torsdag, mai 18, 2006

Det gode lange livs far



For noen år siden skrev den norske filosofen Arne Næss en bok om Hallingskarvet sett fra hytta hans på Tvergastein. Boken gav han navnet: "Det gode lange livs far". Det er dette kristenlivet handler om! Det er snakk om en langvarig lydighet i samme retning! En fristelse for en kristen, som lever i dagens samfunn, er å tro at alt som er verd noe, kan oppnås med det samme. Enkelte ser ut til å tro, at skal vi oppnå noe i det hele tatt, må det bli gjort raskt og effektivt. For det moderne mennesket ser ut til å klare å holde på oppmerksomheten i 30 sekunder, den samme tiden en reklamesnutt passerer TV-skjermen. Det er et enormt marked for religiøse opplevelser som kan erfares i øyeblikkets beruselse, men få er de som er villig til å skrive under på en tålmodig, langvarig vandring mot målet. Det som tidligere tiders kristne kalte hellighet.

Men sant kristent liv kan ikke modnes under slike forhold. Vi må ha det lange perspektivet i vår vandring med Herren. Vi må lære oss denne bibelske sannheten: Ting tar TID. Vi må beslutte oss på å gå i samme retningen, be om tålmodighet og utholdenhet. Dessuten er det utrolig frigjørende å tenke på at jeg har god tid på meg - Herren har det ikke travelt. Han har tid til å gjøre det Han finner nødvendig å gjøre med meg, og for meg - underveis. For meg er det deilig å ha sluppet taket - lagt mitt liv i Herrens hender, og overlate til Ham når og hvor og hvordan ting skal skje. Et passivt liv? Nei, slett ikke. Det er snakk om en daglig vandring med Herren. Det handler om å overgi sitt liv, oppgi sitt liv - og begynne å leve det nye livet sammen med Ham. Det er spennende.

Ingen kommentarer: