tirsdag, februar 13, 2007

Fest aktertrossen ved steinen


Etter en ny vond og urolig natt med hjerterytme forstyrrelser, møtes jeg i morgentimene i dag av disse ordene i den koptiske samlingen av ørkenfedrenes ord. Abba Evagrios sa: Plaget av tanker og av kroppens lidelse søkte jeg opp abba Makarios. Jeg sa til ham: 'Fader, gi meg ett ord å leve av.' Abba Makarios sa til meg: 'Fest aktertrossen ved steinen, så skal med Guds nåde båten klare seg mot de djevelske bølgene på dette dystre hav.' Jeg sa til ham: 'Hva er båten? Hva er trossen? Hva er steinen?' Abba Makarios sa til meg: 'Båten er ditt hjerte - bevar det. Trossen er din ånd - fest den ved vår Herre Jesus Kristus, steinen som motstår alle bølger.... For det er ikke vanskelig å si med hvert åndedrag: Vår Herre Jesus Kristus, forbarm Deg over meg. Jeg velsigner Deg, min Herre, kom til min hjelp.' Den samme Makarios har også fortalt denne historien: Noen spurte Abba Makarios: 'Hvordan bør man be?' Abbaen svarte: 'Man behøver slett ikke å bruke mange ord, for det holder å strekke ut hendene og si: 'Herre, etter Din vilje og Din kunnskap, forbarm Deg!' Men om kampen kommer over deg, si: 'Herre, hjelp!' Han vet vårt beste og viser barmhjertighet mot oss.

Ingen kommentarer: