tirsdag, mars 23, 2021

Du er kilden til evig liv


 Midt i fastetiden blir vi klar over at påsken kommer på ny: Dagene blir lengre, snøen smelter, sola gir ny varme og fuglene synger. I går skrek en katt under kveldsbønnen! Og i natt, Herre hørte jeg deg snakke til den samaritanske kvinnen. Du sa: "Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv." For noen ord! De er verdt mange timer, dager og uker med ettertanke.

Jeg vil ta deg med meg i forberedelsene til påsken. Vannet du gir blir til en kilde. Derfor trenger jeg ikke å være gjerrig med gaven din, Herre. Jeg kan la vannet flyte fritt fra mitt indre og la enhver som ønsker, drikke av det. Kanskje vil jeg til og med se denne kilden selv når andre kommer for å slukke tørsten.

- Henri Nouwen i boken: A Cry for Mercy

Ingen kommentarer: