Tanken om at Jesus ble født under løvhyttefesten (Succot) vekker kanskje begeistring hos noen. Sakarjas profeti om Nasjonenes valfart til Jerusalem for å feire Succot (Sak 14,16ff) kunne fått en ny dimensjon. Tanken støttes av Aileen Guilding i hennes bok om Johannesevangeliet og jødenes synagogegudstjeneste.
Guildings utgangspunkt
Guidlings utgangspunkt er at tekstene fra Den hebraiske Bibel som det siteres fra eller alluderes til i Johannesevangeliet, kan føres tilbake til den jødiske bønneboken (Siddur). Og hun mener at tekstene i Lukasevangeliet i forbindelse med Jesu fødsel forekommer i synagogenes gudstjeneste ved Succot. Derfor regner hun med at Jesus ble født under Succot. Jeg har ikke funnet disse tekstene i den jødiske bønneboken. Derfor klarer hun ikke overbevise meg.
Et regnestykke
Jeg er også blitt oppmerksom på et regnestykke i et kristent tidsskrift som skulle bevise at Jesus ble eller kunne blitt født under Succot. Regnestykket baseres på følgende fakta:
1. Sakarja - far til Johannes Døpereen - gjorde prestetjeneste i Abias gruppe (Luk 1,5)
2. Da engelen Gabriel brakte Maria budskapet om at hun ville føde Frelseren, var Elisabet - Sakarjas hustru - seks måneder på vei (Luk 1,36)
Om vi vet når Sakarja gjorde tjeneste i tempelet, kan vi regne ut måneden da Maria fikk engelens budskap. Ved å legge til ni måneder finner vi Jesu fødselsdato.
Når tjenestegjorde Abias gruppe i tempelet?
I 1.Krøn 24,7 ff ser vi at prestene ble delt i 24 grupper. Etter loddtrekning ble Abias gruppe nr 8 på listen. Gruppen gjorde tjeneste en uke om gangen. I tillegg stilte alle prestene opp til Påske, Pinse og Succot. Dette betyr at Abias gruppe det første året tjenestegjorde i årets 8. og 32. tjenesteuke etter den jødiske kalenderen i tillegg til de tre høytidene der alle prestene gjorde tjeneste.
(fortsettes)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar