fredag, juli 07, 2006

Englehjelp i Darmstadt


Ekstrem varme og sykdom gjorde, at min sønn og jeg, kom hjem fra vår utenlandsreise i går kveld. Men vi fikk med oss litt av hvert: Lugano, Milano, Venezia, Wien, Praha og Darmstadt. I Darmstadt var vi noen dager hos De evangeliske Mariasøstre, og fikk rik anledning til å bruke bønnehagen der. Vi stanset hos søstrene både på nedover og oppover turen, og det var på stansen hjemover at vi fikk oppleve en engel! Vi hadde gått av toget i Eberstadt, hvor det landområdet som Mariasøstrene har, ligger. Det var kvelende varmt, vi hadde tung oppakkning, med ryggsekker og en trillekoffert, og hadde gått et drygt stykke, da jeg kjente at jeg var i ferd med å få en føling. Vi stanset ved en bensinstasjon, fikk fatt i noe sukker, men vi var begge så slitne, at vi ikke visste hvordan vi skulle klare å bære de tunge sekkene våre, og komme oss til Mariasøstrene. Jeg ba: "Kjære Gud, du ser vår vanskelige situasjon. Hjelp oss, send dine engler." Jeg hadde ikke før bedt ferdig, før en bil svinger inn på bensinstasjonen, og en kvinne med tørkle på hodet, stanser for å fylle bensin. Da jeg ser henne tenker jeg: Enten er hun pinsevenn eller så er hun russisk baptist. Slik hodebekledning ses som kjent i disse sammenhengene. Da hun kom ut, spurte jeg henne: Tror du på Jesus? Hun lyste opp og smilte godt, og svarte bekreftende på tysk. Nå forstår jeg ganske godt tysk, men er ikke særlig flink i å snakke dette språket. Jeg spurte henne om hun visste hvor vi skulle gå for å komme frem til Mariasøstrene, og hun viste vei. Da hun så baggasjen vår, spurte hun om ikke hun kunne få kjøre oss dit? Jeg ropte ut et "Ære være Gud", vi fikk stuet baggasjen inn i bilen og kjørte av gårede. Da vi kom i prat i bilen, kunne hun fortelle, at hun var baptist fra Kasakhstan! Forsamlingen hun tilhørte, skulle ha dåp (dette var en søndag), og hun hadde nettopp vært hjemom for å se til en syk datter, da bilen var tom for bensin og hun måtte stanse ved nettopp den bensinstasjonen hvor vi befant oss. Tilfeldigheter? Nei, det har jeg sluttet å tro på, for lenge siden. Den russiske baptisten fra Kasakhstan kjørte oss til Mariasøstrene, og da hun dro hilste jeg henne med: CHRISTOS VOSKREZ! Kristus er oppstanden, og hun svarte med et stort smil: JA, HAN ER SANNELIG OPPSTANDEN! Hebreerbrevets forfatter skriver: "Glem ikke gjestfrihet! For ved den har noen hatt engler til gjester uten å vite det." (Hebr 13,2) Jeg er ikke det minste i tvil om at den russiske baptisten fra Kasakhstan var en engel!

(Bildet er hentet fra bønnehagen på Kanaan i Darmstadt og viser den Jesu seierrike oppstandelse)

Fra og med i dag kommer bloggen til å bli oppdatert daglig.

2 kommentarer:

oddelv sa...

JA,dette tror jeg på !
Hebr.1,14:
"Er ikke alle englene ånder i Guds tjeneste, som sendes ut for å være til hjelp for dem som skal få frelsen?"
Glad du er hjemme (i god behold?) Kommer du på landsmøtet til uka ?

Bjørn Olav sa...

Det satser jeg på, så vi ses sikkert der. Det blir et spennende og utfordrende landsmøte, og ikke minst avgjørende for Baptistsamfunnets fremtid. Vi får be!