tirsdag, februar 16, 2021

En 97 års dag


Se på der vakre og strålende ansiktet! I går kunne Jean-Pierre Schumacker feire sin 97 års dag. Han er den siste av rmunkene fra Tibhirine, cisterciensermunkene fra Atlasfjellene i Algerie, kjent fra filmen 'Blant guder og mennesker'. 

Se på der vakre og strålende ansiktet! I går kunne Jean-Pierre Schumacker feire sin 97 års dag. Han er den siste av rmunkene fra Tibhirine, cisterciensermunkene fra Atlasfjellene i Algerie, kjent fra filmen 'Blant guder og mennesker'. 

Denne filmen, som er bygget på en sann historie om åtte Cisterciensermunker som under borgerkrigen i Algerie risikterte sine liv for å bli i sitt kloster i Atlasfjellene og tjene den muslimske lokalbefolkningen. Filmen er en av de sterkeste vitnesbyrdene på film jeg har sett om sant kristent liv. Den er realistisk - munkene fremstår med sin frykt, dødsangst, og vi følger deres vei til fred med Gud i sin livsskjebne.

Men denne idyllen ble så brutalt ødelagt. 21. mai 1996 tilkjennega en militant islamistisk organisasjon at de hadde henrettet syv trappistmunker som tilhørte nettopp dette klosteret.

Jeg glemmer heller aldri ordene til en av disse trappistmunkene, legen Luc, som sa:

"Be for meg om at min bortgang kan skje i Jesu glede og fred."

Det er også min bønn.

Jeg lærer hele tiden noe nytt om disse munkenes levemåte, hvor en ser Kristus som har vunnet slik skikkelse i dem. De er så menneskelige med sin ærlighet i forhold til den frykten de kjenner på, samtidig som de bærer med seg en slik fred som er til å ta og føle på.

Drapene på disse syv munkene satte punktum for en særdeles radikalt vitnesbyrd om evangeliet. Disse munkene levde det! Og det midt for fiendens øyne.

Ingen kommentarer: