lørdag, september 22, 2007

Hellighetslengsel


Det finnes en hellighetslengsel. Den er ikke skapt av strev og møye, men av Den Hellige Ånd. Det er noe Ånden legger ned i vår ånd, og vi kjenner vi dras mot dette: Den Hellige flammen, som brenner opp alt som er av høy og halm. Forleden dag skrev jeg om de hellige stedene, og det hellige rom. Dette er steder hvor Guds nærvær er påtagelig. Men vi er også bærere av Den Hellige Ånd, vår kropp er et tempel hvor Ånden bor. Sent i går kveld, rett før disse linjene ble skrevet, leste jeg innledningen til det brevet som apostelen Paulus sender til forsamlingen i Kolossai. Til denne forsamlingen skriver han: "Paulus, etter Guds vilje Kristi Jesu apostel, og vår bror Timoteus, hilser de hellige i Kolossai, de troende søsken i Kristus." (Kol 1,1-2) Dette er hva vi er: troende søsken - de hellige. Å, som jeg lengter etter realitetene i dette, at Gud skal fortsette helliggjørelsens verk i meg. Jeg har tenkt mye på at noe av det aller første Jesus lærer sine disipler til å be om, er at Fars navn, skal helliges." (Matt 6,9) En rett forståelse av den kristne tro er umulig om vi ikke forstår Guds hellighet. Og en virkelig opplevelse av hvem Gud er får vi først når vi har vært i nærheten av Hans hellighet. Derfor er den første bønnen Jesus lærer sine disipler bønnen om at Guds navn skal holdes hellig i deres liv. Jeg kjenner at denne delen av Fadervår vil jeg konsentrere meg om enda mer, når jeg ber Herrens bønn. I noen artikler har jeg skrevet om gudsfrykten. Den kommer egentlig som en følge av menneskets åndelige opplysning, og eksisterer i mange ulike grader og former. La meg i denne sammenhengen betrakte den form som har størst betydning for vår frelse: redselen for å vise seg uverdig for den Gud som åpenbares for oss i det lys som aldri går ned. Denne hellige frykt befrir oss fra all slags jordisk frykt. Jesus sier ved en anledning: "Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete." (Matt 10,28) I dag ber jeg: Hellige Ånd, skap i meg en djup hellighetslengsel!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, dette trenger vi, Bjørn Olav Hansen. En hellighetslengsel. Skriv mer om dette!

Anonym sa...

Takk Bjørn Olav for dine ord på veien. De er daglige høydepunkt for meg. Gud velsigne deg og dine. God helg.