mandag, juni 01, 2020

'Jeg får ikke puste' - George Floyd

Med håndjern på,
ansiktet ned'
et kne på nakken.
De gjorde ingenting.

Han tiltalte politioffiseren med:
'Sir.'
De gjorde ingenting.

Han tryglet for sitt liv.
Han ba om  vann.
Han tryglet om nåde.
de gjorde ingenting.

Nesa blødde,
kroppen skalv,
han mistet kontroll på blæren.
De gjorde ingenting.

Han ropte ut: 'Jeg får ikke puste.'
De gjorde ingenting.

Tolv ganger:

'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'
'Jeg får ikke puste.'

De gjorde ingenting.

Den siste gangen han gispet etter etter luft: 'Jeg får ikke puste.' - de gjorde ingenting.

Han mistet bevisstheten.
De gjorde ingenting.

En brannmann krevde at de sjekket pulsen.
De gjorde ingenting.

Medisinsk personell som ikke var på jobb, tryglet om at de måtte stoppe.
De gjorde ingenting.

Frarøvet oksygen.
skrek hans organer,
hjernen spant,
de gjorde ingenting.

De så George Floyd dø.
Hans liv svant hen.
En sakte død.
De gjorde ingenting.

Han ble lynsjet på bakken.
De gjorde ingenting.

I åtte forferdelige minutter.
Fire politimenn var vitner.

Han ropte etter sin mor...
En voksen man.
Ropte etter kvinnen som ga ham livet.
Med dødsfrykt.
De gjorde ingenting.

En farget.
En snill kjempe.
Myrdet fordi han var svart.
Og fremdeles - de gjorde ingenting.

Muligens påberopes en årsak.
En dobbel standard.

Politimennene skulle vært arrewstert
- og fremdeles blir ingenting gjort.

Hvil i fred Geroge.
Måtte rettferdigheten seire.

- Rev. Father Petros Mwale.
Norsk oversettelsse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: