fredag, juni 03, 2022

Drømmen om vekkelseskappen, del 2


Den walisiske vekkelsen - del 2 av 'Drømmen om vekkelseskappen: 

I gårsdagens innlegg delte jeg den første av to sammenhengende drømmer mottatt av Gina Gholston. Den første drømmen var i juli 2021 og endte med uttrykket: «To Be Continued». Del 2 ble mottatt for en uke siden; Jeg vil dele den drømmen med deg i morgen.

Settingen for den første drømmen var Wales. Evan Roberts, en av lederne for den walisiske vekkelsen, ga vår generasjon kappen han hadde båret i den store utgytelsen. I løpet av drømmen vokste den til en mye større kappe for å skape bredere resultater. Til slutt ble de som mottok den fraktet av Den Hellige Ånd tilbake til Amerika. Hvis du ikke har lest drømmen, vil jeg på det sterkeste anbefale at du tar en pause og ser på torsdagens innlegg. Det vil oppmuntre deg enormt.

Ved å fremheve denne oppvåkningen, forteller Den Hellige Ånd oss ​​ikke at Han vil gjenskape nøyaktig hva som skjedde i den walisiske oppvåkningen. Vi skal heller ikke søke Evan Roberts’ vekkelseskappe. Den Hellige Ånd eier og deler ut kappen. Vi søker Gud, ikke mennesker. Vi skal heller ikke prøve å kopiere det Den Hellige Ånd gjorde i fortiden. Vi kan imidlertid bli inspirert og instruert av det. Og også, ved å hedre det Den Hellige Ånd gjorde da, så vel som innsatsen til dem han brukte, kan vi drikke fra den samme kraft- og salvelsesbrønnen. Ved å bruke denne vekkelsen som et bilde på hva Han er i ferd med å gjøre, sier Gud til vår generasjon: «Jeg er i ferd med å bringe frem en jordrystende, nasjonsforandrende utøselse av min Hellige Ånd. Det vil skape store befrielser, frelse, helbredelser og samfunnsmessig transformasjon.»

Den walisiske vekkelsen

Jeg føler at i dag, før jeg deler oppfølgerdrømmen i morgen, bør jeg fortelle om noen fakta om den walisiske vekkelsen; de vil være hjelpsomme og oppmuntrende. Den Hellige Ånds besøk i Wales i 1904-1905 var utbredt og føltes overalt. Det var virkelig en vekkelse der Gud, som svar på bønn, utøste sitt nærvær ensidig, og uten fokus på noen leder.

Gudstjenestene var fulle, fulle av mennesker, sultne etter å motta fra Herren. Waliserne elsker å synge, og denne vekkelsen ble noen ganger kalt The Singing Revival (Den syngende vekkelsen).

The Bible College of Wales forteller: «Sangen ville gå over i forbønn mens høye rop om 'nåde' steg til himmelen som røkelse. Over hele landet ble det hørt vitnesbyrd om forherdede sjeler som mottok frelse og liv ble forandret. Virkningen av Herrens hånd var tydelig. Historier om domstoler som ble forlatt på grunn av mangel på kriminalitet og barer som ble stengt var vanlig. Underholdning, som fotballkamper, manglet oppmøte da folk var så sultne på Hans nærvær. Salget av lommetestamenter var enormt ettersom folk hungret etter livets brød.

«Det ble fortalt en historie om hvordan hestene i gruvene ble forvirret fordi de ble drevet av menn som brukte banning og spark, men de forsvant. Vekkelsen grep nasjonenpå en slik måte at Western Mail i Cardiff publiserte «Revival Editions.» Hvor ofte ser man religiøse nyheter på forsiden i en nasjonal og sekulær avis? I disse utgavene erstattet vekkelsesnyheter aktuelle saker, og vitnesbyrd erstattet tabloider, og fortalte om hvordan waliserne var mer interessert i Gud og hans rike enn denne verdens anliggender. Baksiden av avisen inneholdt til og med en salme og en oppsummering av antall konverteringer til dags dato.» Utrolig!

Evan Roberts var en av lederne for denne vekkelsen.

Revival-library.org forteller oss: «Det store vendepunktet i livet hans [Roberts] var da han besøkte et møte på Blaenannerch der Seth Joshua forkynte. Han var kanskje den mektigste predikanten i Wales på den tiden og holdt evangelistiske møter over hele nasjonen. I ett møte hørte Roberts evangelisten be 'Herre, bøy oss' og ordene festet seg til hans hjerte og sinn. Den Hellige Ånd sa til Evan: ‘Det er det du trenger.’ Han visste at han måtte vie seg til Gud før Ånden ville komme gjennom hans tjeneste.

«Dagen etter følte han det som om han brast inne i kapellmøtet. «Jeg kjente en levende kraft som gjennomsyret min barm. Det tok pusten fra meg og beina skalv veldig. Denne levende kraften ble sterkere og sterkere etter hvert som hver og en ba, til jeg følte at den ville rive meg i stykker. Jeg falt på kne med armene over setet foran meg. Ansiktet mitt var badet i svette, og tårene rant i bekker. Jeg ropte: "Bøy meg, bøy meg!!" Det var Guds kjærlighet som bøyde meg... for en bølge av fred som oversvømmet min barm... Jeg ble fylt av medfølelse for dem som må bøye meg for dommen, og jeg gråt. Etter det ble menneskesjelens frelse høytidelig imponert på meg. Jeg følte meg tent av ønsket om å gå gjennom hele Wales for å fortelle om Frelseren.'

«Vekkelsen startet i sør og noen dager senere brøt ut også i nord; i løpet av få uker hadde den spredt seg til alle deler av Wales som en præriebrann. Folk begynte å strømme til kirkebyggene. Noen ganger ble alle kirkene i en by fylt med mennesker, opptil 24 timer i døgnet. Noen steder var det forkynnelse, andre steder var det bare sang og vitnesbyrd, andre steder ble det bare ledet folk til å be høyt.

«Den nasjonale sysselsettingen var først og fremst i kullgruvene. Dette var steder med fryktelig ugudelighet, med mye banning, spott og gambling. Men nå ble det holdt gudstjenester hundrevis av fot under jorden. Noen ganger samlet 300 menn seg for å høre opplesning av Skriften, synge salmer og be bønner.

"Av vekkelsens resultater var en av de mest fantastiske effektene på domstolene i hele Wales. Kriminelle saker ble redusert til et minimum. Lister over domfellelser ble til ingenting. Dommerne hadde, i stedet for de vanlige lange listene over saker som ventet på rettssak, blanke ark, uten et eneste navn.

"En avisrapport sa: 'Sannelig har Gud besøkt sitt folk i Wales. Det er ikke snakk om at én by skal vekkes, men at hele fyrstedømmet står i brann. Politidomstolene er inaktive, familiefeider fredes, gammel gjeld betalt, familiealteret gjenreist, og bibelstudier blir en lidenskap. Dette er Guds finger. Ikke bare har den en stor plass i de religiøse ukebladene, men de viktigste Cardiff-tidsskriftene gir spalter til Revival hver dag, og noen av Londons viktigste aviser gir en hel spalte hver morgen.»

«Men fremfor alt var det konvertittene, hundrevis av dem! Etter noen få uker var det 10.000, og etter et par måneder var det 30.000. Da 6 måneder hadde gått var det over 70 000 nye kristne og etter 9 måneder steg tallet til rundt 100 000 nye konvertitter. «Snart spredte vekkelsen seg til andre steder i Sør-Wales. Team av unge mennesker hjalp predikanter som Roberts, Sydney Evans, Seth Joshua, Joseph Jenkins og R.B. Jones. Vekkelsen tok deretter tak i Nord-Wales. I løpet av seks måneder hadde 100 000 kommet til Kristus!

«Den walisiske vekkelsen var snart det viktigste samtaleemnet i hele den kristne verden. Uansett hvor nyhetene ble delt, så det ut til å forårsake lidenskapelig bønn og begynte å tenne vekkelsesbranner overalt. Kristne over hele Storbritannia henvendte seg til bønn, og medlemskapet i kirken økte over hele landet.

«I Skandinavia ble en nåværende vekkelse tent til en mektig flamme, som et resultat av den walisiske vekkelsen. Tyskland ble på samme måte påvirket da flammen spredte seg over Europa. Østerrike, Polen, Slovakia, Ungarn, Balkan og Russland opplevde oppvåkninger.

«USA følte ettersjokket etter den walisiske vekkelsen nesten alle steder. Bønn, overbevisning om synd og omvendelse skjedde spontant, noe som resulterte i uvanlig kirkevekst. I 1906 ble den moderne pinsebevegelsen født på Azusa Street, i Los Angeles, etter en rekke lokale vekkelser gjennom 1905. Nyhetene om den walisiske vekkelsen hadde oppmuntret til mer bønn og plutselig kom Den Hellige Ånd ned. Det ble holdt daglige møter de neste tre årene. Besøkende strømmet dit for å fange Åndens kraft, og de ble ikke skuffet. Ingen kunne ha forestilt seg at dette var begynnelsen på den største og mest effektive misjonsbevegelsen verden noen gang hadde sett.

«Nesten ingen land i verden ble ekskludert fra effekten av denne utrolige vekkelsen. Nesten hver nasjon, på hvert kontinent, mottok ny kraft fra himmelen, og en ny lidenskap for bønn og de tapte. Hundretusener kom til Herren.»

fortsettes

Ingen kommentarer: