lørdag, januar 21, 2006

Jesus går mellom lysestakene


Jeg holder på å lese Åpenbaringsboken for tiden. 1.april skal jeg levere manus til kommentarer jeg skal skrive for bibelleseplanen LOGOS nr 4, som utgis i oktober i år. Det er et spennende og svært tidsaktuelt studium. I går holdt jeg på å studere det første kapitlet, og det var en setning der som grep tak i meg så sterkt. Det hadde sikkert bakgrunn i det som skjedde i går da lærenemda i Den Norske Kirke la frem sitt dokument vedrørende homofili. Det står slik i vers 12-13: "Jeg vendte meg om for å se røsten som talte til meg, og da jeg vendte meg, fikk jeg øye på sju lysestaker av gull. Og midt mellom lysestakene var det en som lignet en menneskesønn..." Vi finner det samme i brevet til menigheten i Efesos: "..han som går midt mellom de sju lysestaker av gull.." (2,1) Hva symboliserer disse gullysestakene? Vi finner forklaringen i vers 20 i det første kapitlet: "..og de sju lysestaker er sju menigheter." Den oppstandne og herliggjorte Kristus Jesus går altså mellom sine menigheter. Han ser etter om det brenner en ild i disse stakene. Kirken er verdifull. Lysestakene er av gull. Gullet representerer noe av stor verdi. Det taler også om renhet. Kirken skal være sannhetens støtte og grunnvoll (1.Tim 3,15), den er også lyset i denne verdens natt (Matt 5,14-16). Disse gullysestakene, som ble brukt i Templet, de kunne flyttes på. Og det er det alvorlige budskapet Jesus gir til menigheten i Efesos. Den hadde mistet sin første kjærlighet, hengivenheten til Jesus. "Kom derfor i hu hva du har falt fra. Omvend deg, og gjør de første gjerninger! Men hvis ikke, så kommer jeg BRÅTT over deg og jeg vil flytte din lysestake bort fra sitt sted - hvis du ikke omvender deg." (2,5) Dette ble så alvorlig for meg, for dette er faktisk en realitet vi kan stå overfor i Norge idag: At Kristus flytter lysestaken bort, og det kan skje plutselig. Det vil være den aller største tregedie som kan skje vår nasjon. Tidsåden er i ferd med å lamme Guds forsamling i dette landet, vi vender oss bort fra Guds ord, og Guds nærvær vil forsvinne. Gud hjelpe oss! La oss bøye våre knær for Faderen denne helgen, omvende oss og be om nåde for vårt land.

Ingen kommentarer: