lørdag, mars 31, 2007
Jeg er din
fredag, mars 30, 2007
John Michael Talbot - en inspirasjonskilde
Ber Fadervår 50 ganger om dagen - opplever vekkelse
torsdag, mars 29, 2007
Frans av Assisi og bønn
En moderne biograf, N.G. van Doornik, som selv er fransiskaner, skriver dette: ”Denne mannen, som ikke kunne se en blomst eller høre en bekk uten at hans hjerte sprang ut mot Gud, holdt aldri opp med det som er kalt ”sjelens åndedrett”. Hans liv var bømm, i den rike betydning av å ånde i det ”guddommelige miljø”. Når han uttalte et bønneformular, ble han rykket bort fra sansenes verden, fordi Guds virkelighet plutselig kom til syne bak ordene. Den som har kunnet trenge gjennom i Frans’ bevissthet, for så å uttale ordene i Fader vår med hans følelse for Guds overveldende nærvær, ville kanskje forstå hva Jesus mente da han sa: ”Slik kan dere be.”
Det er tankevekkende å lese den bønnen han avsluttet sin regel av 1221 med. Han mister på en måte selvkontrollen, stabler det ene ordet oppå det andre for å gi form til et Vesen som ikke har noen form. Det er som om han har grepet feil etter det bunnløse mysterium han ønsker å favne.
Han bad med hele legemet. Henført kunne han løpe dansende rundt mens han sang ut sin kjærlighet. ”Når han bad i ensomhet,” sier Celano, ”gjenlød skogen av hans sukk, fuktet han marken med sine tårer, slo han seg på brystet, - og som om han var gjemt i den innerste avkrok av et hus, utvekslet han endeløse samtaler med sin Herre.” Disse emosjonene er følgen av maktesløshet. Han kjemper med Den Uendelige, og han kan aldri få uttrykt med sitt legeme det som han erfarer i Ånden.
Dette står i fullstendig motsetning til hans egentlige ”mystiske bønn”. ”Da beveget han ikke leppene – det syntes som om hele hans oppmerksomhet var rettet innover, for å kunne konsentrere seg om den himmelske virkelighet – det var ikke lenger noe menneske som bad, det var et menneske som var blitt til bønn.”
Denne vedvarende kjærlighetsfulle tilknytning til Gud oppnådde ikke Frans på et eneste øyeblikk. Det kostet ham blod og tårer. Den som bare kan se ham som en sorgløs spillemann som dro gjennom skogene og lekte med dyrene, vet ingenting om den ubarmhjertige askesen som drev ham hele sitt liv.”
onsdag, mars 28, 2007
Frans av Assisi og gleden, del II
Den hellige Bonaventura beskrev Frans av Assisi’s gave som bestod i å finne gleden mitt i det tragiske, på denne måten: ”Frans fant fred i sin fullstendige lojalitet til Gud, og han opplevde en himmelsk glede i hjertet som man kunne se i hans ansikt, selv når han gråt.”
Frans av Assisi vegret seg for å la seg gripe av mismodighet. ”La brødrene avholde seg fra å se ut som dystre og sorgfulle hyklere. La dem i stedet fryde seg i Herren, og være glade og vennlige…” Men dette betydde slett ikke at Frans ikke opplevde vanskelige dager, eller at han fornektet dem, som om de ikke eksisterte. En bitende kald vinterdag var han og en av munkene, bror Leo, på vei tilbake til klostret ”Den hellige Maria av englene”, fra et besøk i en by i nærheten da Frans spontant holdt en liten preken om fullkommen glede. Han sa at den fullkomne gleden ikke lå i fremgangen for hans bevegelse, ikke i evnen til å utføre fantastiske underverk, ikke i det å være lærd eller i evnen til å preke med en slik skjønnhet og skarphet at alle som hørte kom til tro. Når bror Leo lyttet under noen kilometers vandring ble han nysgjerrig og spurte: ’Fader, jeg bønnfaller deg i Guds navn om å fortelle hva den fullkomne gleden handler om.’
’Når vi kommer til ”Den hellige Maria av englene”, svarte Frans, ’dyvåte av regnet og gjennomfrosne av kulden, skitne og utsultede, og vi drar i ringeklokken, og broderen som er portvakt kommer og sier bestemt: ’Hvem er dere?’ Og vi sier: ’Vi er to av dine klosterbrødre’, og han svarer oss med ordene: ’Dere taler ikke sant. Nei, dere er to røvere som går rundt og lurer folk og stjeler det de gir til de fattige. Forsvinn herfra!’ Og han slipper oss ikke inn, men lar oss stå der ute i snøen og regnet, kalde og sultne, til det begynner å mørkne – om vi da tålmodig holder ut med alle disse forulempninger, uten å bli opprørt og uten å klage, og om vi ydmykt og kjærlighetsfullt tenker at portvakten egentlig kjenner oss igjen og at Gud får ham til å tale mot oss, da kan du skrive opp at der finnes den fullkomne gleden, bror Leo!’
Som avslutning på denne samtalen med bror Leo sier Frans: ’Den fornemste av alle Den Hellige Ånds yndestbevis og gaver, som Kristus gir sine venner, er evnen til å overvinne seg selv og villig utstå lidelse, forulempninger, ydmykelser og prøvelser for Kristi skyld.’
Frans av Assisi lærte sine etterfølgere at gleden kommer når vi overlater våre liv i Guds hender.
tirsdag, mars 27, 2007
Frans av Assisi og gleden, del I
mandag, mars 26, 2007
St.Johannes Døperen menighet i Oslo
Lovprisning av Den Høyeste Gud
Herre, levende og sanne Gud.
søndag, mars 25, 2007
Strålende solskinnsdag ved bønnekoia
Trist angrep fra husmenighetsfolk
Guds karakter og personlighet del III: Gud er evig
Når de fire livsvesener som finnes innfor Guds trone roper dag og natt: ”Hellig, hellig, hellig er Herren Gud, Den Allmektige, han som var og som er og som kommer,” (Åp 4,8) så identifiserer de Gud med den skapende livsstrøm som kjenner disse tre livsformer. Dette er rett og riktig, all den stund det er Guds suverene vilje å vise sin identitet på denne måten. Men ettersom det er slik at Gud ikke er blitt skapt, berører ikke tidens skiftinger Ham.
At Gud trer frem ved skapelsens begynnelse, slik vi leser om det i 1.Mosebok 1, er ikke så merkelig. Men at Han samtidig fremtrer ved tidens begynnelse og dens slutt, er ikke like lett for det menneskelige sinn å forstå.
For oss mennesker er det som regel et ”før” og et ”etter”. Ikke slik for Gud. For Ham har det som skal hende allerede hendt!
lørdag, mars 24, 2007
Lesning i fastetiden: Korsets tegn
Jeg har skrevet om det å gjøre korsets tegn før. Det er en enkel og konkret måte å ære Kristi kors på. Så det første jeg gjør når jeg våkner, og det siste jeg gjør før jeg sovner er å tegne meg med det hellige korsets tegn. I dag fant jeg en beskrivelse av hvordan dette kan gjøres, av karmelittmunken, Wilfrid Stinissen, som er så god at jeg gjerne deler den med bloggens lesere:
Allerede tidlig i Oldkirken begynte de kristne å gjøre et lite korsets tegn i pannen. Etter hvert ble dette erstattet med et større kors som ble tegnet fra panne til bryst og fra venstre til høyre skulder. Å gjøre korsets tegn er som å stille opp et sterkt skjold foran seg: "Hvem skal skille oss fra Kristi kjærlighet?" (Rom 8,35) Da Jesus hang på korset. var det ikke Han som bar det, men korset som bar Ham. Så kan vel du og jeg oppleve at korset bærer.
Korsets tegn er en konkret sammenfatning av troen. Korset begynner øverst, i pannen. Alt begynner øverst, i himmelen, hos Faderen. Han er prinsippet, selve livets kilde. Siden synker hånden ned mot hjertet. Gud kommer ned fra himmelen, Han blir menneske i Jesus Kristus. Og Jesus Kristus bor i våre hjerter. Den vertikale, nedadgående linjen uttrykker inkarnasjonen, det at Gud ble menneske. Så trekker du linjen fra venstre til høyre skulder. Det er Den Hellige Ånd som forbinder og forener alt. Det er i Ham at Gud er virksom her på jorden, i dine horisontale forhold og engasjementer.
I stedet for å gjøre korsets tegn, kan du bli et kors selv. Da må du strekke ut hendene dine. Mennesker er aller vakrest når de strekker ut hendene for å be til Gud eller omfavne et menneske. Korsets tegn minner deg stadig om at du er korsfestet med Kristus og ikke lenger lever ditt eget liv. (Gal 2,19-20)
fredag, mars 23, 2007
Lesning i fastetiden: Det guddommelige livs varme
Jeg vender stadig tilbake til skriftene til Johannes av Korset. Han har noe vesentlig å si oss i vår vandring med Jesus. Idag vil jeg dele med bloggens lesere noe han skriver om det guddommelige livets varme. Han lar sjelen si til Gud:
Ikke bare fordi Du ikke lenger er et mørke for meg, men også fordi Du er min forstands guddommelige lys, kan jeg nå betrakte Deg. Og det er ikke bare slik at Du nå ikke får min svakhet til å bli enda større. Du er i stedet selve styrken i min vilje. Gjennom den kan jeg elske Deg og nyte Deg, fordi jeg er blitt helt forvandlet i guddommelig kjærlighet. Du forårsaker ikke lenger lidelse og forlegenhet i hele min sjels substans. For Du er snarere min sjels herlighet, behag og større rom.
Det er jo fantastiks å tenke på at den som lever i Kristus får også del i Guds treenige liv. For oss åpner det uante perspektiver. Om dette skriver Johannes av Korset:
Sjelen blir innbudt til å frembringe i Gud det samme kjærlighetens åndedrag som Faderen frembringer i Sønnen, og Sønnen i Faderen - denne samme Hellige Ånd som de innåndet i den i dens forvandling.
Det Johannes av Korset skriver om her, er jo helt i tråd med det apostelen Paulus sikter til i Kol 3,2: "deres liv er skjult med Kristus i Gud." Dette er samtidig det endelige målet for våre liv. "Han skal vokse, jeg skal svinne bort", sier døperen Johannes, gjengitt i Erik Gunnes sin oversettelse av Det nye testamente. Å selv bli liten, for at en Annen skal bli stor i meg. Det er hva dette herlighetsliv handler om.
En ny dag
torsdag, mars 22, 2007
Blant venner
Guds karakter og personlighet del II: Selvtilstrekkelig
onsdag, mars 21, 2007
Guds karakter og egenskaper del I: Ufattelig
Mennesket har til alle tider spurt: Hvordan er Gud? Svaret på det spørsmålet kan ikke bli noe annet enn at Gud ikke kan sammenlignes med noe, det vil si at Han ikke er eksakt lik noe eller noen. Evagrios av Pontos, (356-399), en av ørkenens store åndelige veiledere, som gjennom sin praktiske innsikt i menneskets sjelsliv la grunnlaget for den klassiske sjelesorgtradisjonen, har sagt: ”Gud kan ikke bli forstått med vårt sinn. Hvis Han ble forstått, ville Han ikke være Gud.” Som kristen vil man jo mer man vandrer på veien mot himmelen, i økende grad bli seg bevisst to for oss motsetningsfulle fakta: Guds annerledeshet og samtidige nærhet. Mer og mer vil vi skjønne at Gud er et mysterium. Han er den usynlige, ufattelige, som er utenfor vår evne til å beskrive Ham og forstå Ham fullt ut. Kirkens greske fedre sa det slik: ”En Gud som er begripbar er ikke Gud.”
Det er interessant å legge merke til at selv Bibelens forfattere, som var inspirert av Den Hellige Ånd, når de skal gi uttrykk for det uutsigelige så har dette medført at både tanke og språk presses til det ytterste. Vi ser dette tydelig hos profeten Esekiel, som så himmelen åpen og hadde guddommelige syner, og ser Guds trone. Likevel savner han ord for å beskrive dette. I Esek 1,13 leser vi: ”Den hadde en strålende glans, og det gikk lyn ut fra ilden.” Når han går nærmere den brennende tronen, så blir hans ord enda mer usikre: ”Og over hvelvingen som var over deres hode, var det noe som så ut til å være av safirsten, og som lignet en trone. Og på det som lignet en trone, var det en skikkelse, som et menneske å se til. Fra det som synes å være hoftene og oppover, så jeg noe som lignet blankt metall, som ild å se til, med en ring av lys omkring. Fra det som synes å være hoftene og nedover, så jeg noe som lignet ild, den var omgitt av strålende glans. Som synet av buen i skyen på en regnværsdag, slik var synet av glansen rundt omkring. Slik så Herrens herlighet ut, slik den viste seg for meg. Og da jeg så det, falt jeg ned på mitt ansikt. Og jeg hørte røsten av en som talte.” (Esek 1,26-28)
Vi bare degraderer Gud, om vi etter egen evne forsøker å beskrive Ham i begreper vi selv kan forstå. Men utfordringen er jo at vi vil ha en Gud, som vi i en viss grad kan kontrollere. Vi trenger trygghetsfølelsen av å vite hvordan Gud er. Om nå Gud ikke er den vi tror at Han er, hvordan skal vi da forestille oss Ham? Sofar fra Na’ama sier dette om Gud: ”Kan du fatte Gud med din forstand? Eller kan du finne ut hvor Den Allmektige har sin grense? Guds visdom, himmelhøy er den. Hva kan du gjøre? Dypere enn dødsriket er den. Hva vet du?” Svaret på vårt spørsmål ligger i inkarnasjonens hemmelighet! Jesus sier selv: ”Ingen har noensinne sett Gud. Den enbårne Sønn, som er i Faderens favn, han har forklaret ham.” I Jesus fikk Gud ansikt og kropp. Johannesevangeliet avslører hvordan den menneskelige intellekt kommer til kort innfor det store mysterium som er Gud, og apostelen Paulus viser oss i 1.Korinterbrev at Gud kan bli kjent bare i den grad Han selv åpenbarer seg for det søkende hjerte gjennom Den Hellige Ånd. Vår innerste lengsel etter å lære å kjenne det som ikke kan bli kjent, å fatte det ufattbare, å røre ved og smake det som vi ikke kan komme nær, kommer fra det avbilde av Gud som finnes i menneskets natur. Djup roper til djup. I Kristus, og gjennom Kristus, åpenbarer Gud seg på en fullkommen måte, men ikke for intellektet vårt, men for troen og kjærligheten.
Guds hengivne trubadur, Richard Rolle sier: ”Guds storhet er sannelig uendelig. Den er større enn vi kan tenke – ufattelig for alt som er skapt. Vi kan aldri fatte Gud slik som Han virkelig er. Men når som helst hjertet blir tent av en lengsel etter Gud, kan det her og nå ta imot det evige lyset, som aldri er blitt skapt. Inspirert og utrustet gjennom Den Hellige Ånds gaver, får mennesket smake den himmelske gleden.”
tirsdag, mars 20, 2007
Våg store ting for Gud - forvent store ting av Gud
mandag, mars 19, 2007
Kjenner vi Herren?
Hvilket bud kan du bryte?
Den første kjærlighet til Jesus
Benjamin Berger, andre generasjons Holocaust-overlevende, som nå lever i Israel, har fortalt hvor avventende han og hans bror Reuven, var til å møte kristne fra Tyskland. Men etter å ha hørt mange fortelle om Mariasøstrene som er bosatt på Oljeberget, bestemte de seg for å avlegge dem et besøk en dag i 1971. "Der oppdaget vi en kjærlighet og en ydmykhet mot vårt folk. Gud brukte dette til å åpne våre hjerter for mennesker fra Tyskland, og for dette som handler om tilgivelse, forsoning og helbredelse." Senere fikk Benjamin og Reuven Berger møte grunnleggeren av De Evangeliske Mariasøstre, Mor Basilea Schlink. Om dette møtet sier Benjamin Berger: "Jeg kunne virkelig føle Mor Basileas dype enhet med Jesus. Når hun talte til oss om Jesu lidelse, kunne jeg føle hvordan hun selv tok del i Hans lidelse. Og når hun talte om Hans glede, så kunne jeg føle hvordan hun frydet seg med Jesus. Jeg hadde aldri opplevd noe lignende. Det var en invitasjon til å elske Jesus som vår himmelske brudgom. Jeg har levd i Israel i 30 år nå, og jeg kan si at de åndelige velsignelsene vi fikk gjennom henne, har fulgt oss hele denne tiden." Mor Basilea døde i 2001. Selv hadde jeg den store gleden å møte henne, og Mor Martyria, den andre av grunnleggerne for De evangeliske Mariasøstre i juli 1978 på Kanaan i Darmstadt i Tyskland. Jeg sitter igjen med det samme inntrykket som brødrene Berger. Mor Basileas og Mor Martyrias dype kjærlighet og totale hengivelse til Jesus, har fulgt meg i alle årene siden. Bøkene disse to skrev har hatt stor betydning i min egen åndelige utvikling, og den veien jeg har gått - og har det fremdeles. Ikke minst på grunn av deres vektlegging av den første kjærligheten til Jesus. "Å være en Jesu Kristi brud, brud for Guds Lam, og dermed være innbudt til Lammets bryllup - for en utvelgelse! Dette var og er det beste og mest dyrebare som har hendt meg, ja det er det største som i det hele tatt kan hende en kristen," skriver Mor Basilea i heftet "Jesu Kristi brud." La meg gjengi noe av det hun skriver her:
søndag, mars 18, 2007
En stadig vandring inn mot Guds hjerte
lørdag, mars 17, 2007
Når 50 millioner kristne Sionister våkner!
fredag, mars 16, 2007
Et hus i strid med seg selv
Stort Israelsseminar på Hamar
Kristne i 2.århundre anerkjente Guds løfter til jødene
I det andre århundre skrev en av kirkefedrene, Justin Martyr en bok som han kalte: Dialog med jøden Trypho. Denne boken er skrevet bare 30 år etter at Jerusalem var fullstendig ødelagt i forbindelse med den andre jødiske oppstanden mot Rom i årene 132-135 e.Kristus. Etter at denne oppstanden var slått ned av romerne, så ble tempelhøyden i Jerusalem pløyd opp som en åker, og jødene ble ikke bare nektet adgang til stedet, men skulle, i følge romerne, aldri mer få anledning til å komme tilbake til Jerusalem. Jøden Thrypo er en oppdiktet jødisk rabbiner, som Justin Martyr fører en samtale med. Boken er svært aktuell av flere grunner. Blant annet viser den at urkirken og Oldkirken i sin begynnende fase anerkjente Guds evige løfter til jødene, og at de trodde at det profetiske ordet skulle gå i oppfyllelse. Skriftet til Justin Martyr hører med til det mest anerkjente, og troverdige skriftlige materiale, vi har fra det andre århundre. Det viser oss veldig klart at "alle ortodokse kristne" så frem til et gjenoppbygget og et restaurert Jerusalem, i følge de profetiske skriftene. Jøden Thrypo spør: "Anerkjenner du det som sant at Jerusalem vil bli bygget opp igjen, og forventer du at ditt folk vil bli samlet og kan juble med Kristus, sammen med patriarkene og profetene, og de hellige som tilhører vår rase, ja selv de som blir proselytter, før deres Kristus kommer?" Til dette svarer Justin: "Jeg har erkjent for deg før, at jeg og mange med meg er av denne mening. Og du vet også godt at dette skal skje. Men jeg vil gjerne opplyse deg om at mange kristne med et rent og gudfryktig sinn akspeterer ikke dette. Jeg har gjort det klart for deg at de som er kristne i navnet, i realiteten er gudløse og vantro vranglærere. Det de lærer er blasfemisk, gudløst og dumhet. Har møtt disse såkalte kristne, så forstår de ikke dette, men de våger å tale blasfemisk om Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Men jeg og alle andre som er ortodokse kristne, vet at det vil bli en legemets oppstandelse, og at Jerusalem skal bygges opp igjen og oppvides og prises for tusen år, slik som profetene Esekiel og Jesaja, og resten, sier.
Salmisten sier: "Glemmer jeg deg, Jerusalem, så la min høyre hånd glemme meg! Må min tunge henge fast ved min gane om jeg ikke kommer deg i hu, om jeg ikke setter Jerusalem høyere enn min største glede." (Salme 137,6-7) Ikonet viser Justin Martyr
torsdag, mars 15, 2007
Lesning i fastetiden: Tilbaketrukkethet
Presten, forfatteren og den åndelige veilederen Henri J.M. Nouwen i boken: Making All Things New.
onsdag, mars 14, 2007
Nådens og bønnens Ånd
Jeg vil tale til dere om velsignelsen ved ubesvarte bønner. Om de periodene i våre liv hvor vi opplever de golde, tørre og tilsynelatende ufruktbare dagene.
Også det åndelige livet har sine årstider. Vi beveger oss fra manglede erfaring til modenhet, fra kamp til overgivelse, fra uro til fred, - vi sår, for siden å høste. Veien vi går er ikke rettlinjet, men den består av stadig nye begynnelser, hvor vi må lære om igjen lekser og øvelser vi har glemt i vår åndelige utvikling.
I den siste tiden har jeg meditert og grunnet mye på historien om Abraham og Sara, og deres barnløshet. Det er sider ved den historien som har noe å si oss om å tro Guds løfter, og vente på løftets oppfyllelse som kommer i Guds tid. Ikke før, ikke senere. Men i Guds tid. Den er annerledes enn vår.
Gud hadde talt til Abraham flere ganger om at hans ætt skulle bli stor, og tallrik. Dette er første gangen Herren taler til ham om at han skal bli far til en som skal arve ham. Men det skulle gå mange, lange år, før løftet gikk i oppfyllelse, og løftesønnen Isak ble født. Det var en lekse å lære underveis. Hans tro måtte prøves og lutres. Gjennom disse år av fostring og åndelig modning, gjennom nederlag og seire, formes og dannes Abraham som leiren i Herrens hånd. I 10 år hadde Abraham bodd i Kana’ans land, og ennå hadde han ikke blitt far. Sara var 75 år gammel, og var kommet i tvil om hun var den som skulle bli mor til den lovede arvingen. I stedet for å vente på Guds tid, gjør de som mange av oss, vi forsøker å finne menneskelige løsninger. Og Ismael blir født med Hagar som mor. Ennå går det 13 år. Abraham er blitt 99. Så gjentas løftet. Menneskelig sett var det umulig dette Gud sa var mulig. Men det skjer. Et år senere, da Abraham er 100, og Sara 90. Mer enn 25 år hadde Abraham ventet fra løftet ble gitt, til det gikk i oppfyllelse.
Det er når Abraham har nådd en alder av 99 år, at Herren sier til ham: ”Jeg er Gud Den Allmektige, vandre (lev) for mitt åsyn og vær hel i din ferd.” (1.Mos 17,1) Hvis vi skal følge Gud på Hans veier, må vi lære dette – å leve og vandre for Guds ansikt. Da må vi øve oss i kunsten å stole på Gud, og at Han vil innfri det Han har lovet. Hans makt er ubegrenset. Likesom bølgene skyller opp havets rikdommer, skal vanskelighetene vi møter bidra til å gjøre løftets rikdommer tilgjengelige for oss. Der alt menneskelig håp er ute, vil Han åpenbare sin nådes rikdom, så den kan bli som ”sand på havets bunn”. Vår svakhet består i at vi delvis tror på Gud og delvis på noe annet. Og du kan ikke tro på Gud så lenge du har noe annet å tro på. Derfor trenger vi, lik Abraham, å møte Gud som El Shaddai, dette navnet på Gud som betyr: Han er mer enn nok!
På begynnelsen av 1900-tallet møttes en liten gruppe kristne i Gamla Stan i Stockholm. De skulle bli kjent som Flodbergkretsen. Medlemmene kom fra ulike kirkesamfunn, og søkte det indre livet sammen. På veggen i leiligheten til Carl August Flodberg hang det et skilt, som var motto for de som kom sammen for å lese Bibelen, kirke- og ørkenfedrenes skrifter: Gud – og intet mer. Fire ord som sammenfatter en livsholdning. ”Veien gikk,” som Flodberg sa, ”fra gavene til Giveren selv.”
Det er et rop i oss alle etter det som er virkelig. For å røre ved selve kilden og kunne drikke dypt fra Ham som kaller seg selv: Levende vann. Dette rop, denne lengsel er skapt av Den Hellige Ånd. Og Han verner om, og holder ved like denne lengselens flamme i oss, så den ikke skal slukne. Det er Ham selv som skaper hungeren etter Gud, det er Han som har skapt denne smerten vi kjenner på, slik at Han selv kan bli svaret på vår lengsel. Gud har laget våre jordiske liv slik at vår intimitet med Ham blir kultivert gjennom de åndelige årstidene vi går igjennom.
På vår vandring kan vi ikke unngå å gå gjennom det tørre og golde landskapet. Du har sikkert erfart det som meg: Du setter deg ned med en åpen Bibel, du har ryddet rom for stillhet og bønn, det er stille i huset, med ordene du ber synes å falle til jorden. Himmelen er taus. Det er hardt å be, ordene kleber seg liksom til ganen, følelsene dine synes å ha frosset fast og ingenting skjer.
For oss en dag som synes forgjeves. Men ikke slik i Guds øyne. Han gjør mer bak ryggen din, enn foran øynene dine. Selv om disse dagene synes så tomme og tørre, så teller de med i Guds evige plan.
Du og jeg er på en reise inn i Guds hjerte, og den reisen handler mest av alt om bønn og kommunikasjon med Den ene vi elsker. Derfor er noe av det vanskeligste og mest uforståelige vi kan oppleve, er tidene med tomhet når vi søker Herren av hele vårt hjerte. Når vi trer frem for Ham, håper vi på tider hvor vi, lik Jesus, kan fryde oss i Den Hellige Ånd, men i stedet finner vi oss selv i en situasjon hvor vi ser på klokka og lurer på om den har stanset. I stedet for tårer, kjenner vi oss tomme. Vi kjenner på en stor grad av mismodighet, og den mismodigheten vil vi kjenne på, om vi ikke forstår at det skjer noe som vi ikke ser. I disse for oss ufruktbare, tørre tidene, hvor intet tilsynelatende skjer i det synlige, skjer det noe i den usynlige verden. Vitnesbyrdet fra denne tiden i våre liv som Herren selv avlegger, er at fra den evige synsvinkel, betyr disse dagene virkelig noe. Vi går på djupet. Dette er dagene som fyller den boken som skrives om våre liv. Det er jo de normale dagene mellom høydepunktene. Gud har laget det slik, og det er godt i Hans øyne.
Den Evige husker disse dagene, og lar frøene som sås, spire fram – langsomt. I Gal 6,8-9 leser vi: ”Den som sår i sitt eget kjøtt og blod, høster fordervelse av kjøttet; men den som sår i Ånden, høster evig liv av Ånden. La oss ikke bli trette mens vi gjør det gode. Når tiden er inne, skal vi høste, bare vi ikke gir opp.” Herren forakter ikke vår svakhet, slik vi så ofte tror. Han vippes ikke av pinnen av vår skrøpelighet. Faktisk skjer det motsatte. Vår svakhet, vår totale avhengighet, er tiltrekkende for Gud. Han fryder seg over den prosessen som skjer i våre liv når vi lærer oss til å finne vår styrke i Ham og lærer oss til å stole på Ham. I 2.Kor 13,4 leser vi: ”Han ble korsfestet i svakhet, men han lever i Guds kraft. Og vi er svake i ham, men vi lever i ham hos dere i Guds kraft.”
I slike tider av svakhet og ufruktbarhet, så består Guds nåde i, at vi klarte å fullføre dagen. En av disse små, men dog så betydningsfulle nådegaver Herren gir oss, er jo at vi våkner om morgenen og kan vite at ”Herrens nåde er ny hver morgen”, og som ”dagen i dag er, skal din styrke være.” Disse lange dagene av for oss ufruktbarhet har et lys i den mørke tunnelen: dens fullendelse. Slike dager vil opphøre, når Herren mener at tiden er inne. For Gud lengter etter en ting: å utøse nådens og bønnens Ånd over oss!
Profeten Sakarja taler om Den Hellige Ånd, når han taler om nådens og bønnens Ånd. Apostelen Paulus er inne på denne samme siden ved Åndens gjerning som Sakarja er, når han skriver i Rom 8,26: ”På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord.”
”Bli fylt av Ånden, skriver Paulus i Ef 5,18. Ikke engang, ikke to ganger, men stadig. Hvordan fylles vi?
Det er litt underlig dette, men det skjer ikke utenfra og inn, men innenfra og ut! Hva mener jeg med dette? Jo, vi har alle fått Den Hellige Ånd. Apostelen Paulus skriver i 1.Kor 12,13: ”For med en Ånd ble vi alle døpt til å være en kropp, enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi en Ånd å drikke.” Som en spesiell dåpsgave fikk jeg ta imot Den Hellige Ånd. Jesus sier i Joh 7,38-39: ”Den som tror på meg, fra hans INDRE skal det, som Skriften sier, renne elver (strømmer) av levende vann. Dette sa han om den Ånd de som trodde på ham, skulle få..” I Ord 20,5 står det et viktig ord i denne sammenhengen: ”Tankene i en manns hjerte er et dypt vann, men en forstandig mann kan dra det opp.” Når vi fylles henter vi altså vann fra vårt indre reservoar, fra vår indre kilde, som er Den Hellige Ånd. En har kalt Den Hellige Ånd for ”den indre gjesten”. Jeg synes det er en god beskrivelse av hvem Den Hellige Ånd er: Den indre gjesten.
Men Den Hellige Skrift forteller oss også at Ånden kommer over oss. I Apgj 11,15 leser vi vitnesbyrdet om det som skjedde i huset til Kornelius: ”Men da jeg (Peter) begynte å tale, falt Den Hellige Ånd på dem, likesom på oss i begynnelsen.”
Det er et vidunderlig liv dette: En kilde med levende vann på innsiden, og Ånden som øses over oss fra himmelen! Det er ikke underlig at Jesus omtaler dette som elever av levende vann.
I teksten fra Sakarja 12,10 ser vi tydelig hva som er Åndens fremste oppgave: Det er å peke på Jesus. Utøselsen av Den Hellige Ånd over Davids hus og Jerusalems innbyggere, vil trekke sløret fra jødenes øyne, så de får se at den lidende Jesus er deres Messias. På samme måte også med oss: Ånden trekker sløret vekk fra våre øyne så vi ser Jesus. Jesus sier selv om Den Hellige Ånd i Joh 16,14: ”Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av mitt og forkynne for dere.” Den svenske hellighetsforkynneren Emil Gustafson, som har betydd så mye for mitt eget åndelige liv, har sagt følgende: ”Åndens oppgave er å vinne våre hjerter for Jesus…” Å vandre i Ånden handler om selv å bli liten, for at en Annen skal bli stor i meg. Om denne Annen, avlegger Døperen Johannes følgende vitnesbyrd, i Joh 3,30: ”Han skal vokse, jeg skal avta.”
Rom 8,26 forteller oss om at ”Ånden selv går i forbønn for oss med sukk som ikke rommes i ord.” Dette skjer, fordi ”Ånden kommer oss til hjelp i vår skrøpelighet,” skriver apostelen Paulus, og legger til: ”For vi vet ikke hva vi skal be om slik vi burde det.” Disse dype sukkene som kommer fra vårt indre, fra vårt hjerte, de drar oss mer og mer til Jesus, vi ser vår egen fattigdom og Kristi rikdom, og Ånden utfører sitt verk i oss.
Klokkerbønnen
tirsdag, mars 13, 2007
Lesning i fastetiden: Lærevillighet
mandag, mars 12, 2007
Lesning i fastetiden: Den Hellige Ånd
Hold meg tett inntil Deg, Jesus!
søndag, mars 11, 2007
En forsamling i vekst med en tydelig Jesusbegeistring
I formiddag talte jeg i Toten Frikirke på Raufoss, en forsamling vår familie føler oss hjemme i. Jeg har talt her ved flere anledninger, og blir alltid godt tatt imot. Toten frikirke har de senere årene opplevd en fin tilvekst. De har satset mye på Alpha og Teleioskurs, og eldsteråd og diakoner har begynt å reise sammen på retreater. Sjelesorgorganisasjonen Helhet gjennom Kristus, arrangerer også kurs i denne menigheten. Min kone og jeg deltok nylig på et av disse, og det var virkelig fint. Pastorparet Else og Ivar Johnsen (til venstre på første rekke), er godt likt, er åpne og rause og er tydelig glad i Jesus. Vi setter stor pris på dem, og er glad for å være deres venner. I dag sang vi også en av sangene som pastoren har skrevet, og satt melodi til. Det er også noe som er spesielt ved denne forsamlingen. Pastorparet har virkelig en tjeneste i lovsang. Det finnes flere lovsangsgrupper og solister. I formiddag var gudstjenesten bygget opp rundt Kristuskransen. For hver perle stanset vi opp med velvalgte sanger, syndsbekjennelse, trosbekjennelse og bønner. Det er første gangen jeg har vært med på å bruke Kristuskransen på denne måten. Det gav virkelig mersmak! Toten frikirke har en flott blanding av unge og gamle, er en bevisst misjonsforsamling hvor det bes for misjonærene i hver eneste gudstjeneste og hvor livsnær lovsang er med på å løfte opp Jesu-navnet. Forsamlingen har også et svært godt mannskor, kalt Mænsing, og det drives et godt barne- og ungdomsarbeide. Toten frikirke samler seg rundt visjonen: Velkommen hjem! I denne forsamlingen har vi funnet mange gode venner, og det er alltid en glede å preke her. I formiddag talte jeg over en av lesetekstene i forbindelse med 3. søndag i faste, nemlig Sakarja 12,10, om nådens og bønnens Ånd. Bildet viser medlemmer av eldsterådet, samt diakoner, sammen med pastorparet og ungdomspastoren.