mandag, august 20, 2007

Selvlivets død


En god venn av meg, en forstander i pinsebevegelsen, minnet meg på noe den legendariske evangelisten, Smith Wigglesworth (bildet) har sagt. Wigglesworth hadde overhørt en mann som bad til Gud på følgende måte: "Fyll meg, fyll meg, fyll meg!" Da mannen var ferdig med sin inderlige bønn, sa Wigglesworth på sin karakteristiske måte: "Jeg synes synd på den mannen. Han skulle heller ha bedt: Tøm meg, tøm meg, tøm meg!" Wigglesworth hadde nemlig forstått noe som det nesten aldri forkynnes noe om idag, og det er hvor nødvendig det er at selvet vårt dør. Apostelen Paulus sier det slik i Gal 2,20: "Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv som jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og tav seg selv for meg." Tidens tale handler om selvrealisering. Hvordan kan Gud møte mine behov? Hvordan kan jeg bli velsignet? Hva får jeg ut av dette? Hvordan skal mine planer virkeliggjøres? Den kloke sjelesørgeren og legen, Einar Lundby, en mann som virkelig levde med Gud, sa det slik: Alt du kan sette selv foran er av det onde og den onde selv! Jeg tror han hadde rett i det. Apostelen Paulus sier det slik i Rom 6,6-13: "Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham for at syndelegemet skulle bli tilintetgjort, sp vi ikke lenger skal være slaver under synden. For den som er død, er rettferdiggjort fra synden. Men døde vi med Kristus, da tror vi at vi også skal leve med ham. For vi vet at etter at Kristus er oppreist fra de døde, dør han ikke mer. Døden har ikke lenger noen makt over ham. For sin død, den døde han en gang for synden, men sitt liv, det lever han for Gud. Slik skal også dere regne dere som døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus. La derfor ikke synden herske i deres dødelige legeme, så dere lyder dets lyster. Still heller ikke deres lemmer til rådighet for synden, som våpen for urettferdighet. Men framstill dere selv for Gud som de som av døde er blitt levende, og by deres lemmer fram som rettferdighetens våpen for Gud." Når vi omgås Gud blir det mer og mer Ham, enn Meg.

Ingen kommentarer: