lørdag, april 03, 2021

"Gud har et rep rundt halsen"


Disse to bøkene har fulgt meg denne påsken. 'Korsets väg' av Paul Claudel fikk jeg i 60 års gave av en god venn. Den er utgitt av den kommuniteten jeg er en del av. Den andre boken, skrevet av Mor Teresa og Bror Roger i fellesskap skaffet jeg meg da den kom ut i 1986 og har vært en kjær venn siden. Også denne er medtasjoner over korsveien, de 14 stasjonene på Jesu lidelsesvei på vei til Golgata.

I går - på langfredag - ble jeg dvelende ved en setning fra Paul Claudels bok, en bok hvis innhold inneholder åndelige djup og sannheter, som må leses sakte: "Gud har et rep om halsen1"

Det er overveldende. Jeg blir djupt beveget og grepet!

Det er Gud vi snakker om! 

"Gud har et rep rundt halsen; plutselig vakler han, faller til marken..."

Jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å legge dette ut, men vil oppmuntre deg til å stanse opp og grunne på innholdet selv og notere deg hva du ser, hører og opplever med denne setningen.

Ingen kommentarer: