onsdag, mars 20, 2024

En utrolig historie om Guds omsorg

En prest som går gjennom kirken sin

Midt på dagen,

Besluttet å ta en pause ved alteret

For å se hvem som kommer for å be.

Akkurat da åpnet bakdøren seg,

Og en mann kom ned midtgangen,

Presten rynket pannen da han så mannen

Hadde ikke barbert seg på en stund.

Skjorta hans var revet og slitt,

Og frakken hans var slitt og frynsete,

Mannen knelte ned og bøyde hodet,

Så reiste seg og gikk bort.

.

I dagene som fulgte, nøyaktig på samme tidspunkt hver gang.

ser presten denne mannen,

Hver gang han knelte bare et øyeblikk,

En matboks i fanget.

Vel, prestens mistanker vokste,

Om ran en hovedfrykt,

.

Han bestemte seg for å stoppe og spørre mannen,

'Hva gjør du her?'

Den gamle mannen sa at han var en fabrikkarbeider

Og lunsjen var på en halvtime

Lunsjtid var hans bønnetid,

For å finne styrke og kraft.

Jeg blir bare et øyeblikk

Fordi fabrikken er langt unna;

Mens jeg kneler her og snakker til Herren,

Dette er litt av det jeg sier:

.

'Jeg KOM BARE INNE FOR Å FORTELLE DEG, HERRE,

HVOR GLAD JEG HAR VÆRT,

SIDEN VI FANT VENNSKAP til hverandre

OG DU TOK BORT MIN SYND.

VET IKKE MYE OM  HVORDAN JEG KAN BE,

MEN JEG TENKER PÅ DEG HVER DAG.

SÅ, JESUS, DETTE ER BEN,

BARE INN I DAG.'

.

Presten følte seg dum,

Fortalte Ben at det var greit.

Han sa til mannen at han var velkommen

til å  be der når som helst.

«Det er på tide å gå, og takk,» sa Ben

Mens han skyndte seg til døren.

Så knelte presten der ved alteret,

Noe han aldri hadde gjort før.

Ha kalde hjerte smeltet, varmet av kjærlighet,

Da han møtte Jesus der.

Mens tårene rant nedover kinnene hans,

Han gjentok gamle Bens bønn:

.

«Jeg kom nettopp innom for å fortelle deg, Herre,

HVOR GLAD JEG HAR VÆRT,

SIDEN VI FANT VENNSKAP til hverandre

OG DU TOK  BORT MIN SYND.

JEG VET IKKE MYE OM HVORDAN JEG KAN BE,

MEN JEG TENKER PÅ DEG HVER DAG.

SÅ, JESUS, DETTE ER MEG,

BARE INN I DAG.'

.

Etter middag en dag, la presten merke til det

Den gamle Ben hadde ikke kommet.

Ettersom flere dager gikk og fortsatt ingen Ben,

Han begynte å bekymre seg litt.

På fabrikken spurte han om ham,

Fikk vite at han var syk.

Sykehuspersonalet var bekymret,

Men han hadde gitt dem en spenning.

.

Uken Ben var med dem,

Førte til endringer i avdelingen.

Smilene og gleden hans smitter.

Forandrede mennesker var hans belønning.

Oversykepleieren kunne ikke forstå

Hvorfor Ben kunne være så glad,

Når ingen blomster, samtaler eller kort kom,

Ikke besøk han hadde.

.

Presten ble ved sengen sin,

Han ga uttrykk for sykepleierens bekymring:

Ingen venner hadde kommet for å vise at de brydde seg.

Han hadde ingen steder å henvende seg.

Gamle Ben så overrasket ut

Og med et hyggelig smil;

«Sykepleieren tar feil, hun kunne ikke vite,

Han har vært her hele tiden.

Hver dag ved middagstid kommer han hit,

En kjær venn av meg, skjønner du,

Han setter seg rett ned og tar hånden min,

Lenker seg ned og sier til meg:

.

«Jeg kom bare innom for å fortelle deg, BEN,

HVOR GLAD JEG HAR VÆRT,

SIDEN VI FANT DETTE VENNSKAPET,

OG JEG TOK BORT SYNDEN DIN .

JEG TENKER ALLTID PÅ DEG

OG JEG ELSKER Å HØRE DEG BE,

OG SÅ BEN, DETTE ER JESUS,

BARE SJEKKER INN I DAG .'

Oversatt fra Cavanis Fathers, Filippinene av Bjørn Olav Hansen etter en ide av Britt Norheim

.

 

Ingen kommentarer: