fredag, mars 30, 2007

John Michael Talbot - en inspirasjonskilde




Franiskaneren John Michael Talbot har vært en stor inspirasjonskilde for meg, siden jeg ble kjent med ham på begynnelsen av 1970-tallet. Talbot er musiker, lærer og forfatter. Han har solgt mer enn fire millioner LP-plater, kassetter og cd'er. I 1980 grunnla han Brothers and Sisters of Charity, en klosterkommunitet i Eureka Springs i Ankansas, USA, som er grunnlagt på prinsippene til den hellige Frans av Assisi. Klosterkommuniteten i Eureka Springs består av både munker, nonner og familier. Det er også muligheter for legfolk til å knytte seg til klostret, og klostret har da også mange lege medlemmer verden over. Disse lever et liv i kontemplasjon og bønn med base i sine egne hjem. I klostret leves det et liv i pakt med den fransiskanske tradisjonen: i enkelhet og lydighet mot evangeliet. De driver også et veldedighetsarbeid. Her finnes et eget retreatsenter, med muligheter for at gjester kan overnatte og bo for lengere eller kortere perioder. For tiden arbeider jeg med å få John Michael Talbot til Norge. Jeg håper det skal bli muligheter for en konsertturne neste år, hvis vi da ikke er så heldige å få han hit i forbindelse med en turne han skal ha i Irland senere i år. John Michael Talbot er kjent for sine vare tilbedelsessanger, og har en egen evne til å hjelpe mennesker inn i stillhet og Guds nærvær. Men det er ikke bare på grunn av den flotte musikken jeg inviterer Talbot til Norge. For meg er det en drøm å se en lignende klosterkommunitet som denne etablert i Norge. Jeg tror vi trenger den sårt. Vær gjerne med å be om at denne turneen i Norge skal kunne bli en virkelighet. På det store bildet ser vi John Michael Talbot, sammen med en annen av brødrene i Eureka Springs. Kvinnen i rullestol, og mannen med førerhunden er lege medlemmer av kommuniteten.

Ingen kommentarer: