onsdag, mai 24, 2006

Hvordan vite hva som er Guds vilje?



Hvordan skal vi lære Guds vilje å kjenne? Den anerkjente bibellæreren Derek Prince, som de senere årene bodde permanent i Jerusalem, og som døde i 2003, har betydd mye for min egen vandring med Herren. Da jeg dro til Israel i 2002 håpet jeg at det skulle gis en anledning til å møte Derek Prince, for å få takket ham for den innflytelsen han hadde hatt på mitt liv. I forbindelse med Løvhyttefesten i den store kongresshallen i Jerusalem, skulle det en av kveldene feires nattverd, og jeg ble spurt om å forrette sammen med en del andre pastorer som var tilstede. Kveldens overraskelse var at Derek Prince skulle tale kort til forsamlingen. Han ble trillet inn på scenen i en rullestol, og var da tydelig preget av sykdom. Men sykdommen hindret ikke den gamle trosgeneralen å gi forsamlingen et uforglemmelig innblikk i Guds ord. Og når nattverdhandlingen skulle finne sted, fikk jeg anledning til å møte Prince personlig. Gud la det slik til rette, og det øyeblikket vil for meg bli stående som noe jeg aldri vil glemme.Nå er vi så heldige her i Norge at et ektepar med bostedsadresse Bergen, Sverre og Bjørg Kristoffersen, har begynt å oversette Derek Prince sine bøker til norsk. Det finnes også en video/dvd om livet til Derek, som er vel verd å se. En biografi vil også snart foreligge. Gå til www.no.derekprince.com så ser du der hvilke bøker som er tilgjengelige så langt.

Men det var dette med Guds ledelse. I boken: "Takksigelse, lovprisning og tilbedelse" siterer Derek Prince Kol 3,15-17: "La Kristi fred råde i hjertene deres! Til den ble dere jo kalt i det ene legeme. Og vær takknemlige! La Kristi ord bo rikelig blant dere, så dere lærer og formaner hverandre i all visdom med salmer og lovsanger og åndelige viser og synger med takknemlighet i deres hjerter for Gud. Og alt hva dere gjør, i ord eller gjerning, gjør det alt i Herren Jesu navn, med takk til Gud Fader ved ham!" Så skriver Derek følgende: "I alt vi gjør, behøver vi å ledes av to prinsipper: å gjøre det "i Herren Jesu navn" og "takke Gud Faderen ved ham." Det setter en praktfull grense! Unge mennesker spør av og til: Er det riktig av meg å gjøre det eller det? Jeg svarer: Hvis du kan gjøre det i Herren Jesu navn og takke Gud Faderen ved ham, er det greit. Hvis du ikke kan, er det ikke greit. Det setter grensen for hva vi er fri til å gjøre."

Ingen kommentarer: