søndag, desember 05, 2021

Menorahens hemmelighet


 Av Asher Intrater og Ron Cantor/Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Bibelen snakker om menorahen, eller lysestaken, på tre nivåer: ett i Torahen, ett i profetene og ett i den nye pakt. Moses ble befalt å bygge en syv-armet gyllen lysestake og plassere den i Tabernaklets hellige sted (2Mo 25:31-40).

Prestene ble pålagt å ta seg av lysestaken, men det var ingen klar lære om den åndelige betydningen av menorahen. Når det ikke er noen klar lære om noe i Torahen – slik som Basunhøytiden – så er det ofte fordi det bare kan forstås i lys av den nye pakt.

I Hanukkah-historien beseiret jødene, ledet av Juda Makkabeeren og hans lille hær, den syriske kongen, Antiochus Epiphanies. Det ble ansett som et mirakel at denne lille hæren av jøder kunne beseire den massive syriske styrken. Antiochus Epiphanies «ødela Jerusalem i 168 fvt, besudlet tempelet, ofret en gris på alteret, reiste et alter for Jupiter, forbød tempeltilbedelse [ofre], forbød omskjæring på grunn av dødssmerter, solgte tusenvis av jødiske familier til slaveri, ødela alle kopier av Skriften som kunne bli funnet, og slaktet alle som ble oppdaget i besittelse av slike kopier, og tok i bruk all tenkelig tortur for å tvinge jøder til å gi avkall på sin religion."

Menorahen

Etter den overraskende jødiske seieren ble tempelet, inkludert menorahen, gjeninnviet av makkabeerne da de feiret den nye høytiden Hanukkah. (Hanukkah betyr "innvielse.") Lysestaken ved Hanukkah kalles på hebraisk en Hanukkiah. Den har ni lys som representerer de åtte dagene menorahen i templet forble tent, til tross for at den bare hadde nok olje til én dag (ifølge tradisjonen) og et ekstra lys, kalt shamash, som brukes til å tenne de andre. Selv om de fleste amerikanske jøder kaller dette en menorah, er det ikke en kopi av tabernaklet menorah. Ikke desto mindre var det klart ment å representere tempelmenorahen i jødisk religiøs tradisjon, ettersom den minnes miraklet med den syvgrenede menoraen under tempelets gjeninnvielse.

Et tegn på restaurering

På det andre nivået så profeten Sakarja et syn av en mystisk menorah med to oliventrær – ett på hver side. Dette symboliserte at Herren gjenopprettet Sion og templet ved kraften av Hans nåde og Ånd (Sak. 4:1-10). Denne visjonen ble grunnlaget for symbolet og seglet til den moderne staten Israel.

Messias' kropp

Det tredje nivået finnes i Åpenbaringens bok, der Johannes har en overnaturlig visjon av Yeshua i en herliggjort form, stående midt mellom syv lysestaker. Det er mer sannsynlig, hvis vi skal være i samsvar med Skriften, at det enten var en menorah som Johannes så, med syv grener, eller syv menorahs med totalt 49 lys. Ordet for lysestake i De hebraiske skrifter er nesten alltid menorah, en syv-grenet kandelaber. I den greske oversettelsen av Det gamle testamente brukes det samme ordet for menorah som Johannes brukte for lysestake i Åpenbaringen. I det hebraiske nye testamente er lysestake oversatt som menorah. Videre er menoraen(e) i Åpenbaringen laget av gull, akkurat som Gud sa til Moses (2. Mos. 25).

Hver gren av menorahen (eller hver menorah) representerte de syv kirkene eller menighetene i Lilleasia (Åp. 1:12, 20), som er symbolske for alle typer og strømmer som utgjør den internasjonale ekklesia, eller kroppen av troende. Og la oss ikke glemme – alt i templet var en jordisk skygge av en himmelsk virkelighet (Hebr. 8:5). Menorahen representerer den verdensomspennende gruppen av troende.

Ettersom den mosaiske lysestaken kom til uttrykk i jødisk religiøs tradisjon, kom Sakarja's profetiske visjon til uttrykk i moderne sionisme, og Johannes' syn viser at mennesker fra hver stamme, tungemål og nasjon blir herliggjort av Guds kraft.

Enhet bringer Guds ild

Vi vet at menorahen i templet måtte bygges etter mønsteret Gud ga Moses. ("Sørg for å lage dem etter planene du ble vist på fjellet" [2Mo 25:40].) Så hvis Johannes' visjon om en syv-grenet menorah var representativ for den forente troende, så må ild har også mening.

Uten menorahen kan du ikke ha ild - absolutt ikke en innesluttet, administrert, fokusert ild. Når menorahen var bygget, kunne den tennes. På samme måte, da de troende samlet seg på Shavuot (pinse) i enhet – med ett formål og fokus, mens de ventet på Den Hellige Ånd – ble de den åndelige menoraen som kunne tennes, og Ånden kom som ildtunger. Faktisk er bildet av de 120 med ildflammer på dem et bilde av en menorah med mange grener. Hver gren er i brann og gjør Guds vilje.

Med menoragen på plass – akkurat som Yeshua instruerte (“Men bli i [Jerusalem] til du har blitt ikledd kraft fra det høye” [Lukas 24:49]) – kunne ilden eller Den Hellige Ånd ikke bare falle på, men fungerer også gjennom hver troende Frukten var at 3000 menn, pluss kvinner og barn, ble født på nytt den dagen.

Lærdommen er at i likhet med menorahen, må Messias' kropp bygges etter det himmelske mønsteret. Yeshua forteller oss i Johannes 17 at hans dype ønske er for enhet. Bare når kroppen er i enhet kan Ånden strømme slik Han ønsker (Apg 2). Sladder, baksnakking, uenighet, sjalusi og lignende jobber for å hindre Guds autentiske ild.

Bare tjeneren kan tenne lysene

Det er interessant at i jødisk tradisjon er det det ene spesielle lyset, shamashen, som forlater Hans spesielle posisjon over de andre lysene for å komme ned og gi lys til de andre uopplyste. Shamash betyr «tjener». Når shamashen har brakt lys til de andre lysene, inntar han sin plass, nok en gang, over de andre. Ukjent for de fleste religiøse jøder, spilles dette ut i Filipperne 2:6-10:

"Han som i sin natur ikke anså likhet med Gud som noe som skulle brukes til sin egen fordel; snarere skapte han seg selv til ingenting ved å ta selve naturen til en tjener [Shamash!], som ble skapt i menneskelig likhet. Og da han i utseende ble funnet som en mann, ydmyket han seg selv ved å bli lydig til døden – ja, døden på korset! Derfor opphøyet Gud ham til det høyeste og ga ham navnet som er over hvert navn, for at i Jeshuas navn skal hvert kne bøye seg, i himmelen og på jorden og under jorden, og hver tunge erkjenne at Jeshua Messias er Herre, til Gud Faders ære."

La ditt lys skinne!

En ting til. I følge jødisk tradisjon skal vi ta den tente Hanukkiah og plassere den i et vindu for å erklære Hanukkah-miraklet til alle som vil se det. Tenkte Yeshua på dette (selv om tradisjonen kom senere) da Han sa: «Du er verdens lys. En by bygget på en høyde kan ikke skjules. Folk tenner heller ikke en lampe og setter den under en skål. I stedet satte de den på stativet, og den gir lys til alle i huset. På samme måte, la ditt lys skinne for andre, så de kan se dine gode gjerninger og prise din Far i himmelen» (Matt. 5,14-16)?

Eller: «Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal aldri vandre i mørket, men ha livets lys» (Johannes 8:12)?

Det kan også hende at du vil finne det interessant å vite at Yeshua selv feiret Hanukkah. I Johannes 10:22 taler det om at han er i Jerusalem for innvielsesfesten (Hanukkah). Hva er lærdommen?

1. Streb etter enhet (Fil. 1:7).

2. Forvent Den Hellige Ånd (Apg 2:1-4).

3. La ditt lys skinne (Matt 5:14-16)

Ingen kommentarer: