fredag, februar 19, 2021

Frank Mangs synger Emil Gustafson


I går kom jeg over en sjelden skatt: Frank Mangs (bildet), hele Nordens vekkelsesevangelist synger Emil Gustafson!! Innspillingen bærer preg av tidens tann, likevel så betagende vakkert. Kunne noen i dag ha skrevet en slik tekst som Emil Gustafson's i dag? Det måtte i så fall være en som har gjennomlevd de samme sykdomsprøvelser som hellighetsforkynneren Gustafson gjorde. Emil Gustafson ble bare 38 år gammel. Men hvilket velsignet fruktbærende liv!

Her finner du en link til sangen som Frank Mangs synger: 

https://www.youtube.com/watch?v=ApHXLakGFDU

Her er teksten:

1. Ett stilla barnahjärta
man får ej hur som helst.
Det går ej utan smärta
från syndens makt bli frälst.
Det kostar tåreströmmar
förrän jag helgas så
att alla mina drömmar
i Jesu anda gå.

2. Den Herren vill förära
att bli en Abraham
sin Isak måste bära
som lydnadsoffer fram.
Ej utan sorg fullbordas
en sådan offerdöd.
En skön förhoppning jordas
ej utan hjärtenöd.

3. Men ville hjärtat brista
vid blotta tanken på
att offra allt, ja, mista
sitt eget liv också,
dess djupare är fröjden
att lyda Herrens bud,
sen vi på offerhöjden
fått vittnesbörd av Gud.

4. Som Aron stilla tiger
vid Herrens hårda slag
och sig på nytt inviger
att vörda Herrens lag,
så skall du, o mitt hjärta,
i lydnad för hans bud
också uti din smärta
tillbedja Herren Gud.

5. Se, över sorgevågen
jag ser en härlig syn:
Guds löfte, segerbågen
som glänser där i skyn.
Så vill jag Herren bida,
han inga misstag gör
och sorgefloden vida
till Jesu hjärta för.

Ingen kommentarer: