lørdag, januar 20, 2007

Kvinnelige prester? Om manns og kvinnerollen del II


I denne artikkelen skal vi se på noen definisjoner av viktige ord. En del av de jeg samtaler med snakker nærmest foraktelig om tradisjoner, og omtaler meg som en typisk tradisjonalist. Med det mener enkelte at man er gammelmodig, erkekonservativ og står i veien for det progressive og nye. For meg er det derimot slik at det nye er at det gamle holder! Det finnes noe som er uforanderlig. Noen mener at tradisjonene pr definisjon motsier Bibelen. De henviser da til Matt 15,3 og 6: "Og dere, hvorfor bryter dere Guds bud av hensyn til deres egen overlevering? ... Altså har dere satt Guds ord ut av kraft av hensyn til deres egen overlevering." Apostelen Paulus på sin side et tydelig oppgjør med denne form for tradisjonalisme, når han skriver i brevet til forsamlingen i Kollosæ: "Pass på at ingen får fanget dere med visdomslære og tomt bedrag som stammer fra menneskelige overleveringer og grunnkreftene i verden og ikke fra Kristus." (Kol 2,8) Så i den betydningen som Jesus og Paulus bruker ordet er jeg ikke en tradisjonalist! I sitt andre brev til forsamlingen i Tessaloniki bruker Paulus ordet tradisjon på en annen, og positiv måte. "Stå derfor fast, søsken, og ta vare på de overleveringene (tradisjonene, gresk paradosis) vi har undervist dere i, enten muntlig eller i brev." (2.Tess 2,15. Ny revidert oversettelse av 2005) I 2.Tess 3,6 skriver Paulus slik: "Vi pålegger dere, søsken, i vår Herre Jesu Kristi navn: Hold dere unna alle søsken som ikke holder orden på livet sitt, og ikke retter seg etter den overlevering (tradisjon) dere mottok fra oss."

Det andre ordet er underordning. Enkelte feminister mener at dette ordet er symonymt med underlegenhet. Det er det ikke. At enkelte kan misbruke dette ordet, er en annen sak. Det er derfor et stort behov for å gripe den bibelske forståelsen av dette ordet. Da trenger vi å huske at både troende menn og kvinner er underordnet Jesu herredømme. Vi trenger også å påminne hverandre om at Jesus var underordnet sin himmelske Far. Hebreerbrevets forfatter viser oss at Jesus ble bønnhørt fordi Han underordnet seg sin Fars vilje, når Han led. Se Hebr 5,7-8. Det finnes med andre ord en guddommelig underordning, som er motstykket til mye av det opprør vi ser i mange sammenhenger idag, også kristne. Apostelen Peter omtaler denne underordning på ulike områder: "Dere skal for Herrens skyld underordne dere enhver myndighet blant menneskene..." (1.Pet 2,13) "På samme måte skal dere kvinner underordne dere mennene deres." (1.Pet 3,3) En av de fremste teologiske forskerne på området bibelsk underordning, Wayne Grudem, har sagt om dette verset: "I en tid da underordning allment ansees som noe negativt og fornedrende, påminner Peter's ord om underordning under en rettmessig autoritet er noe skjønt og riktig i Guds verden. Peter sier at en slik underordning er dyrebar i Guds øyne. (1.Pet 3,4)

Ingen kommentarer: