I dag er det minnedagen for evangelisten Markus, forfatter av evangeliet som bærer hans navn. Man antar at Markus og Johannes Markus er en og samme person. Han ledsaget både apostelene Peter og Paulus. Kanskje er han identisk med den unge mannen som løp naken bort fra Getsemane, når Jesus tas til fange der. "En ung mann var i følge med Jesus; han hadde bare et linklede om seg. De grep ham, men han slapp linkledet og flyktet naken bort." (Mark 14,51-52) Han var sønn av en kvinne som het Maria, og hadde et hus i Jerusalem, hvor de første kristne pleide å møtes. "Da dette var blitt klart for ham, gikk han til huset hvor Maria bodde, mor til Johannes med tilnavnet Markus." (Apgj 12.12) Han var trolig levitt, og en legende mener at han ble omvendt på pinsedag, etter å ha hørt Peters pinsepreken. En annen går ut på at han var en av de 72 disiplene som fulgte Jesus. I år 44 blir han med Paulus og Barnabas, fetteren til Markus, til Antiokia i Tyrkia, og deretter til Salamis på Kypros. Han fulgte dem på deres første misjonsreise, men vendte tilbake alene da de var i Perga i Pamfylia. Årsaken til dette er ukjent, men hva det nå enn var, så førte det til at Paulus ble så skuffet over Markus at han ikke fikk lov til å bli med ham på den andre misjonsreisen. Dette fører så til et brudd mellom Paulus og Barnabas, som tar fetterens parti. Paulus tok med seg Silas istedet, mens Markus dro sammen med Barnabas for å fortsette evangeliseringen av Kypros.
Men Markus ser ut til å ha blitt forsonet med Paulus, for Markus kom til Roma rundt 61/63 og var hos Paulus der. "Aristarkos, min medfange, hilser dere. Det samme gjør Markus, Barnabas' fetter." (Kol 4,10) I Roma skrev han sannsynligvis sitt evangelium mellom år 65-70. Klemens av Aleksandria og biskop Papias av Hierapolis, som skrev omkring år 140, sa at Markus var Peters tolk, fordi Peter ikke kunne snakke gresk. Peter refererer hengivent til ham som "min sønn", i 1.Pet 5,13. Dette stemmer godt overens med de som mener at Evangeliet etter Markus baserer sitt evangelium på preknene til Peter, og baserer seg på hans øyenvitneskildringer. Etter at Peter led martyrdøden i år 64, dro Markus til Aleksandria hvor han forkynte evangeliet. I følge den koptisk ortodokse kirkes tradisjon ble Markus biskop der. Kirkehistorikeren Eusebius hevder dette. Ikonet av Markus på bloggen her er et koptisk ikon. Tradisjonen hevder at da Markus kom til Alexandria, tok han inn hos en skomaker, den hellige Anianus. I følge legenden skal innbyggere som var fiendtlige overfor de kristne ha overfalt ham foran alteret og slept ham med et tau om halsen til han døde. Men da de ville brenne martyrens kropp, kom det et voldsomt uvær som slokte flammene og drev bort menneskemengden. Deretter kunne de kristne gi ham en passende begravelse. Skomakeren Anianus etterfulgte ham som biskop. Etter Markus kalles den egyptiske liturgien for Markusliturgien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar