søndag, november 08, 2020

Munken fra Siljan - om åndelig veiledning, del 3


 På grunn av sykdom kommer denne teksten av 'munken fra Siljan'. fader Eusebios Vittis (bildet) litt senere enn jeg lovte, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves:

Herre, gi meg å ønske at andre blir elsket mer enn meg.                                                                          Herre, gi meg å ønske at andre blir verdsatt mer enn meg.                                                                     Herre, gi meg ønske om at det gode synet på andre øker, og at mitt eget avtar.

Herre, gi meg å ønske at andre blir brukt mer enn meg.                                                                     Herre, gi meg ønske om at andre skal få skryt mer enn meg.                                                                      Herre, gi meg å ønske at andre blir husket, og ikke meg.                                                                   Herre, gi meg å ønske at andre blir foretrukket og valgt fremfor meg.                                              Herre, gi meg ønske om at andre gjør fremskritt i dyd mer enn meg, hvis jeg selvfølgelig kunne oppnå noe slikt alene.

Å sjel, du som er såret og såret av det du har påført deg selv, hvis Herren hører deg - og han vil høre deg hvis bønnen din er ekte, ærlig, inderlig og kommer fra dypet av den du er -

–Hvor mye fred vil herske i hjertet ditt!

–Hvor mye ro vil slå rot i deg!

–Hvor mye ro vil bli malt på ansiktet ditt!

–Og blant alle begivenhetene i livet ditt, hvor mange lykksalige øyeblikk vil du oppleve, både store og små!

Ikke glem, kjære sjel, at de fleste lovbruddene vi opplever stammer fra det overdrevne konseptet vi har om oss selv. De har sin begynnelse når vi overvurderer hva vi gjør og tilbyr, med den skjulte intensjonen om å øke vår status i verden, uansett hvor mulig.

Det største i verden er å bli glemt av alle, bortsett fra av de som vi elsker og som elsker oss (selv om vi finner ut at de vi elsker veldig ikke svarer på samme måte). Kanskje du tror, ​​velsignet sjel, at din kjærlighet til andre er større enn deres er for deg. Hvordan kan du med sannhet måle dette? Den hellige ånd gjennom apostelen sier: "skylder ingen noe annet enn å elske hverandre" (Romerne 13: 8). Med andre ord er gjelden din alltid ubetalt! Så hvordan er du så modig å stille krav som om du hadde betalt det? Kjærlighet, uten å vente på en slags respons. Elsk følgende sannhet, og bær den i hjertet ditt: at alt, bortsett fra vår "gjeld", skaper i oss

rastløshet, i stedet for glede,

agitasjon, i stedet for fred,

angst, i stedet for sikkerhet,

Ikke glem dette!

La oss la denne holdningen implanteres i oss. La oss ikke slutte å gå denne veien. La oss ikke la stolte tanker lure oss, for eksempel følgende:

Jeg kan gjøre noe annet, mye viktigere enn det jeg gjør,

Det er en tanke, forført av villedende ambisjoner, ønsker og ubegrunnet iver for å forlate vårt daglige arbeid, ettersom vi ganske latterlig vil at vår dydighet skal blomstre mer enn vår nestes.

La oss heller holde oss opptatt med det vi gjør, for det er det Gud har gitt oss å gjøre.

La oss okkupere oss ved å gjøre det så godt vi kan.

Dette betyr kort og godt å gjøre det

med klarhet.

med energi.

med glede.

helt.

Ingen kommentarer: