muligheten til å dra til Seljord, så hadde jeg klart meg med å kun høre på Shane Claborne. Han er det verdt å lytte til hvis en vil leve radikalt for Jesus.
SvarSlettStener
Helt enig, Stener! Mer radikal Jesusforkynnelse skal du lete veldig lenge etter. Det sterke med Claiborne er jo også at han lever budskapet ut praksis. Han bor og deler liv med de fattige og utstøtte. Kanskje vi treffes i Seljord? Jeg skal ha et nytt operativt inngrep 17. april. Går det som vi håper, og jeg får kreftene tilbake, er dette en av de tingene May Sissel og jeg vil gjøre sammen i sommer.
SvarSlettBjørn Olav, hva slags læremessig grunnlag står Korsvei på? Er den ekumenisk? Hvordan går du som baptist inn i dette?
SvarSlettJeg har ingen sans for Taize, for meg er dette mer katolsk enn evangelisk!
At retreatbevegelsen også står i fare for å formidler nyåndelighet er jeg ganske overbevist om. Hva f.eks.med Emmaus?
Gammel katolsk mystikk som f.eks. ignatiansk åndelighet har heller ingen ting med bibelsk, evangelisk kristendom å gjøre, fordi om de som driver med dette har tilknytning til Korsvei!
Enkel, kristen livsførsel kom nok ikke emd Jesusvekkelsen, men er nok ganske mye eldre. Vi kan jo f.eks. nevne pietismen i denne forbindelsen.
Når det gjelder litt underholdning for barn, så er ikke det mitt poeng. Dans på et kristent stevne for radikale Jesus-ettefølgere rimer dårlig, spør du meg!
Når det gjelder nyåndelighet kan du lese mye interessant her:
http://bibelfokus.se/mystik
Mvh.
Cato.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettProblemet ditt, Cato, er at du nå er på gyngende grunn. Du skriver om noe du ikke helt vet hva er, og så trekker du dine konklusjoner. Litt ydmykhet i forhold til andre kristne, synes jeg du skal koste på deg!
SvarSlettI Korsveibevegelsen finner du kristne fra ulike sammenhenger. Her finner du lutheranere, pinsevenner, baptister, metodister etc. Jeg er tydelig på min identitet, men er man trygg på hvem man selv er, så er det ikke så veldig farlig å omgås andre. Jeg tror du trenger å komme deg litt ut fra Vekkelsessenteret i Fredrikstad, Cato, så vil du oppdage at det faktisk finnes noen brødre i andre sammenhenger også! Selv har jeg oppdaget mange gode venner blant lutheranerne de siste årene. Ikke minst innenfor Den evangelisk lutherske frikirke, men du tror kanskje ikke de kommer til himmelen?
Har du vært i Taize? Lest noen av bror Rogers bøker? Snakket med noen som har vært der? Lyttet til lovsangen og bønnesangene derfra? Jeg er spent på svaret. Skal jeg antyde et nei på alle sammen? Er svaret at du har lest om Taize på en eller annen kritisk nettside?
Retreatsteder knyttet til det vi kaller for Sandom-familien, står på egne bein. Emmaus er et eget arbeid.
Hvor mye vet du om ignatiansk veiledning? Da tenker jeg ikke på det du har lest på kritiske nettsteder. Hva vet du egentlig om dette?
Neida, jeg har ikke sagt at Jesusvekkelsen var opphavet til en enkel livsstil, men den preget Jesusvekkelsen. Vi må tilbake til Døperen Johannes og Jesus for å finne opphavet. Det holder ikke med pietistene. Jeg er litt overrasket at du trekker fram de som et ideal. Du burde i det minste gått til anabaptistene.
Så til dans. Hva tror du kan gå galt om noen skulle finne på å danse noen ringdanser på et kristent stevne for radikale Jesus etterfølgere? Ser du for deg at Jesus ikke deltok i dansen i bryllupet i Kana i Galilea?
Fra Korsveis program for festivalen 2009:
SvarSlett"Dans
Rytme og glede i sene timer
Hver kveld etter kveldsbønnen blir det mulighet for dans i et eget lokale. Vi arbeider for at også skal kunne være kafe-salg her. Det spilles variert musikk, fra disco til gammaldans og tango, og enten du er en erfaren danseløve eller ei er du hjertelig velkommen til å danse ut i natta!"
Lykke til, Bjørn Olav! Bør jeg si noe mer?? Gode kristne tradisjoner? Her blir det nok vekkelse!
Når det gjelder å omgås kristne fra andre sammenhenger enn min egen, så er ikke det noe ukjent for meg! Min bakgrunn er nok noe mer sammensatt enn det du prøver å få det til å virke!
Jeg bryr meg overhodet ikke om Taize, spesielle liturgier, meditasjon, mystikk eller gamle ørkenfedre!!
Vi har noe mye bedre, en evangelisk vekkelsesarv med Jesus og NT som utgangspunkt og kilde å øse av, den går til og med på tvers av konfesjonsgrensene!
Der trives jeg, og savner ikke all nymotens religiøse forsøk på å "oppleve" Gud!
Mvh.
Cato.
Jeg kan betro deg, Cato, jeg er ingen danseløve, og kommer ikke til å være med på dette, om det kan berolige deg! :D
SvarSlettJeg lar meg ikke hisse opp over dette.
Men du unngår glatt alle spørsmålene mine. Hvorfor det egentlig? Om ikke du bryr deg om dette, hvorfor se ned på kristne som finner glede i og faktisk oppbyggelse av Jesusmeditasjon, liturgi?
Jeg tror at dere har en aldri så liten liturgi på deres møter også, Cato? Det er vel stort sett det samme som gjentar seg i hvert møte? Trygge rammer, hvor dere føler at dere hører mest hjemme. Hva er galt med det egentlig? Behøver liturgien å være så "spesiell" andre steder? Hvorfor denne ovenfra-og-nedad holdning til andre tradisjoner enn din egen? Er det fordi den du representerer er bedre, og mer riktig enn andres?
Opplever du ikke Gud, du da? Hva er det du da driver med på møtene i Fredrikstad?
Bjørn Olav, jeg ser ikke ned på andre mennesker, jeg synes det bare er tragisk at vi må ty til så mye surrogater i vår tid! Spesielle metoder, liturgier, ikoner og åndelige øvelser.
SvarSlettAt et offentlig møte må ha en ramme og en form, er jo ikke det samme som å eksperimentere med forskjellige former for liturgi!
Du må lese en gang til hva jeg avsluttet med:Jeg sa ikke noe negativt om Gudsopplevelse! Ei heller at jeg ikke opplever Gud!
Så til svarene:
Jeg har ikke lest bøkene til Roger, men har lest litt rundt Taize.
Kjenner lite til Ignatius, uten at han var katolsk mystiker som var med og stiftet Jesuittene og ble, etter hva jeg har lest brukt i den katolske motreformasjonen.
Anbefaler å lese hva Solveig Hendriksen skriver på den adressen du fikk ovenfor om meditasjon/kontemplasjon! Hun sier ganske mye om situasjonen, Debatten på Andys blogg om Per Mases og Berget likeså. Emmaus som jeg nevnte tidligere fant jeg på en link hos Retreatbevgelsen! Er ikke dette en form for sammenblanding?
Nå ser vi soaking på full fart inn i Norge, med profilerte leder som Einar Ekerhovd, Alv Magnus,Håkon Fagervik og Reidar Paulsen i spissen? Dette sier jo mye om forførelsen i vår tid!!
Må Gud hjelpe oss, Bjørn Olav!
Mvh.
Cato.
Det var det jeg regnet med, du har altså ikke lest en eneste bok av bror Roger, ikke lyttet til lovsangene og bønnene, aldri vært i Taize. Likevel avviser du dette som "katolisisme". Jeg synes det er trist at du ikke setter deg inn i tingene du skriver om, Cato, og jeg synes det er trist at du trekker konklusjoner på helt feilaktig grunnlag. Dette er rett og slett ikke seriøst.
SvarSlettOg det blir like håpløst når du ikke vet hva den ignatianske veiledningstradisjonen går ut på. Men du dømmer den nord og ne. Og dermed dømmer du tusenvis av mennesker som har fått stor hjelp til å finne frem til et bønneliv, som passer for dem.
Vi er glad for hva Luther bidro med når det gjelder forståelsen av rettferdiggjørelsen. Men ingen av oss er vel særlig begeistret for hans syn på jødene, eller anabaptistene. Men vi avviser ikke Luther av den grunn.
På samme måte med Ignatius. Det er ingen av oss som innestår for hans syn på reformasjonen og inkvisisjonen. Men mannen har i likhet med Luther bidratt med mye annet godt, ikke minst vært til hjelp for mange til å finne frem til hvordan man kan leve et liv i bønn.
Så vil du avvise Ignatius, så synes jeg også du skal avvise Luther.
Jeg er ikke overvettes begeistret for soaking, ei heller Lakeland, og det er også ting innen enkelte deler av retreatbevegelsen jeg heller ikke deler synet på. Men jeg har fått så mye godt gjennom Edin Løvås og hans forkynnelse, og ved å delta på ulike retreater at jeg ikke bare kan avvise dette.
Jeg driver ikke med nyåndelighet.
Et liturgisk liv er intet surrogat, Cato. Blir trist og lei meg når du skriver slikt. Selv om ikke alt skjer som det gjør på Vekkelsessenteret du er en del av, behøver det å være galt for det? Er det galt at noen bøyer kne, mens dere står med hendene løftet? Er det galt at noen tegner seg med korsets tegn (som Luther anbefalte), ikke som noe mystisk, men fordi de ønsker å stå med hele livet under korsets tegn? Er det mer religøst enn at folk i dine sammenhenger roper et høyt halleluja, eller sier Jesus'e i stedet for Jesus?
Og hva åndelige øvelser angår, så er du vel klar over hva de klassiske åndelige øvelsene er? Bønn, faste, et liv i enkelhet, etc.
Du svarte ikke på spørsmålet mitt:
Tror du Jesus satt stille og så på at de danset i bryllupet i Kana i Galilea?
Ellers vil jeg si at vi har mye til felles, Cato, og at jeg setter stor pris på deg.
SvarSlettBjørn Olav, om Jesus danset i brylluppet i Kana vet jeg ikke! Men om det var dans der, så var det neppe pardans etter tangorytmer, gammeldans eller disco! :)
SvarSlettNår det gjelder Ignatius og Luther, tror ikke jeg de kan sammenlignes. Luther forlot det katolske mørke på grunn av gudsåpenbaring. Hva med Ignatius?
Nå har vi to kanskje forskjellig bakgrunn. Jeg er oppvokst i et menighets og bevegelsesmiljø, mye lik pinsevennene. Møter med mye god bibelsk forkynnelse, vitnemøter, bønnemøter på kne,vekkelsesmøter, nådegaver i virksomhet og misjonsengasjement. Med oppgjør med gjerningsreligion á la den katolske kirke, og med fokus på et nytt liv i Kristus og oppfordring til gudsfrykt og et hellig liv!
Det jeg gjennom de siste 30 år har sett, er oppløsning på mange av disse områder. Enhetens vinder med et vell av nye tanker og ismer. Samfunnet oversvømmes av umoral og New Age. Og den evangeliske kristenhet av karismatiske idoler, metoder og trender,gamle meditasjons/kontemlasjonsdisiplinerfra katolske/ortodokse kilder eller tegn, under og soaking fra Toronto!
Jeg tror ikke dette hører med til en sunn evangelisk linje, Bjørn Olav! Og det skjærer meg i hjertet å se at dette overtar gammel vekkelsesmark!
Jeg ser fram til en "mittsommarkonferens i Sverige" for 5. året på rad, med gode, gammeldagse vekkelsesmøter i telt! Der kan det nok forekomme litt dans i møtene, men med et helt annet utgangspunkt.
Men vi bør vel kanskje ikke "krangle" noe mer om dette nå!
God Påske!
Mvh.
Cato.
Neida, dette skal vi ikke "krangle" om. En velsignet påskehøytid for deg og dine. Har du lyttet til sangen jeg la ut idag? Den tror jeg du vil like.
SvarSlettBare en liten kommentar til om Taize, Bjørn Olav. Hadde tidligere en lenke på hjemmesiden min til en artikkel om Taize. Den er skrevet av en Frankrikemisjonær, en venn av meg, som har vært i Frankrike i ca. 50 år. Er der forresten en tur nå, men bor i Moss.
SvarSlettDu kan lese den her:
http://www.solascriptura.se/kts/taize1.html
Mvh.
Cato.