onsdag, november 02, 2022

En soldat for fred går hjem til Gud - minneord om Paul Pappas (1924-2022)


Med sine 98 år var Paul Pappas det eldste medlemmet av Bruderhof. Men det var ikke hans alder folk snakket om da han døde forrige uke, og heller ikke hans legendariske fitness (han trente fortsatt og syklet til dagen han døde). Det var hans overbevisning, spesielt angående krigens ondskap, og hans urokkelige lojalitet til læren til Fredsfyrsten.

Paul, opprinnelig fra Chicago, begynte i det amerikanske Marinekorpset i 1943. Boot camp, ekteskap med Mary, hans kjæreste i California, og utplassering til Sør-Stillehavet fulgte i kort tid. I august 1945 var han blant de første amerikanske troppene som okkuperte Nagasaki etter at den ble utslettet av en atombombe.

Da han kom hjem, studerte han elektroteknikk og begynte å forsørge en voksende familie. Det var det hjemvendte soldater skulle gjøre: jage etter fred og velstand og den amerikanske drømmen. Bortsett fra at for ham ble drømmen kontinuerlig forstyrret av marerittene fra en krig som fortsatt raste innenfor.

"Jeg var kynisk, bitter og så ikke noe håp noe sted. Vi hadde visstnok kjempet for å redde verden for demokrati, men jeg følte at det var på vei til helvete. Jeg følte at jeg hadde blitt svindlet og manipulert. Kontrollen over oss [tropper] hadde vært nådeløs; det var ikke plass til å puste. Sinne, frustrasjon og hat hadde bygget seg opp inni oss; vi ville blitt beist, drepemaskiner. Samtidig var vi bønder. Det tok år før jeg klarte å sortere følelsene mine eller til og med snakke om dem. Jeg så ingen grunn til å leve; ingenting interesserte meg egentlig. Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg lette etter noe annet, men det var jeg ikke. Heldigvis for meg var Mary det."

Mary hørte om Bruderhof i 1952 og overbeviste hennes uvillige ektemann om å besøke. Som Paul senere fortalte det: «For henne var det et sted hvor kjærligheten styrte. Hun sa: 'Dette er det jeg vil ha.' Jeg sa til henne: 'Det er ikke det jeg vil, og du vil aldri gjøre meg til medlem.'» Etter flere måneder forlot han motvillig henne og barna deres hos dette fellesskapet og satte av gårde på egen hånd, på jakt etter svar i «alt fra psykologi til det okkulte – alt som bare ikke var kristent».

I 1955 sluttet Paul seg til familien igjen for et nytt forsøk. Han dro aldri.

"Litt etter litt forandret opplevelsen av å leve med mennesker som praktiserte det de forkynte meg, og motstanden min smeltet. Gud hadde sin hånd på skulderen min. Jeg var for sta til å bli ført, men han lukket meg bakfra. I mellomtiden gikk det opp for meg at ondskapen jeg hatet i samfunnet også var i meg. Og jeg så at svaret var å leve slik Jesus lærer oss – å elske din neste som deg selv. Det er det jeg fortsatt prøver å gjøre, etter alle disse årene."

For hundrevis av mennesker både innenfor og utenfor Bruderhof, var det Paul: en som tiltalte hver sjel som vandret inn i utsikten hans med et varmt smil og et fast håndtrykk, og hvis interesse for dem var ekte og dyp. Som Rich Freifeld, en mangeårig venn i Chester, New York (Pauls hjem de siste sytten årene), nylig skrev til familien:

"Paul brydde seg, og han var ekte. Han var det vi jøder ville kalle en mensch – en person med integritet og ære. Noen å beundre og etterligne, noen av edel karakter. Jeg kan tenke på noen få personer som passer til den definisjonen, men ingen er mer verdig enn Paul. Jeg er ikke en stor tilhenger av engler og demoner, men jeg kan absolutt se Paulus som en av de englene på skulderen som er der for å fortelle deg sannheten."

På samme måte var Paul ikke redd for å si hva han mente om en rekke saker eller emner som var viktige for ham. En som spesielt bekymret ham var faren for velstand – for kristne generelt, men også for Bruderhof – og måten det kan blinde en for lidelsene til de mindre heldige. En annen var det han kalte samfunnets «fredsvitne». Ingen kunne måle seg med hans glød eller klarhet når det gjaldt å avsløre sammenhengene mellom militær makt og ideologiene som nødvendiggjør bruken av den, inkludert nasjonalisme, imperialisme, materialisme og rasisme. For ham var dette alle former for avgudsdyrkelse, og han var lite unnskyldende når han uttalte seg mot dem.

Samtidig var det få som kunne måle seg med ydmykheten, mildheten og det gode humøret til denne gamle marinesoldaten. Han kunne le – av seg selv også – og han var ikke redd for å gråte, spesielt hvis han ble rørt av takknemlighet. Ved å oppsummere historien for en intervjuer for rundt tjuefem år siden, bemerket han at en av de største gavene i livet hans var å lære å elske og stole på. "Jeg, som ikke hadde stolt på noen ..." Han fortsatte: 

"Dette førte til en livsendrende opplevelse som åpnet døren til en ny fremtid. Det var ingen lysglimt, ingen ytre tegn, men jeg følte virkeligheten av ordene til Martin Luther King: «Takk Gud, den allmektige, endelig er jeg fri!»

Hver person på jorden har et ønske om å være fri. Men våre konsepter om frihet kan være svært forskjellige. Jeg trodde jeg var fri så lenge jeg nektet å la noen fortelle meg hva jeg skulle gjøre og hvordan jeg skulle gjøre det. Men jeg var både blind og arrogant. Nå, i en alder av syttito, er jeg sikker på at frihet og indre helse avhenger av bare én ting: en ren samvittighet for Gud. Og denne friheten kan oppnås av hvem som helst, gjennom omvendelse og tilgivelse."


Ingen kommentarer: