tirsdag, april 25, 2006

Retreat med biskop Thomas fra Egypt


Går alt etter planen reiser jeg mandag sammen med en god venn av meg til Nya Slottet Bjärka Säby, utenfor Linkjöping i Sverige. Der skal vi delta på en retreat med biskop Thomas fra Den koptiske kirke i Egypt. Biskop Thomas var på besøk i Norge for en tid tilbake, hvor han mottok Stefanus prisen, om utdeles av Norsk misjon i Øst.

Den koptiske kirke har de siste årtider opplevd en sterk vekkelse ut fra ørkenklostrene. Her har også biskop Thomas sitt åndelige hjem. Han leder et retreatsenter, Anafora, beliggende mellom Kairo og Aleksandria. Biskop Thomas lever i den åndelige tradisjonen fra ørkenfedrene, og med sin person og med sin undervisning gjør han denne tradisjonen levende for vår tid. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg veldig til dette. Bloggen min vil ikke bli oppdatert i neste uke, men vil oppdateres frem til jeg reiser mandag, og fra neste lørdag igjen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du må hilse biskop Thomas fra meg. Vi hadde gleden av å ha ham på besøk i vårt hjem i Lillestrøm for noen år siden under et tidligere besøk i Norge. Hans kjærlighet, varme, åndelige innsikt og vidd gjorde inntrykk på Ann-Christin & meg (og våre barn). Biskop Thomas risikerte vreden fra ledere i Den norske Kirke ved å velge å besøke en "outsider-pastor" som meg en hel dag. Et vakkert og flott minne om en helstøpt kristen! Brorshilsen, Jan-Aage

Anonym sa...

Bakgrunnen for biskop Thomas' besøk hos oss var at vi hadde en koptisk bror i Kristus boende hjemme hos oss et helt år mens han ventet på å få omgjort et avslag på asylsøknad. Det ble mye god koptisk påvirkning på oss det året!