mandag, november 30, 2020

En bønn av Henri Nouwen


Gi meg øyne å se og ører å høre. Jeg vet at det er lys i mørket som gjør alt nytt. Jeg vet at det er nytt liv i lidelse som åpner en ny jord for meg. Jeg vet at det er en glede utenfor sorg som forynger hjertet mitt. Ja, Herre, jeg vet at du er, at du handler, at du elsker, at du virkelig er lys, liv og sannhet. Mennesker, arbeid, planer, prosjekter, ideer, møter, bygninger, malerier, musikk og litteratur kan bare gi meg virkelig glede og fred når jeg kan se og høre dem som refleksjoner av din tilstedeværelse, din ære, ditt rike.

La meg da se og høre. La meg bli så betatt av det du viser meg og av det du sier til meg at ditt syn og hørsel blir min guide i livet og gir mening til alle mine bekymringer.

La meg se og høre hva som virkelig er virkelig, og la meg ha mot til å fortsette å avdekke de endeløse uvirkelighetene som forstyrrer livet mitt hver dag. Nå ser jeg bare i et speil, men en dag, Herre, håper jeg å se deg ansikt til ansikt.

Amen.

Henri J. M. Nouwen (bildet)

Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: