onsdag, mai 09, 2018

Puslebitene som mangler, del 3

I den første artikkelen i denne serien nevnte jeg at det er to skriftsteder som har talt spesielt til meg i den siste tiden. Det første skriftstedet har jeg allerede presentert. Det andre finner vi i Joh.11,52:"Ja, han skulle ikke bare dø for folket, han skulle også samle til ett de Guds barn som er spredt omkring." Ved en anledning forteller Jesus om en skriftlærd. Da Jesus har hørt hans kloke svar sier han til den skriftlærde: "Du er ikke langt borte fra Guds rike." (Mark.12,34). Jeg tror det er mange slike, mange som er nær Guds rike uten egentlig å ha forstått det. De er bærere av en sterk lengsel etter Gud. Vi finner dem blant de som ikke regnes med, de som er foraktet, de som ingenting er verdt. Men i Guds øyne er de edelstener. Det er disse Gud vil samle inn fra fjern og nær-

Skal vi finne disse edelstenene må vi stige ned av vår høye hest. Da må vi begynne å se mennesker slik Jesus ser dem. Alle er vi unike, alle er vi skapt i Guds bilde, uten unntak. Problemet vårt er ofte at vi skal fremstå så sterke. Våger vi å være sammen med de lave, de marginaliserte, de fattige og bli venner med dem, så betyr det at vi selv blir sårbare. Da må vi ta av oss maskene og fjerne barrierene mellom oss, slik at vi kan akseptere mennesker akkurat slik som de er, med all deres skjønnhet og gaver såvel som deres svakhet og indre sår. Det betyr å gråte med dem som gråter og le med dem som ler. Men mange av oss har bygget gjerder rundt vårt hjerte for å beskytte oss mot smerte.

Jeg tror mange av oss må lære oss til å forstå hva det virkelig vil si å elske noen og å tre inn i et fellesskap med dem. Når vi elsker noen betyr det selvsagt at vi ønsker å gjøre gode ting for dem, men enda viktigere enn det er at vi er tilgjengelige for dem. Å være nærværende innebærer å hjelpe den andre til å se deres skjønnhet og verdi, og hjelpe dem til å stole på seg selv og vokse til større modenhet. Å elske betyr å la andre se min egen fattigdom og gi dem rom til å elske meg. Det er veien til helhet og helbredelse.

fortsettes

Ingen kommentarer: