tirsdag, juni 04, 2024

Bekymringsløsheten


 Rondane har vært mitt fjell. De runde formene, det åpne landskapet som strekker seg fra parkeringsplassen på Mysusæter til Rondvassbu, innbyr til ro og refleksjon. Her har jeg vært blottenes alene eller sammen med kona mi, barna våre, familie og venner. De sterkeste opplevelsene har jeg hatt alene med Gud. Særlig i tider da mitt indre liv har gått gjennom djuptgående prosesser. Her har jeg også kjempet med Gud.

Men det er også noe annet Rondane har invitert til: bekymringsløshet!

En hellig likegyldighet. Her har jeg latt vinden ruske i håret, latt humla suse og ikke tenkt på noen verdens ting. Vi trenger slike dager. Bare gledet meg over å få være i live.

I det Martin Lönnebo fingret med bekymringsløs blå perle i Kristuskransen, pleide han å si: "Er vi på rett vei så vil veien bære oss."

Billedtekst: Fra en tur i Rondane. Bildet er tatt for noen år siden.

Ingen kommentarer: