onsdag, mars 14, 2007

Klokkerbønnen


I forbindelse med gudstjenesten i Toten frikirke på søndag, bad møtelederen den gamle klokkerbønnen. Det er veldig lenge siden jeg har hørt den, men husker den godt fra den første tiden jeg gikk fast på gudstjenesten i min hjembygds kirke. Den har et sterkt og bibelsk innhold, og bør sannelig hentes frem igjen og brukes! Det er veldig interessant å se at den har et eget ledd om "hellig liv". Heller ikke så ofte hører man noen be om det i dag. Den lyder slik:
Herre, jeg er kommet inn i dette Ditt hellige hus
for å høre hva Du Gud Fader, min Skaper,
Du Herre Jesus, min Frelser,
Du Hellige Ånd, min trøster i liv og død,
vil tale til meg.
Herre, lat nå opp mitt hjerte
ved Din Hellige Ånd,
så jeg av Ditt ord kan lære sørge over mine synder,
og tro i liv og død på Jesus og forbedre
meg hver dag i et hellig liv. Det høre og bønnhøre
Du ved Jesus Kristus.
Bildet er av en gammel metodistkirke i England.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint å lese den gamle kirkebønnen igjen. Husker den fra jeg gikk til kirke sammen med min far, i tidlig barndom. Det var høgtid når klokkeren kom fram og bad den bønnen. Hadde glemt siste delen av den, men nå skal jeg printe den ut så jeg har den.

Takk for den fine prekenen din, vi trenger å bli minnet om de forskjellige årstider i vårt kristenliv. Har aldri hørt om det før. Må Guds velsignelse hvile over deg og dine, tenker spesielt på din syke datter.

Bjørn Olav sa...

Takk for hyggelig hilsen, og takk for forbønn for vår datter.