søndag, august 27, 2006

Om forbønn, forfølgelse og de siste tider

Jeg fortsetter med å sitere det brevet som biskop Ignatius skrev til forsamlingen i Efesos. Hør hva han har å si om bønn, forbønn, og forfølgelse: "Dere må stadig be, også for andre mennesker, for det finnes et håp om omvendelse for dem slik at de kan nå fram til Gud. Gi dem i alle fall muligheten til å bli disipler gjennom deres gjerninger. Dere skal være milde i møte med deres vrede, ydmyke i møte med deres skryt, og deres bespottelse skal dere besvare med bønner. I møte med deres villfarelse skal dere være faste i troen, i møte med deres villskap skal dere være fredsommelige og ikke legge vinn på å etterape dem. La oss vise oss som deres brødre og søstre ved mildhet, og la oss legge vinn på å være Herrens etterfølgere - hvem led mer urett, hvem led større tap, hvem ble mer foraktet? Så skal det ikke finnes noen djevelens plante hos dere. Nei, med fullkommen renhet og selvbeherskelse må dere med kropp og ånd bli i Jesus Kristus." Dette skriver Ignatius om de siste tider: "Det er de siste tider. Så la oss den tid som er igjen, slå øynene ned og frykte Guds langmodighet for at den ikke skal bli oss til dom . For enten må vi frykte den kommende vredesdom, eller elske den nåde som er for hånden; ett av to! Gi bare at vi finnes i Kristus Jesus så vi kan vinne det virkelige liv. Ingen ting må behage dere unntatt Ham. For Hans skyld bærer jeg disse lenker som er åndelige perler. Gi at jeg ved dem må få få del i oppstandelsen gjennom deres forbønn."

Ingen kommentarer: